نرم افزارحسابداری صدگان

کاهش آمار ممنوع الخروجی ها

0 646

حسابداراپ

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور: آمار ممنوع الخروجی هایی که به خاطر بدهی های مالیاتی از کشور ممنوع الخروج شده بودند، نسبت به پارسال کاهش یافته است.

پندار سیستم


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما‌ ، علی عسگری در ادامه نشست با خبرنگاران افزود: روند خروج از فهرست ممنوع الخروجی ها سه برابر شده است یعنی خیلی از بدهکاران مالیاتی خود را با نظام مالیاتی تطبیق داده و بدهی های مالیاتی خود را پرداخت کرده اند .

وی افزود: همچنین فهرست ورودی ها به ممنوع الخروجی های کشور به خاطر بدهی های مالیاتی خوشبختانه روند کاهشی یافته است.

خبرنگاری مدعی شد برخی از مغازه داران به خاطر مالیات مغازه های خود را بسته اندکه عسگری پاسخ داد: بسیاری از این اخبار فقط به خاطر تحت فشار قرار دادن سازمان مالیاتی است اما اگر در این باره سندی ارائه دهید حتما به آن رسیدگی خواهیم کرد.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت : ‌ممکن است کسی برای زیر بار قانون نرفتن برای مدت یک ماه مغازه خود را ببندد اما مطمئن باشید بعد از این مدت مغازه خود را باز خواهد کرد زیرا در بسیاری از موارد مالیات دریافتی از یک واحد صنفی کمتر از یک بیستم اجازه این مغازه در سال است و برای مغازه دار صرف نمی کند که مغازه خود را تعطیل کند.

وی گفت: اخیرا در یکی از پاساژهای مرکزی تهران که پیش از این تنها ۷میلیون تومان مالیات می داده مالیات ۱۲۰ میلیون تومانی قرار دادیم که صاحب پاساژ خیلی هم از ما تشکر کرد زیرا خودش می داند که ارزش واقعی مالیات اون بیش از ۵۰۰ میلیون تومان است.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی گفت: البته در مواردی که مودی به مالیات تشخیص داده شده ، معترض باشد روند قانونی اعتراض کاملا مهیاست و می تواند درخواست تجدید نظر یا اعتراض به مالیات تشخیص داده شده را بدهد.

عسگری گفت: بسیاری از همکاران ما در سازمان امور مالیاتی پاک دست هستند اما ممکن است دربرخی  موارد برخی از همکاران ما در این باره تخلف کنند که در صورت اثبات به شدت با آنها برخورد خواهد شد.

وی از اجرایی شدن طرح جامع مالیاتی در ۱۰ استان کشور خبر داد و گفت: تا نیمه دوم امسال این طرح در همه استان های کشور اجرایی خواهد شد.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور افزود: بر اساس این طرح و با نصب نرم افزار جدید فرایند مالیاتی یک فرآیند چند مرحله خواهد بود و پرونده های مالیاتی از انحصار یک ممیز خارج می شود.

عسگری گفت‌: بر این اساس در هر مرحله یک مامور مالیاتی بخشی از پرونده را انجام می دهد و ارتباط ممیز با مودی به حداقل می رسد و دیگر هیچ ممیزی نمی تواند بگوید این پرونده مال من است و به این ترتیب روند فساد به شدت کاهش خواهد یافت.

رشد وصولی مالیاتی در ۴ ماه امسال ۱۴ درصد بود

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در ادامه نشست با خبرنگاران با بیان این که تا آخر تیر امسال ۲۱ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان وصول درآمدهای مالیاتی داشتیم که ۸۶ درصد درآمدهای پیش بینی شده در چهار ماهه اول سال محقق شده است، گفت: نسبت به پارسال رشد ۴ ماهه اول سال، ۱۴ درصد بوده است.

علی عسکری افزود: البته این رقم ۱۴ درصد نسبت به پیش بینی ۳۰ درصدی افزایش وصولی های مالیاتی ما برای کل سال یک عقبگرد محسوب می شود.

وی گفت: در تیر ۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان وصولی درآمدهای مالیاتی داشتیم که معادل وصولی همین ماه در سال قبل است.

عسکری با بیان این که برخی از شرکت های بزرگ کشور مالیات کمتری نسبت به سال گذشته در همین ماه ابراز داشته اند، افزود: اگر این شرکت ها مالیات خود را درست ابراز می کردند معادل ۱۰ هزار میلیارد تومان در تیر امسال وصول درآمدهای مالیاتی را شاهد بودیم.

وی با بیان این که ملاک ما در گرفتن مالیات، خوداظهاری مالیاتی است گفت: مشاغل بند الف با این که اظهار کرده اند فروش آنها نسبت به سال گذشته ۱۹ درصد رشد داشته اما در بخش مالیات ابرازی ۱۳ درصد کمتر از سال گذشته مالیات ابراز کرده اند.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور افزود: مشاغل بند ب نیز اعلام کرده اند نسبت به سال گذشته در فروش ۲۱ درصد رشد داشته اند اما در کمال تعجب در مالیات ابرازی ۱۶ درصد کاهش را به ما اعلام کرده اند.

عسکری گفت: البته مشاغل بند ج ۱۸ درصد رشد در فروش نسبت به پارسال را اعلام و مالیات ابرازی خود را ۱۴ درصد نسبت به سال گذشته بیشتر اعلام کرده اند.

وی با بیان این که امسال ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار مودی، مالیات خود را اظهار داشته اند که نسبت به سال قبل تعداد کمتری را نشان می دهد ، افزود: یکی از دلایل این کاهش این است که مشاغل مربوط به خودرو می توانند بعد از مدت زمان مقرر نیز اظهارنامه های خود را ارائه دهند و ما از آنها انتظار داریم که مالیات خود را زودتر اظهار کنند تا مشمول جریمه نشوند.

عسکری گفت: یک دلیل دیگر کاهش مودیان این است که در سال های قبل برای هر خودرو یک اظهارنامه ارائه می شد به عنوان مثال کسی که ۱۰ خودرو داشت باید ۱۰ اظهارنامه ارائه می داد اما امسال این امر را متمرکز کردیم.

وی افزود: در سال های گذشته اگر در یک شرکت بیش از یک نفر شریک می شدند باید به تعداد شرکا اظهارنامه مالیاتی داده می شد اما امسال مقرر کردیم که فقط یکی از شرکا به نمایندگی از بقیه اظهارنامه مالیاتی ارائه دهد.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: امسال در اجرای طرح جامع نظام مالیاتی امضای الکترونیکی را نیز در اظهارنامه ها گنجاندیم که تقریباً یک درصد مودیان با این امضا مالیات خود را پرداختند و این نشان می دهد که هنوز خیلی از مودیان ما هنوز امضای الکترونیکی ندارند.

عسکری افزود: امسال حدود یک میلیون و ۱۰۶ هزار قبض از طریق اینترنت پرداخت شد و این نشان می دهد که اگر مودیان بخواهند ظرفیت لازم برای پرداخت اینترنتی مالیات در نظام مالیاتی فراهم شده است.

یکی از خبرنگاران گفت: رئیس دیوان محاسبات کشور در نمازجمعه اعلام کرده که در کشور ۲۰ میلیون نفر مالیات نمی دهند و یا آقای یوسفیان ملا نماینده مجلس اعلام کرده نفر سوم واردات خودرو حتی یک ریال هم مالیات نداده است که رئیس سازمان مالیاتی پاسخ داد ملاک ما در اجرای نظام مالیاتی تنها قانون است و هر جا که به نقطه ای برسیم که کسی قانون را اجرا نمی کند حتماً وارد عمل شده و در اجرای قانون سخت گیری می کنیم.

وی با بیان این که ما در مقابل کسانی که قانون را اجرا کنند تسهیلات قانونی هم می دهیم گفت: قبول داریم که در کشور فرار مالیاتی وجود دارد و هنوز بسیاری از کسانی که فرار مالیاتی می کنند شناسایی نشده اند.

عسکری گفت: در کشور ما شرکت های وارد کننده خودرو نیز وجود دارند که ممکن است مالیات واقعی را ندهند و یا کتمان کنند که در این باره پرونده های مالیاتی تشکیل شده و در حال جمع کردن و بررسی اسناد و مدارک آنها هستیم تا بتوانیم مالیات قانونی را از آنها وصول کنیم.

دولت اطلاعاتی درباره حذف یارانه بگیران نخواسته است

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در پاسخ به اینکه آیا دولت از سامانه اطلاعاتی این سازمان برای حذف یارانه بگیران پردرآمد استفاده کرده است ؟ گفت:‌ دولت تاکنون از ما این اطلاعات را نخواسته است.

علی عسکری افزود: دولت و حاکمیت طبیعتاً برای انجام وظایف خود نیاز به اطلاعات دارد که نیاز طبیعی و تکلیف قانونی است.

وی گفت: در قانون هدفمندی یارانه ها آمده است که باید به کسی یارانه داد که نیازمند باشد و اگر غیرنیازمند بگیرد باید جریمه هم بشود و دولت باید این حکم را ا جرا کند.

عسکری با بیان اینکه دولت تاکنون به همه یارانه بگیران یارانه داده است اما می خواهد این قانون را اجرا کند ، افزود: تاکنون براساس اطلاعاتی که در پایگاه هدفمندی یارانه ها وجود داشته یارانه برخی از یارانه بگیران حذف شده است.

وی گفت:‌ اگر دولت و حاکمیت به اطلاعات سازمان مالیاتی نیاز داشته باشند این اطلاعات را به آنها می دهیم چون یک نهاد حاکمیتی است اما افشای اطلاعات نخواهیم داشت.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور افزود: اطلاعات مودی را به هیچ کس نمی دهم مگر به حاکمیت و برای اجرای قانون.

خبرنگاری درباره استان های پردرآمد مالیاتی سوال کرد که آقای عسکری گفت: استان های تهران ، اصفهان ، خوزستان ، خراسان رضوی ، آذربایجان شرقی و فارس حدود ۸۰ درصد مالیات ایران را می دهند.

وی افزود : همچنین ۴۵ درصد مالیات کشور از ۱۵۰۰ شرکت وصول می شود.

 


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.