نرم افزارحسابداری صدگان

سقف ضمانت نامه‌ها تا ۳۰ هزار میلیارد ریال برای صنایع کوچک

0 846

حسابداراپ

مدیر عامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک گفت: سقف ضمانت نامه‌ها تا ۳۰ هزار میلیارد ریال افزایش یافته است.


علی تعقلی اظهار کرد: باتوجه به رسالت صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک یعنی کمک به توسعه صنایع کوچک از طریق تضمین حداکثر ۷۰ درصد و در مناطق کمتر توسعه یافته تا ۸۵ درصد از اصل و سود تسهیلات اعطایی بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری به صنایع دیگر مشکل وثیقه ندارند.

وی اظهار کرد: برای سیستان و بلوچستان ۱۵۰ میلیارد ریال سهمیه پیش بینی شده که این مبلغ قابل افزایش است.

تعقلی خاطر نشان کرد: ۱۵ نوع ضمانت نامه دیگر به محصولات این صندوق افزوده می شود.

مدیر عامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک یاد آور شد: ضمانت نامه حسن انجام کار ،ضمانت نامه خرید مواد اولیه از جمله محصولات آتی صندوق به شمار می رود.

حسینعلی سارانی، مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی سیستان و بلوچستان نیز گفت: صندوق ضمانت سرمایه گذاری زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت فعالیت می کند.

وی افزود: این صندوق در حال حاضر صدور ضمانت نامه‌های تعهد پرداخت به بانک‌هایی که صنعتگران جهت اخذ تسهیلات بانکی به آنها مراجعه می کنند را بر عهده می گیرد.

سارانی گفت: سقف هر ضمانت نامه برای هر شخص حقیقی ۱۰ میلیارد ریال است.

او ادامه داد: صنعتگران برای انجام امور مربوط به ضمانت نامه باید به شرکت شهرک های صنعتی استان سیستان و بلوچستان مراجعه تا از این طریق برای آنان در خصوص صدور ضمانت نامه پیگیری های لازم صورت پذیرد.

رییس هیات مدیره شرکت شهرک های صنعتی سیستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: مشتریان صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک طبق قانون از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند.

دل صنعتگران کوچک قرص‌ شد

پس از آنکه در سال جاری حمایت از صنایع کوچک به طور جدی‌تر در دستور کار وزارت صنعت و سیستم بانکی کشور قرار گرفت، صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک نیز سقف ضمانت‌نامه‌های خود را دو میلیارد تومان افزایش داد تا در صورت تحقق تسهیلات پرداختی، شرایط کار برای این صنایع بیش از پیش تسهیل شود.

به گزارش خبرنگار ایسنا، صنایع کوچک در ایران معمولا بخش مغفول صنعت بودند و بیشتر تمرکز دولت در دهه اخیر بر صنایع بزرگ بوده است. اما اخیرا با تاکید مقام معظم رهبری و دیگر مسئولان دولتی به دلیل اشتغالزایی این صنایع و راه اندازی آسان‌تر آن ها نسبت به صنایع بزرگ، بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌اند.

پندار سیستم

در همین راستا چندی پیش بانک صنعت و معدن یک تفاهم کاری را برای پرداخت ۲۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در سال جاری به صنایع کوچک منعقد کرد تا به واسطه آن بتوان بخشی از مشکلات این صنایع را که در ۱۰ سال اخیر تعداد زیادی از آن ها به تعطیل شده اند یا با ظرفیت بسیار پایینی کار می کنند، حل کرد.

البته دولت یازدهم مدعی شده است که توانسته در این مدت بخشی از این صنایع تعطیل را دوباره به چرخه اقتصاد کشور بازگرداند.

این در حالی است که فرشاد مقیمی، معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران درباره مشکلات صنایع کوچک برای دریافت تسهیلات از بانک ها گفته بود که هرچند برخی از صنایع کوچک دارای نرخ بازگشت سرمایه بیشتری نسبت به صنایع بزرگ هستند اما به دلیل ریسک سرمایه گذاری در این صنایع، بانک ها ترجیح می دهند با سود کمتر تسهیلات را به صنایع بزرگ ارائه دهند و به همین دلیل معمولا صنایع کوچک در دریافت تسهیلات بانکی ناتوان هستند.

هرچند که به نظر می رسد دولت در برنامه دارد در سال جاری توجه بیشتری به صنایع کوچک کند و تسهیلات بانکی را تا حدی به این سمت سوق دهد؛ تسهیلات ۲۰۰۰ میلیارد تومانی بانک صنعت و معدن به این بخش در صورت تحقق، کاهش نرخ سود منابع ریالی صندوق توسعه ملی و ادعای سهم ۴۰ درصدی صنعت از تسهیلات بانکی در سال جاری از مواردی است که اگر آن طور که گفته شده به واقعیت میل کند، می‌تواند واحدهایی که این روزها علاقه چندانی به تولید ندارند را کمی دلگرم کند.

در عین حال صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک که قرار است بر اساس طرح مصوب دولت مبلغ ۲۵ میلیون دلار به سرمایه اش افزوده شود، سقف ضمانت‌نامه های خود را که تا پیش از این یک میلیارد تومان بود را به سه میلیارد تومان افزایش داده است.

کارایی این اقدام آن جایی مشخص می شود که واحدهای تولیدی برای ارائه وثیقه به بانک برای دریافت تهسیلات دچار مشکل هستند، چراکه بر اساس ساز و کار این صندوق، ضمانت‌نامه های صادر شده جهت پوشش ۷۰ درصد اصل و سود تسهیلات اعطایی بانک هاست که در مناطق کمتر توسعه یافته این رقم به ۸۵ درصد اصل و سود تسهیلات نیز می‌رسد.

پیش از این علی تعقلی، مدیرعامل این صندوق گفته بود که دارایی صندوق حدود ۹۰ میلیارد تومان است که در صورت افزایش ۲۵ میلیون دلاری اعتبار، مجموع دارایی های آن به بیش از ۱۶۰ میلیارد تومان می رسد.

هرچند که به گفته وی این صندوق می تواند تا چند برابر سرمایه خود ضمانت‌نامه های بانکی صادر کند و برای سال جاری نیز حدود ۳۰۰ میلیارد تومان ظرفیت سازی شده و این به شرطی است که واحدهای تولیدی برای دریافت این ضمانت‌نامه ها اقدام کنند.

تعقلی با بیان اینکه در حال حاضر با ۹ بانک قرارداد داریم، این را هم گفته بود که متقاضیان این صندوق فقط صنایع کوچک و بر اساس تعریف در قانون واحدهای تولیدی با اشتغال کمتر از ۵۰ نفر هستند.

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک پیش از این با اشاره به تحت پوشش قراردادن ۵۰۰ واحد صنعتی توسط این صندوق، اظهار کرده بود که محدودیت و سقفی برای تعداد واحدهای تولیدی نداریم اما با توجه به منابع صندوق، در حال حاضر سقف اعتباری ما یک میلیارد تومان برای هر واحد تولیدی است.

بنابراین به نظر می‌رسد با توجه به افزایش اعتبارات صندوق سقف ضمانت‌نامه های صادر شده از سوی صندوق دو میلیارد تومان افزایش یافته است.

به گفته تعقلی به منظور توسعه خدمات صندوق به زودی ضمانت نامه هایی نظیر ضمانت نامه شرکت در مناقصه و مزایده، حسن انجام کار، پیش پرداخت، اعتبار خریدار و … ارائه خواهد شد، که تولید کنندگان و صنعتگران حوزه صنایع کوچک می توانند از مزایای آن بهره مند شوند که به زودی شرایط آن اعلام می‌شود.

هرچند که بر اساس اقدامات اخیر وزارت صنعت، معدن و تجارت شرایط تامین منابع مالی برای واحدهای تولیدی تسهیل شده است اما یکی دیگر از مشکلات اصلی این بخش در شرایطی که اقتصاد کشور درگیر رکود است، بازار فروش مناسب است که دولت باید برای این موضوع نیز چاره ای بیندیشد، چراکه در غیر این صورت افزایش تولید این واحدها تنها سبب پر شدن انبارها می شود.

منبع:ایسنا



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.