نرم افزارحسابداری صدگان

راه‌کارهایی برای کم کردن استرس در محیط کار

2 577

حسابداراپ

محیط کار در انتخاب شغل، روحیه و کیفیت کار افراد موثر است. شرایط موجود در یک محیط کاری در بخشی توسط کارفرمایان و سایر همکاران و در بخش دیگر توسط خود افراد ایجاد خواهد شد. هرچند که وضعیت پیرامونی در کیفیت محیط کار اهمیت دارد، اما برای داشتن احساس خوب در فضای کار، خود افراد نقش بیشتری را می‌توانند ایفا کنند. 

پندار سیستم

 

به گزارش فرارو، دور بودن از تنش، برقراری رابطه سالم با همکاران و مدیران، داشتن انگیزه برای انجام کارها و مدیریت اتفاقاتی که رخ خواهند داد، از گزینه‌هایی است که یک محیط کار خوب را می‌سازد. فرد شاغل می‌تواند با انجام یکسری اقدامات و عکس‌العمل‌ها به ساختن چنین محیطی کمک کند. برخی از کارهایی که یک فرد می‌تواند در مواجهه با محیط کار انجام دهد را می‌خوانیم.

– بهتر است برای رفتن به محل کار آماده باشید؛ به قدر کافی بکاهید. سرحال بودن آغازی بر داشتن یک روز خوب است. در صورت کم‌خوابی استرس بر شما غلبه پیدا خواهد کرد و در تمام روز بی‌حال و خسته خواهید بود.

– یکی از مشکلات همه‌گیر در محیط کار، استرس است. برای کنترل استرس در محیط کار راه‌های زیادی وجود دارد؛ دیر به سرکار حاضر نشوید، وسواس نسبت به برتری و کمال‌گرایی را کنار بگذارید، لبخند بزنید تا احساس مثبت در شما تقویت شود، نفس عمیق بکشید و پس از مدتی کار شروع به راه رفتن و قدم زدن کنید.

– قدردانی و سپاس‌گذاری را در محیط کار فراموش نکنید؛ این قدردانی می‌تواند از مدیر شما یا همکارانتان باشد. این عمل می‌تواند رابطه شما را با دیگران تقویت ببخشد.

– احساس خستگی از مشکلات همیشگی محل کار است. بخشی از این خستگی پس از عبور از میانه روز طبیعی است. اما به طور کلی می‌توان این خستگی را با انجام برخی اقدامات کنترل کرد. نوشیدن یک لیوان آب خنک، تمرکز ذهنتان بر روی یک کار متفاوت (مثلا نقاشی کشیدن روی یک تکه کاغذ)، راه رفتن و انجام حرکات ورزشی، خوردت شکلات و ویتامین C و در نظر گرفتن زمان کوتاهی برای استراحت خود در طی روز می‌تواند خستگی را تا حد قابل توجهی کاهش دهد. همچنین خوش‌اخلاق بودن و تمرکز بر کارها می‌تواند از میزان خستگی بکاهد.

– پوشش و مسائل ظاهری و بیرونی در محیط کار نقش مهمی ایفا می‌کند. بهتر است لباس‌هایی راحت و ساده را انتخاب کنید و لباس‌های تنگ را مایه عذاب خود تا بعدازظهر نکنید. از عطرهای تند استفاده نکنید و به طور کلی موجبات راحتی برای خود و دیگران را با ظاهرتان فراهم کنید.

– محلی که در روز در آن می‌نشینید یا در آن رفت‎‌وآمد دارید را پاکیزه و مطلوب خود بکنید. برای مثال اگر به گل و گیاه علاقه دارید روی میزتان، یا بر لبه پنجره‌تان گلدان بگذارید و یا هرآنچه در محیط کار به آن احتیاج پیدا خواهید کرد را در اطراف فضای کاری‌اتان قرار دهید.

– در صورتی که انتقادی صادقانه از جانب مدیر و همکاران خود شنیدید، در برابر آن موضع‌گیری نکنید و سعی کنید از تجربه آن‌ها در کار استفاده کنید. انتقادپذیربودن باعث انعطاف در کار و موفقیت در آن می‌شود. یادتان باشد انتقاد از کار شماست و نه از خود شما.

– یکی از موفقیت‌ها در محیط کار داشتن رابطه خوب با دیگران است. این رابطه خوب را مدیریت کنید؛ از دیگران تعریف و تممجید کنید (البته تا جایی‌که به حد تملق نرسد)، تا جای ممکن دیگران را به نام کوچک صدا بزنید، مراقب حرف‌هایتان با دیگران باشید چراکه یک حرف نامربوط و بی‌جا می‌تواند رابطه شما را تخریب کند، به دیگران احترام بگذارید و تلاش کنید تا اول روز از احوال آن‌ها پرس‌و جو کنید و اگر کسی به کمک شما نیاز داشت به او کمک کنید. همه این رفتارها در حالی است که از صمیمیت بیش از حد و شکسته‌شدن حریم‌ها اجتناب کنید.

– در محیط کار ممکن است همکارانی وجود داشته باشند که با رفتارشان شما را مورد آزار و اذیت قرار دهند. رفتار آن‌ها می‌تواند عمدی یا سهوی باشد، در هر صورت بهترین کار در چنین مواقعی گذر از چنین تنش‌هایی است، به این شکل که سعی کنید بسیاری از چیزهایی که می‌شنوید و یا می‌بینید را ندید بگیرید و به آن‌ها توجه نشان ندهید، توجه نشان دادن به مواردی که شما را اذیت می‌کند می‌تواند منجر به تنش‌های کوچک و بزرگ شود.

– تلاش کنید به آرامش محیط کمک کنید؛ با صدای آهسته تایپ کنید، صدای اسپیکر کامپیوترتان را پایین بیاورید، با صدای آهسته با دیگران سخن بگویید، زیاد رفت و آمد نکنید و… .



محل تبلیغ شما

2 نظرات
  1. علیرضا حلاجی می گوید

    خوب بود برای بقیه همکارام هم فرستادم

  2. علي می گوید

    مرسي

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.