- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

چه بازارهای درماه چهارم سودده‌ترهستند؟

آمارهای سمی نشان می دهد که در چهارمین ماه سال، بازار سرمایه از سایر بازارها از جکله بازار پول سوددهی بیشتری داشته است.


در شرایطی که ماه های ابتدایی سال برای قعالان بورسی همراه با رکود سپری شد، در اولین ماه تابستان روند مثبتی در بازار حاکم شد تا پس از مدت ها سوددهی سرمایه گذاری در بازار سرمایه از بازار پول نیز پیشی بگیرد.

طبق آمارهای بورس، در تیرماه بازدهی ۶.۱ درصدی در بورس رقم خورد تا از نرخ سود بانکی نیز بازدهی بیشتری به سهامداران هدیه کرده باشد.

بر این اساس هر ۱۰ میلیون تومان سرمایه گذاری در بورس به طور میانگین بازدهی ۶۱۰ هزار تومان سود طی یک ماه به دست آورده است.

در آخرین هفته از این ماه هم بازدهی بازار ۱.۷۲ درصد بوده است.

جزئیات معاملات در هفته چهارم تیر

در پایان معاملات هفته منتهی به ۳۱ تیرماه ۱۳۹۴، شاخص کل با ۱۱۸۳ واحد کاهش نسبت به هفته قبل، به رقم ۶۷۶۴۴ واحد رسید.

شاخص بازار اول با ۸۵۴ کاهش واحد کاهش به رقم ۴۸۴۷۴ واحد بالغ گردید و شاخص بازار دوم با ۲۴۴۲ واحد کاهش عدد ۱۴۱۶۲۷ واحد را تجربه کرد و  با ۱.۷۳ درصد و ۱.۷ درصد کاهش نسبت به هفته قبل مواجه شدند.

در ۳ روز کاری این هفته ارزش کل معاملات سهام و حق تقدم به ۶۸۹۶ میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل  ۴۲ درصد کاهش یافته است.

در ضمن تعداد ۴۰۳۳ میلیون سهم و حق تقدم در ۱۰۵ هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب ۲۷.۶ درصد و ۷۴ درصد کاهش را نسبت به هفته گذشته تجربه کرد.

همچنین ارزش معاملات نرمال به ۲۷۴۱ میلیارد ریال و حجم معاملات نرمال به ۱۴۰۷ میلیون سهم و حق تقدم رسید و به ترتیب ۷۷ درصد و ۷۵ درصد کاهش را نسبت به هفته گذشته ثبت کردند.

 براین اساس تعداد ۱۹۰۵۰۷ برگه اوراق مشارکت به ارزش ۱۸۹ میلیارد ریال معامله شد که به ترتیب ۲۳.۴ درصد و ۲۳.۷ درصد کاهش نسبت به هفته گذشته را نشان می دهد.

طی هفته ای که سپری شد، ابزار پزشکی، اپتیکی و اندازه گیری با ۴.۴۷ درصد، ماشین آلات و  دستگاه های برقی با ۰.۸۲ درصد، انبوه سازی، املاک و مستغلات با ۰.۱۸ درصد و دباغی، پرداخت چرم و ساخت انواع پاپوش با ۰.۱۶ درصد بیشترین تغییر مثبت در شاخص صنایع را نسبت به سایر گروه ها به خود اختصاص دادند.

بورس در تیرماه

در پایان معاملات منتهی به ۳۱ تیر ماه ۱۳۹۴، ارزش کل معاملات سهام و حق تقدم به ۳۸۵۱۳ میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به ماه قبل ۱۱۱ درصد افزایش یافته است.

در این ماه تعداد ۱۹۴۷۵ میلیون سهم در ۱۲۶۹۷۹۶ دفعه مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب ۱۰۹.۵ درصد و ۶۲.۳ درصد افزایش را نسبت به ماه گذشته تجربه کرد.

همچنین ارزش معاملات نرمال به ۳۲۲۳۷ میلیارد رسید و حجم معاملات معاملات نرمال با ۱۶۱۷۰ میلیون سهم به ترتیب با ۱۱۱.۵ درصد و ۸۹.۲ درصد افزایش نسبت به ماه گذشته همراه شدند.

براین اساس تعداد ۱۵۲۰۷۱۵ برگه اوراق مشارکت به ارزش ۱۵۱۷ میلیارد ریال معامله شد که نسبت به خرداد ماه ۹۴ به ترتیب افزایش ۷۰ و ۷۰.۲ درصدی را نشان می دهد.

 این در حالی است که شاخص کل با ۳۸۳۴ واحد افزایش نسبت به ماه قبل معادل ۶.۱ درصد افزایش، به رقم ۶۷۶۴۴ واحد رسید.

شاخص بازار اول با ۲۶۷۶ واحد افزایش  به رقم ۴۸۴۷۴  واحد بالغ گردید و شاخص بازار دوم با ۸۴۵۴ واحد افزایش به عدد ۱۴۱۶۲۷ واحد رسید.

طی تیرماه ساخت دستگاه و وسایل ارتباطی با ۲۹.۳۹ درصد، ابزار پزشکی، اپتیکی و اندازه گیری با با ۲۱.۱۶ درصد، فراورده های نفتی، کک و سوخت هسته ای با ۱۷.۱۶ درصد، استخراج زغال سنگ با ۱۳.۹۲ درصد و عرضه برق، گاز، بخاروآب گرم با ۱۳.۴۴ درصد بیشترین تغییر در شاخص صنایع را نسبت به سایر گروه ها به خود اختصاص دادند.

منبع:خبرآنلاین