نرم افزارحسابداری صدگان

واکنش عجیب بورس تهران به توافق هسته‌ای

1 594

حسابداراپ

بورس تهران که از ابتدای سال تا کنون با ابهام ناشی از مذاکرات هسته ای دست و پنجه نرم کرد و بی صبرانه در انتظار فرا رسیدن ۱۰ تیر ماه و آغاز دور بعدی مذاکرات بود، یک روز بعد از انتشار خبر توافق هسته ای، واکنش عجیبی از خود نشان داد و یک دست قرمز شد.


به گزارش ایسنا، بورس تهران که یک هفته قبل از توافق تاریخی ایران با قدرت های جهانی، خود را برای جهشی بزرگ آماده کرده و با افزایش مجدد قیمت و تقاضا خوشحالی سهامداران را رقم زده بود، یک روز بعد از اعلام نتیجه مذاکرات هسته ای و در میان ناباوری سهامداران روند نزولی در پیش گرفت و قرمز پوش شد.

بر این اساس سهامداران بورس تهران که از دی ماه ۹۲ گرفتار رکود شده و زیان های شدیدی را متحمل شده بودند، در هفته گذشته و در ساعت های پایانی مذاکرات در صدد خرید سهام شرکتها به ویژه شرکتهای بانکی و خودرویی برآمدند تا بعد از لغو تحریم ها بتوانند اندکی بازدهی کسب کنند اما در عین ناباوری یک روز بعد از توافق هسته ای با افت قیمت و افزایش فشار فروش به خصوص در نمادهای بانکی و خودرویی مواجه شدند.

بر این اساس از همان دقایق ابتدایی معاملات، شاخص بورس به رنگ قرمز درآمد و علی رغم انتشار اخبار مثبت در خصوص لغو تحریم ها رفته رفته بر فشار فروش بازار افزوده شد تا در نهایت شاخص بورس با ریزش ۶۰۵ واحدی و قرار گرفتن در کانال ۶۸ هزار و ۸۲۷ واحد به کار خود پایان داد.

بنابراین امروز بورس تهران واکنشی عجیبی به توافق هسته ای نشان داد و بدون توجه به اخبار منتشر شده از این توافق بر ادامه روند نزولی تاکید کرد به طوری که در معاملات امروز میل سهامداران به فروش سهم افزایش پیدا کرد و سهامداران خواهان فروش سهام خود در گروه های مختلف شدند.

البته کارشناسان معتقدند که رفتار امروز بورس تهران به دلیل نزدیک شدن به زمان برگزاری مجامع شرکتهای بزرگ در ۳۱ تیر ماه و بسته شدن نماد آنها در کنار پیش خور شدن قیمت ها قبل از توافق هسته ای و نیاز برخی سهامداران به تامین نقدینگی بوده و و به زودی بازار به روند صعودی بر می گردد.

بر این اساس در بازر امروز بر خلاف انتظار صف های فروش در بازار تشکیل شد و عرصه های سنگین سهم توسط حقوقی ها در بسیاری از نمادها به این روند شدت داد و درحالی که همگان انتظار داشتند با انعکاس خبرهای مثبت، شاهد تشکیل صفهای خرید در بازار شکل بگیرد اما شرکتهای مطرح بازار با فشار فروش مواجه شدند.

بنابراین در معاملات امروز شرکتهایی همچون بانک ملت، پالایشگاه بندرعباس، بانک پاسارگاد،بانک صادرات، بانک تجارت، فولاد، نفت و گاز پارسیان، پالایشگاه اصفهان، مخبرات، غدیر، بانک انصار و سایپا بیشترین تاثیر را در ریزش امروز شاخص بورس گذاشتند.

همچنین شرکتهای بیمه ما، آذرآب و کارت اعتباری کیش از بیشترین تقاضای خرید برخوردار شدند و شرکتهای بانکی و خودرویی همچون پارس خودرو، سایپا و بانک ملت بیشترین تقاضای فروش را از آن خود کردند.

پندار سیستم

با این حال در بازار منفی امروز بیش از یک میلیارد سهم به ارزش ۲۱۷ میلیارد تومان داد و ستد شد و ارزش بازار سرمایه تا سطح ۲۹۸ هزار میلیارد تومان افت کرد.


دلایل منفی شدن بورس   

بورس تهران که ماه‌ها در انتظار توافق هسته‌ای و مشخص شدن نتیجه مذاکرات به سر می برد و با رکود ناشی از انتظار دسته و پنجه نرم می‌کرد، با انجام توافق هسته‌ای ایران در روز گذشته روند دیگری در پیش گرفت و بر خلاف انتظار سهامداران، منفی شد.

اسماعیل فرقی- معاون شرکت کارگزاری بانک اقتصاد نوین- در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد علت منفی شدن بورس با وجود توافق هسته‌ای گفت:در حال حاضر بازار سرمایه هدفمند است اما به دلیل در پیش بودن مجامع برخی شرکتهای بزرگ در ۳۱ تیر ماه و توقف نماد آنها و نیاز سهامداران به تامین نقدینگی و نیز تعطیلات عید فطر روند منفی در پیش گرفته است.

وی افزود: علاوه بر نزدیک شدن به زمان برگزاری مجامع شرکتها، بخشی از فروش سهم ها در معاملات امروز مربوط به پیش خور کردن قیمت ها قبل از توافق است به طوری که در هفته گذشته و ابتدای هفته جاری بسیاری از سهم ها قیمت خود را پیدا کرده و عده‌ای با افتادن بر روی دور سود، اقدام به فروش سهام خود کردند.

فرقی گفت: از سوی دیگر سهامداران حقوقی اقدام به فروش سهام خود در این برهه از زمان می کنند که البته نباید به آنها خرده گرفت، زیرا آنها هم به پول نیاز دارند و باید بتوانند هزینه های خود را تامین کنند.

این کارگزار بورس تاکید کرد: با این حال روند فعلی بازار سرمایه اصلا نگران کننده نبوده و بورس قطعا طی روزهای آینده روند صعودی در پیش می گیرد به طوری که بعد از برگزاری مجامع شرکتها در ۳۱ تیر ماه، بهترین فرصت خرید برای کسانی که قصد سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه را دارند فراهم می شود زیرا قیمت سهام شرکتها بسیار کاهش یافته و به قیمت پایه رسیده است.

معاون شرکت کارگزاری بانک اقتصاد نوین تصریح کرد: به این ترتیب با حصول توافق هسته ای بین ایران و قدرت‌های جهانی دغدغه و نگرانی توافق از بازار سرمایه خارج شده است، اما هنوز اتفاقی رخ نداده و پولی وارد شرکتها نشده است بنابراین باید به شرکتها فرصت داد تا بتوانند خود را پیدا کنند.



محل تبلیغ شما

1 نظر
  1. مهدی نیکبخت می گوید

    سلام
    شما رو به خدا این قدر از خوشحالی سهامداران موقع مثبت شدن شاخص حرف نزنید! همه فکر می کنند یه شبه مولتی میلیاردر شدیم! اگه شاخص به ۸۵ هزار برسه خیلی از سهامداران خرد در نزدیکی نقطه سر به سر قرار می گیرند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.