- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

دلیل افت شاخص بورس اعلام شد.

یک کارشناس بورس دلیل اصلی که بازار بورس نتوانست بعد از توافق حرکت کند را کمبود نقدینگی عنوان کرد و گفت: برآورد کارشناسان این است که تا پایان امسال شاخص به بالای ۷۵ هزار واحد رشد پیدا خواهد کرد.


به گزارش ایسنا، عباسعلی حقانی نسب شب گذشته با حضور در برنامه اقتصادی پایش اظهار کرد: در مورد اینکه بعد از توافق چه اتفاقی افتاد و دلار کاهش جزئی داشت و بعد دوباره افزایش پیدا کرد، مسئله خیلی خاص و مشخص است. یک بخشی از بحث مشکلات بورس و سرمایه به توافق برنمی گردد و قبل از آن هم وجود داشت. از طرف دیگر مسئله کمبود نقدینگی در تمام بازار مطرح است. توافق هسته ای بخش عظیمی از مشکلات بورس را حل نمی کند.

وی افزود: کشور ما بر اساس آمار بانک مرکزی حدود ۷۸۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی در بازار دارد. اول باید وضعیت بازارهای مسکن، بورس، کشاورزی، سکه و ارز را از این حیث بررسی کرد و بعد اقدامات لازم را انجام داد.

این کارشناس بورس تصریح کرد: بالای ۶۰۰ هزار میلیارد تومان از این نقدینگی در بازار مسکن قفل شده است. علت اینکه بازار ما نتوانست بعد از توافق حرکت کند دلیل اصلی اش به کمبود نقدینگی برمی گردد.

حقانی نسب عنوان کرد: هر ماه به طور متوسط از سایر بازارها بین دو تا سه هزار میلیارد تومان در قالب قسط، وام، رهن و غیره به بازار مسکن می رود. برای بازار سرمایه، ارز و کشاورزی این سه هزار میلیارد تومان پول خیلی زیادی است.

وی بیان کرد: چون در بازار سرمایه افت خیلی زیادی داشتیم، اعتقاد ما بر این است که در آینده بازار ما رشد خواهد کرد. برآورد ما این است که تا پایان امسال شاخص به بالای ۷۵ هزار واحد رشد پیدا خواهد کرد.

حقانی نسب در پایان گفت: بازار ما زمانی که حداکثر سه هزار میلیارد تومان به بازار سرمایه ورود کند، چشم انداز مثبتی وجود خواهد داشت. نرخ فولاد شرایطی ایجاد کرد که هنوز بعد از چهار ماه این نرخ و معادله مالیاتی آن هنوز مشخص نشده است.