- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

پیش‌بینی سناریوهای بورس پس از توافق

“در صورت توافق هسته‌ای بازار یک جهش احتمالاً ۱۵ یا ۲۰ درصدی که جنبه روانی دارد خواهد داشت.” یک کارشناس مسائل اقتصادی بابیان این مطلب واکنش‌های بازار نسبت به اخبار مذاکرات را ذات بازار سرمایه دانست و گفت که این نوسانات ناشی از آن هیچ پیامدی در این بخش از اقتصاد نخواهد داشت.


بورس تهران که در دو هفته گذشته یک صعود ۴ درصدی داشت روز قبل دوباره با روند نزولی مواجه شد. به‌این‌ترتیب در روزهای پایانی ضرب‌الاجل مذاکرات هسته‌ای نماگر شاخص کل بورس با ۰.۸ درصد افت معادل ۵۱۱ واحد به سطح ۶۴ هزار و ۳۰۱ واحد رسید تا نشان دهد بیش از هر عاملی تحت تأثیر جو روانی مذاکرات هسته‌ای قرار دارد.

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی این مسئله بررسی کرد و نوشت که بی اطمینانی به شرایط بازار در بین سهامداران موجب افزایش فعالیت سفته‌بازان شده است و کاهش قابل‌توجه حجم معاملات را نیز به همراه داشته است. بااین‌حال به نظر می‌رسد بازار سرمایه تحت تأثیر فعالیت این افراد به شرایط نزولی رسیده و تا حصول اخبار در خصوص مذاکرات هسته‌ای همچنان این روند ادامه داشته باشد. این گروه با خرید در قیمت‌های پایین و فروش در قیمت‌های بالاتر در تلاش‌اند سودهای کوتاه‌مدتی را کسب کنند و این موضوع در معاملات ضعیف کنونی در بورس به نوسانات قابل‌توجهی منجر می‌شود. در این میان در خصوص روند مذاکرات هسته‌ای در شرایطی همچنان ابهاماتی وجود دارد که بسیاری از صنایع مهم کشور، پتانسیل رشد قابل‌توجهی را برای دوران پساتحریم دارا هستند.

حال سؤال اینجاست که خریدوفروش‌هایی که در فضای هیجانی کنونی انجام می‌شود چه تبعاتی در بازار سرمایه خواهد داشت؟

حمید میر معینی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با فرارو در این خصوص گفت: سازوکار زورآزمایی میان خریدار و فروشنده در همه دنیا بر اساس اطلاعات و اخباری است که به اطلاعات اقتصادی اثرگذار بر سودآوری شرکت‌ها تبدیل می‌شود، است لذا در کشور ما نیز همین‌طور است و اکنون مهم‌ترین اخبار حول محور مذاکرات هسته‌ای است.

وی افزود: در شرایط کنونی اخباری که از مذاکرات منتشر می‌شود و گمانه‌زنی‌هایی که صورت می‌گیرد تا حدی اطلاعات فعالان بازار را تحت شعاع قرار داده است. این اخبار در بازار سرمایه و دیگر بازارها بسیار اثرگذار است زیرا تعیین‌کننده آینده اقتصادی کشور به‌حساب می‌آید.

این کارشناس مسائل اقتصادی در پاسخ به این پرسش که آیا هیجانات بازار تحت تأثیر اخبار مذاکرات در ادامه مسیر آن تبعاتی خواهد داشت، گفت: این واکنش‌ها ذات بازار است و نمی‌توان نام آن را هیجان، وحشت یا … گذاشت. اکنون سه سناریو توافق هسته‌ای، تمدید مذاکرات و عدم توافق وجود دارد که بازار در هرکدام از این شرایط واکنش خاص خود را نشان می‌دهد و این واکنش طبیعت بازار سرمایه است.

میرمعینی ادامه داد: ذات بازار در بخشی از معاملات سفته‌بازی است و کسانی هستند که متناسب با اخبار اقدام به معامله و خریدوفروش می‌کنند لذا این اخبار بر قیمت‌ها اثر خواهد داشت. نمی‌توان گفت که این بازار غیرطبیعی است و برای فعالان بازار تبعات دارد زیرا تحرک و پویایی به‌عنوان ویژگی بازار است و در همه دنیا نیز واکنش به اخبار طبیعی است.

وی در توضیح واکنش بازار به هر یک از این سناریوها نیز گفت: نمی‌توان با قاطعیت پیش‌بینی کرد و باید منتظر اخبار توافق ماند اما روشن است که با انجام توافق هسته‌ای بازار نیز واکنش مثبت نشان‌ می‌دهد. کیفیت توافق، تاریخ اجرای آن و اثرات آن نیز به‌نوبه خود اثرگذار خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: مشخص است که در صورت توافق بازار یک جهش احتمالاً ۱۵ یا ۲۰ درصدی که جنبه روانی دارد خواهد داشت و بعداز آن باید دید که آثار توافق در رفع تحریم‌ها، افزایش سودآوری شرکت‌ها، ورود سرمایه‌های خارجی، تغیر سیاست‌های اقتصادی دولت و … چگونه اثر می‌گذارد و این اثرات در بازار سرمایه چطور خود را نشان می‌دهد.

وی با تأکید بر اینکه عدم توافق نیز پیامدهای بدی خواهد داشت گفت: در صورت تمدید مذاکرات نیز با ادامه رکود تا رسیدن اخبار خوش آینده مواجه خواهیم بود.

میرمعینی در پاسخ به این پرسش که بیشترین سود در صورت توافق در کدام‌یک از صنایع اتفاق خواهد افتاد، گفت: بیشترین سود را صنایعی خواهند که بیشترین آسیب را از تحریم‌ها برده‌اند. صنایع حمل‌ونقل، خودرو و بانکی بیش از دیگران در صورت توافق رشد خواهند داشت و بخش‌های دیگر رشدهای متأثر از جنبه روانی بازار خواهند داشت.

وی همچنین گفت: در صورت عدم توافق نیز همین صنایع بیشترین آسیب را خواهند دید و بیشترین ریزش‌ها را خواهند داشت.

منبع:فرارو