نرم افزارحسابداری صدگان

رشد دسته‌جمعی شاخص‌ها

0 636

حسابداراپ

بازار سهام در آخرین روز معاملاتی این هفته درحالی به کار خود پایان داد که نماگرهای این بازار تحت تاثیر اخبار پیرامونی صنعت خودرو و سایر گروه‌های وابسته به آن روی مدار صعودی قرار گرفت.


به گزارش فارس؛ شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات امروز چهارشنبه ۷ مرداد ماه ۹۴ با رشد ۲۹۱ واحدی به رقم ۶۶ هزار و ۷۸۰ واحد دست یافت.

شاخص قیمت وزنی نیز در این بازار با ۱۱۵ واحد افزایش عدد ۲۶ هزار و ۵۵۶ واحد را به ثبت رساند.

شاخص سهام آزاد شناور اما با ۳۸۴ واحد افزایش به رقم ۷۶ هزار و ۶ واحد رسید همچنین شاخص بازار اول با رشد ۲۰۱ واحدی عدد ۴۷ هزار و ۸۴۳ واحد را برای خود ثبت کرد.

شاخص بازار دوم نیز با ۶۵۱ واحد افزایش عدد ۱۳۹ هزار و ۸۹۱ واحد را تجربه کرد. همچنین در پایان معاملات امروز شاخص کل فرابورس (آیفکس) با افزایش ۵ واحدی عدد ۷۸۴ واحد را برای خود به ثبت رساند.

بر اساس این گزارش ارزش معاملات امروز بازار سهام به بیش از ۱۳۶ میلیارد و ۷۱۵ میلیون تومان بالغ شد که حاصل دست به دست شدن بیش از ۶۸۵ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۴۸ هزار و ۹۴۵ نوبت خرید و فروش بود.

در معاملات امروز نماد معاملاتی سه شرکت کشتیرانی ج.ا.ا با ۸۹ واحد، مپنا با ۷۷ واحد و بانک تجارت با ۴۷ واحد افزایش بیشتری تاثیر مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به دوش کشیدند. در عین حال نماد معاملاتی سه شرکت ملی صنایع مس با ۱۳۴ واحد، پارس دارو با ۱۴ واحد و پتروشیمی کرمانشاه با ۵ واحد، بالاترین تاثیر منفی را در برآورد این نماگر بر جای گذاشتند.

طی معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت‌های ملی صنایع مس، سیمان کارون، سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی، نفت بهران، پتروشیمی پردیس، توسعه معدنی و صنعتی صبا نور، قند نقش جهان، فیبر ایران، مهندسی صنعتی روان فن‌آور، پتروشیمی امیرکبیر، بازرگانی آهن و فولاد میلاد، بانک مهر اقتصاد، فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال، بیمه نوین، بیمه کارآفرین از سوی بازار ناظر سهام بازگشایی شدند. درعین حال نماد معاملاتی شرکت‌های گروه صنعتی سپاهان، آهن و فولاد ارفع و شرکت آس‌پ متوقف شدند.

امروز همسو با اخبار مربوط به ورود و خروج برخی مقام‌های سیاسی به کشور،  بازار سهام با نوسانی شدن قیمت‌ها در اغلب نمادهای پیشروی بازار روبرو بود.

پندار سیستم

بازار سهام در حالی شاهد رشد نماگرهای منتخب این بازار بود که اغلب اخبار پیرامونی صنعت خودرو باعث پیشی‌گرفتن خریداران از فروشندگان سهام در نماد معاملاتی حاضر در این گروه شد.

طی معاملات امروز بیش از ۲۴ میلیون سهم ایران خودرو در بالاترین دامنه نوسان قیمتی در حالی معامله شد که در دقایق پایانی ساعت بازار با تشکیل صف خرید ۲میلیون سهمی به استقبال اولین روز معاملاتی هفته آینده رفت. در این نماد امروز حقوقی‌ها اگر چه عرضه‌ کننده ۴۰ درصدی این سهم بودند اما در مقابل بیش از ۱۱ میلیون سهم از سوی حقوقی در این نماد جمع‌آوری شد.

انتظار برای انتشار اخبار مثبت در گروه خودرو و قطعه‌سازی بورس و برخی اظهارات مدیران خودرویی در روزهای اخیر مبنی بر همکاری مشترک با برندهای بزرگ خودروساز جهان باعث شده تا سهام شرکت‌های خودرویی پس از پایان اصلاح خط روند حرکتی خود دوباره مورد اقبال بورس بازهای حرفه‌ای بازار قرار گیرد.

این در حالی است که شرکت‌های خودرویی به دلیل تورم نیروی انسانی، هزینه‌های مالی سرسام آور و عدم تخصیص تسهیلات بانکی به آنها با افزایش قیمت بهای تمام شده روبرو بوده و قادر به رقابت با خودروهای خارجی نیستند. از اینرو هرگونه رخداد مثبت در شرکت‌های خودروساز نیازمند داده‌ها و رخدادهای واقعی و عملیاتی پس از تحقق وعده‌های داده شده است.

در این گروه وعده خرید سهام یکی از شرکت‌های تابعه ایران خودرو از سوی بنز آلمان در حالی عنوان شده که این شرکت وارد کننده خودروی خارجی با زیان انباشته چندین برابری نسبت به سرمایه اسمی خود مواجه است.

بر اساس این گزارش امروز همزمان با اعلام رشد بیش از ۲۲ درصدی حجم نقدینگی کشور از سوی بانک مرکزی، همسو با پایان اصلاح قیمت ها ، خبرهای امیدوار کننده پیرامون بازگشایی خدمات سوئیفت بانکی پس از اجرای توافق هسته‌ای،  قیمت سهام گروه بانکی را دوباره روی مدار نوسان مثبت قرار داد.

در این گروه بانک صادرات پس از معامله نزدیک به ۱۱۷ میلیون سهم در بالاترین دامنه نوسان قیمتی، با صف خرید نزدیک به ۱۰ میلیون سهمی روبرو و به کار خود پایان داد.

در گروه بانکداری ، اصلاح قیمت‌ها پس از بازگشت از مجامع عادی سالیانه در حالی به پایان رسیده که برخی نمادهای معاملاتی این گروه از جمله بانک ملت، بانک دی، بانک پارسیان، بانک پاسارگاد، بانک سرمایه، بانک ایران زمین و بانک آینده همچنان متوقف مانده است.

گفتنی است طی معاملات امروز همزمان با بازگشایی نماد معاملاتی ملی صنایع مس بیش از ۲.۵ میلیون سهم در حالی معامله شد که در مقایسه با قیمت قبل از توقف با افت ۷.۵ درصدی  بازگشایی شد.

به نظر می‌رسد طی هفته آینده بازار سهام در روندی متعادل و حول قیمت پایانی سهام (صفر تابلو) نوسان کند.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.