- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

کارفرمایان کسر حق بیمه از بن خواروبار را پذیرفتند.

مخالفت کارفرمایان با بخشنامه تأمین اجتماعی مبنی برکسرحق بیمه از بن خوارو بار باعث شد تا سازمان تأمین اجتماعی جلسه جدیدی با کارفرمایان برگزار و آنها را نسبت به اجرای این مصوبه قانع و توجیه کند.


به گزاش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، پس از آنکه در خرداد ماه ۹۳ در بخشنامه ای سازمان تأمین اجتماعی اعلام کرد که باید مبلغی به عنوان بن خوار و بار(حق بن) در فیش حقوقی کارگران با مبلغ ۸۰۰ هزار ریال درج  می‌شود تا به آن حق بیمه تعلق گیرد، زمزمه هایی مبنی بر لغو این مصوبه در سانه ها پیچید. ماجرا از آنجا شروع شد که (۱۷ تیرماه سال ۹۳ )، شورای عالی کار پیشنهاد لغو کسر حق بیمه از بن کارگری را با رأی قاطع و مثبت نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت تصویب کرده بود و این مسئله اعتراض‌های زیادی از جامعه کارگری را به‌همراه داشت.

پس از آن برخی تشکل‌های کارگری برای ارسال نامه به وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی دست به کار شدند و بعضاً‌ در مصاحبه‌های رسانه‌ای اعتراض خود را بیان کردند. این ماجرا تا جایی ادامه داشت که محمدرضا بقاییان، عضو شورای عالی کار در مراسمی مجدداً‌ به‌همراه سایر کارگران اعتراض خود را نسبت به این موضوع اعلام و بیان کرد: جامعه کارگری با موضوع کسر نشدن حق بیمه از مزایای بن کارگری مخالف است.

خلاصه پس از مدت‌ها کارفرمایان از ابتدای امسال مطابق بخشنامه تأمین اجتماعی موظف به اجرای کسر حق بیمه از مزایای انگیزه‌ای حقوق مانند بن خواربار و حق مسکن شدند.

اما بعد از اینکه این مصوبه ابلاغ شد، اصغر آهنی ها،نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار از نامه نگاری با وزیر کار برای توقف دریافت حق بیمه از بن نقدی ۱۱۰ هزار تومانی کارگران خبر داد و گفت: این اقدام به دور از سه جانبه گرایی بود.

 آهنی ها به اقدام جدید تامین اجتماعی برای دریافت حق بیمه از بن نقدی ۱۱۰ هزارتومانی کارگران و مشمولان قانون کار واکنش نشان داد و گفت: برای جلوگیری از این اقدام، کانون عالی کارفرمایان ایران با وزیر کار و مدیرعامل تامین اجتماعی نامه نگاری کرده است. موضوع به تازگی در هیات مدیره کانون عالی بررسی شده و از این رو در قالب نامه ای که زده ایم، خواستار این شدیم که دریافت حق بیمه از بن نقدی کارگران، فورا متوقف شود.

 این در حالیست که در مقابل اظهارات کارفرمایان؛کارگران معتقدند سازمان تأمین اجتماعی بر اساس قانون عمل می کند و کسر حق بیمه از بن خواروبار و مزایای انگیزه ای کاملاً قانونی است.

 به گزارش تسنیم، جزئیات این ماجرا را از محمد حسن زدا، معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی جویا شدیم که در این باره توضیح داد و گفت: اجرای کسر حق بیمه از بن خوارو بار مطابق قانون تأمین اجتماعی است و به هیچ وجه قطع نمی شود.

 وی با اشاره به برگزاری جلسه با مسئولان ارشد کارفرمایان گفت: در سازمان تأمین اجتماعی جلسه ای را برگزار کردیم و پس از آنکه انتقادهای آنها را شنیدیم برایشان توضیحات لازم را دادیم و آنها پس از اینکه دلایل سازمان را شنیدند متوجه و قانع شدند که باید از بن خوار و بار حق بیمه کسر شود.

 به گزارش تسنیم، درحال حاضر ۷ درصد از حق بیمه به‌عهده کارگر، ۲۳ درصد به‌عهده کارفرما و ۳ درصد به‌عهده دولت است. مزایای انگیزه‌ای اکنون ۱۱۰هزار تومان بن خواربار و ۲۰هزار تومان حق مسکن است که سهم حق بیمه بن خوار و بار هر کارگر ماهیانه حدود ۹هزار و ۱۰۰ تومان و سهم هر کارفرما ۲۹هزار و ۹۰۰ تومان است. به اعتقاد کارگران اجرای این مصوبه وعده وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود و اکنون در حال اجراست و پس از صحبت سازمان تأمین اجتماعی با کارفرمایان اجرای این مصوبه قطعی است.