- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

آخرین اخبار بورس

بازار در کوران تعدیل‌های منفی

بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته نیز به حرکت کج‌دار و مریز خود ادامه داد تا در نهایت به کارنامه‌ای بهتر از ۳۳۰ واحد افت در مقیاس هفتگی دست نیابد.


هفته گذشته معامله‌گران به صورت متناوب شاهد رشد و افت شاخص بودند و باوجود حمایت قوی از بازار در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه اما همچنان بورس تهران با افت ۳۳۰ واحدی معادل ۴۹/ ۰ درصد  مواجه شد تا به این ترتیب در میانه ماه پنجم سال بازدهی بازار سهام رقم ۳/ ۶ درصد را نشان دهد؛ رقمی که حداقل ۵ درصد کمتر از بازدهی بدون ریسک بازار پول است.

در بازار سهام آنچه در هفته گذشته بار دیگر آزاردهنده بود، وضعیت نامناسب شرکت‌ها و تعدیل‌های منفی پی در پی آنان بود. وضعیت نامناسب اقتصاد کشور به ویژه رکود فرسایشی اخیر در اغلب صنایع مهم موجب شده است اکثر شرکت‌ها مانند ایران خودرو ناتوان از فروش محصولات خود باشند. در این میان کاهش قیمت‌های جهانی نیز بخشی دیگر از بازار را هدف گرفته است که در این بخش شرکت‌هایی نظیر ارفع در هفته گذشته تن به تعدیل منفی دادند.  بحران عراق و مشکلات صادرات سیمان به این کشور نیز هفته گذشته دامنگیر برخی شرکت‌های سیمانی بود. ضمن اینکه در همین حال رفتار وزارت نفت نیز در برخورد با شرکت‌های پالایشگاهی و پتروشیمی در کنار رکود سنگین به عاملی دیگر برای تداوم رکود فعالیت شرکت‌های بورسی بدل شده است.

در این شرایط به نظر می‌رسد بازار باوجود خوش‌بینی‌ها در مورد نتیجه مذاکرات تا پس از گزارش‌های ۶ ماهه و احتمالا تاثیرپذیری از گزارش‌های ۹ ماهه نتواند روند قوی را به نمایش بگذارد.

 در بازار چه خبر بود؟
در این میان بازار روز چهارشنبه هفته قبل بازاری با رویکرد متعادل بود که در نهایت به رشد ۵ واحدی شاخص کل منجر شد. شاخص در این روز در نهایت در رقم ۶۶ هزار و ۴۵۱ واحد آرام گرفت. بازار روز چهارشنبه همچنین بازار بسیار کم‌حجمی نیز بود به گونه‌ای که ارزش معاملات در بورس و فرابورس به بیش از صد میلیارد تومان نرسید.  در بازار چهارشنبه در گروه فلزی ذوب‌آهن اصفهان برنامه افزایش سرمایه خود را از محل تجدید ارزیابی دارایی ثابت و ماشین‌آلات اعلام کرد. اکثر فعالان بازار در مورد مقرون به صرفه بودن تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت از محل ماشین‌آلات به دلیل افزایش هزینه استهلاک و کاهش سود تردید دارند. این افزایش سرمایه باید پیش از انجام مجوز سازمان بورس را دریافت کند. در گروه پتروشیمی، معاون پتروشیمی وزیر نفت به مناسب بودن نرخ خوراک ۱۳سنتی تاکید کرد.

منبع: دنیای اقتصاد

بازگشت بورس به مدار سکون

بورس تهران بعد از هفت روز افت پی در پی در تیر ماه، از ابتدای مرداد ماه روند دیگری به خود گرفت و به مدار سکون بازگشت.

به گزارش ایسنا، بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته را در بی انگیزگی و نوسان قیمت ها سپری کرد و با پدیده ی” سکون” مواجه شد به طوری که در این هفته قیمت شاخص بورس در محدوده ی کمی نوسان کرد و حجم و ارزش معاملات نیز با کاهش مواجه شد.

همچنین فعالیت نوسان گیران در بورس شدت گرفت و سهامداران با بی انگیزگی و احتیاط نسبت به خرید و فروش در این بازار اقدام کردند به طوری که در هفته گذشته تعداد خریداران تنها با رشد ۲ درصدی مواجه شد.به این ترتیب عارضه “کم واکنشی” بورس و در پیش گرفتن روند افتان و خیزان و فعالیت گسترده نوسان گیران موجب ماندگاری شاخص در کانال ۶۶ هزار واحدی و درجا زدن آن شد.

انتظار سهامداران برای مشاهده آثار لغو تحریم ها و اجرایی شدن توافق هسته ای مهم ترین دلیل رفتار این روزهای بورس عنوان می شود. علاوه بر اینکه رکود حاکم بر اقتصاد و ادامه ابهامات اقتصادی بر بی واکنشی سهامداران افزوده و موجب در پیش گرفتن رفتار منفعالانه از سوی برخی از آنها در این شرایط شده است.

این شرایط موجب شده است که در کنار فعالیت برخی نوسان‌گیران، سهامداران بلندمدت تر بازار از خرید و فروش سهم دست کشیدند و منتظر آثار توافق هسته ای و لغو تحریم ها در بورس طی ماه های آینده بمانند.با این حال فعالیت نوسان گیران در بورس و حرکت خلاف جهت حقوقی‌ها با روند بازار و تمایل آنها به خرید در مقابل میل حقیقی ها به فروش موجب شد تا شاخص بورس در هفته مورد گزارش به افت ۳۳۰ واحدی بسنده کند.

افت نیم درصدی شاخص بورس در هفته گذشته و رسیدن به کانال ۶۶ هزار و ۴۵۱ واحدی موجب شد تا بازدهی بازار سرمایه از ابتدای سال تاکنون در سطح ۶.۳ درصدی متوقف شود.

در این هفته بی‌رمقی و بی‌انگیزگی بورس در ارزش و حجم معاملات نیز تاثیر گذاشت به طوری که حجم معاملات تنها ۸ درصد رشد کرد و ارزش معاملات نیز به رشد ۶۸ درصدی بسنده کرد یعنی در مجموع ۲ هزار و ۷۲۹ میلیون سهم به ارزش ۸ هزار و ۳۱۵ میلیارد تومان در تالار شیشه‌ای داد و ستد شد.در این میان دفعات معاملات با کاهش مواجه شد و تعداد سهامداران نیز به رشد ۲.۴ درصدی بسنده کرد.

بازار سرمایه، چشم انداز مثبتی ندارد

فعال بازار سرمایه گفت: بازار بورس همچنان بقایای ترس و بی‌اعتمادی را در بین سهامداران خود احساس می‌کند و با توجه به شرایط کلی اقتصاد در گزارشات ۶ ماهه شرکت‌ها، انتظار تغییری چشم‌گیر نمی‌رود.

محمدرضا گیوکی فعال بازار سرمایه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص روند بازار سرمایه در هفته گذشته گفت: بورس تهران از ابتدای این هفته روندی نوسانی در پیش گرفته و  یک روز با صعود قیمت‌ها و روز بعد با نزول شاخص مواجه  می‌شد، رکود دامنه‌دار بورس تهران و ادامه روند نزولی موجب شده تا علاوه بر کاهش متغیرهای مهم بازار سرمایه همانند افت قیمت بازار، کاهش تقاضای مداوم ،افزایش زیان سهامداران، شرکت‌های بزرگ بورسی نیز با کاهش معنادار تعداد و ارزش رو به رو شده است.

وی در این باره ادامه داد: بورس تهران دوباره در فاز منفی فرو رفته و هنوز نشانه‌ای از ورود نقدینگی جدید به بازار نیست، در واقع بازار سرمایه کشور حرکتی خلاف دوران گذشته خود پیش گرفته و علی رغم فرا واکنشی سال‌های اخیر از در جا زدن رنج می‌برد و دچار نوعی کم‌تحرکی و بی‌تفاوتی شده است.

گیوکی در توضیح دلیل بی‌تحرکی بازار نسبت به اخبار پیش رو گفت: برگزاری مجامع و تقسیم سود پایین، فروش‌ حقوقی‌ها، تردید در عملکرد حقیقی‌ها درخصوص رفع تحریم‌ها و حضور پررنگ نوسان‌گیران در بازار سرمایه از سیگنال‌هایی است که در روزهای پایانی هفته بازار را با این حالت همراه کرده است. همچنین عملکرد سه ماه اول سال جاری اغلب شرکت‌های بازار سرمایه نشان دهنده رکود گسترده در اقتصاد ایران است، مشکلات سرمایه ، کاهش تولید و فروش و کاهش تقاضا برای محصولات و خدمات کاملاً مشهود است.

فعال بازار سرمایه تصریح کرد:همچنین بعد از برگزاری مجامع مشاهده شد که بخش قابل توجهی از شرکت‌ها در برآورد میزان سودآوری خود با مشکل مواجه شدند و در پایان سال، نتوانستند سود مورد نظر خود در ابتدای سال را پوشش دهند. افزایش هزینه‌ها، مشکلات فروش و کمبود نقدینگی از جمله مهم‌ترین مسائلی بود که نشان می‌داد شرکت‌ها با کاهش سودآوری مواجه شده‌اند اما با این وجود  بسیاری از شرکت‌ها نمی‌خواستند وضعیت نامناسب کسب و کار خود را نشان دهند، در نتیجه با استفاده از تمام اندوخته‌های خود از جمله سودهای انباشته سعی بر ثابت نگه‌داشتن سود نقدی نسبت به دوره‌های مشابه قبلی کردند.

وی در این باره تاکید کرد: این امر به خودی خود آن‌ها را هنگام پرداخت سودهای نقدی با مشکل مواجه خواهد ساخت و موجب بی اعتمادی سهامداران خواهد شد و سهامداران را در لاک احتیاط فرو می‌برد.

گیوکی با بیان بهبود شرایط بورس در ماه‌های آینده یاد آور شد: عده‌ای از سهامداران منتظرند با بهبود وضعیت بورس در ماه‌های آینده بخشی از زیان‌های خود را جبران کنند که این موضوع  دلیل دیگری است که بورس تهران در این مقطع روندی خنثی در پیش گرفته و با صف‌های سنگین خرید یا صف‌های فروش مواجه نشده و منتظر بهبود اوضاع در روزها و ماه‌های آینده است.

فعال بازار سرمایه در خصوص تاثیر بی اعتمادی سهامداران بر روند بورس اظهار داشت: واقعیت امر این است که بازار بورس همچنان بقایای ترس و بی اعتمادی را در بین سهامداران خود احساس می‌کند و با توجه به شرایط کلی اقتصاد انتظار تغییری چشم گیر، در گزارشات ۶ ماهه شرکت‌ها نیز نمی‌رود.

گیوکی در پایان خاطر نشان کرد: اما به طور کل  امید است تا پایان سال جاری با بهبود وضعیت رکود بخش اقتصادی روند منفی بازار سرمایه و رفتارهای منفعلانه‌ی فعالان بازار بنا به دلایل ذکر شده، به انتهای خود برسد و شاهد خرید و فروش‌های متعدد و پرحجمی در ارزش‌های بالا در بازار باشیم.