نرم افزارحسابداری صدگان

چک‌های برگشتی ۶ برابر شد

0 539

حسابداراپ

بررسی آخرین وضعیت شاخص های اقتصادی در سال جاری حاکی از کاهش قیمت سکه و دلار است و با وجود عدم انتشار آمار چک‌های برگشتی شواهد حاکی از افزایش شش برابری سالانه برگشت این سند است.


به گزارش خبرنگار ایسنا، بانک مرکزی در حالی شمای کلی چند شاخص اقتصادی را در فروردین ماه امسال منتشر کرد که به روال چند ماه گذشته خبری از آمار چک های برگشتی در آن نیست. هر چند که پیش تر راه اندازی سامانه چکاوک و خروج آمار از اتاق پایاپای اسناد بانکی عامل این موضوع اعلام و عنوان شده بود که در ادامه آمار از طریق چکاوک منتشر می شود ولی به هر حال ماههاست که از مبلغ و تعداد چک های برگشتی که طبق آخرین آمارهای اتاق پایاپای در حال افزایش بود خبری نیست. آماری که انتظار می رود با راه اندازی چکاوک به عنوان سامانه مبادله الکترونیکی چک با افزایش شفاف سازی وامنیت در این رابطه، کاهش یافته باشد.

اما به هر حال دبیر کل بانک مرکزی در آخرین اظهارات خود اعلام کرده بود که در ۵ سال گذشته چک های برگشتی شبکه های بانکی ۲۷ میلیون برگ بوده است.

به گفته احمدی در سال ۱۳۸۴،‌ یک میلیون چک برگشتی داشتیم و این رقم در سال ۱۳۹۲ به ۵ میلیون و در سال ۱۳۹۳ به شش میلیون برگ چک رسید.

با استناد به آمارهای دبیر کل بانک مرکزی، میزان فزاینده چک های برگشتی در فاصله ۹ سال گذشته بیش از ۵ میلیون برگ در طول یک سال افزایش یافته است به گونه ای که تعداد این چک ها در سال ۱۳۸۴ حدود یک میلیون و درسال ۱۳۹۳ به شش میلیون برگ رسیده و نشان از رشد شش برابری سالانه آن دارد.

همچنین بررسی گزارش بانک مرکزی از شاخص های اقتصادی در سال جاری نشان می دهد که در فروردین ماه امسال میزان سفته های به اجرا گذاشته شده نیز نسبت به ماه مشابه سال قبل تا بیش از ۲۹۱ درصد افزایش یافته است که این آمار نسبت به اسفندماه ۱۳۹۳ حدود ۳۲ درصد کاهش دارد.

سکه و دلار ارزان شد
سکه و دلار به عنوان متغیر های مهم اقتصادی سال را با کاهش قیمت شروع کردند. به گونه ای که متوسط قیمت فروش یک سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم در بازار آزاد شهر تهران در فروردین نسبت به اسفند سال قبل ۰.۸ درصد و در مقایسه با ماه مشابه سال قبل ۰.۷ درصد کاهش یافته و قطعه ای ۹۵۵ هزار تومان بوده است.

پندار سیستم

این در حالی است که هر قطعه تمام سکه طرح جدید هم در فروردین ۹۵۷ هزار تومان فروش رفته که نسبت به ماه قبل ۰.۹ و در مقایسه با ماه مشابه سال قبل ۰.۸ درصد کاهش قیمت دارد.

قیمت دلار هم اگر چه در ماه ابتدایی امسال با کاهش ۱.۷ درصدی نسبت به ماه قبل ۳۳۳۷ تومان فروخته شد ولی نسبت به فروردین ماه سال گذشته ۷.۷ درصد گرانتر شده است. یورو نیز چهار درصد کاهش قیمت داشته و در بازار آزاد به طور متوسط ۳۶۲۷ تومان معامله شد. که البته یورو نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۵.۲ درصد کاهش قیمت دارد.

اما شاخص ارزش سهام معامله شده در سازمان بورس اوراق بهادار تهران که در آمارهای سال گذشته به تبعیت از وضعیت نامساعد بازار بورس منفی بود برای فروردین ماه با رشد ۴.۵ درصدی همراه شد که دلیل مشخص این رشد می تواند تاثیر چند روزه بازار از توافقات هسته ای لوزان سوئیس در فروردین باشد. این شاخص نسبت به فرودین سال ۱۳۹۳ هم بالغ بر ۶ درصد صعود کرده است.

دو شاخص دیگر مورد بررسی تورمی هستند؛ بنابر اعلام بانک مرکزی تورم ماهانه در فروردین ۱.۳ درصد و تورم نقطه به نقطه ۱۶.۵ درصد بوده است که با به روز شدن آمار تورم در اردیبهشت شاخص ماهانه به یک درصد و نقطه به نقطه به ۱۶.۲ درصد کاهش یافت. تورم در شهر تهران نیز به گونه ای تغییر کرده که شاخص در فروردین ماه امسال ۱.۴ و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۷.۴ درصد افزایش نشان می دهد.

در ماه ابتدایی سال ۱۳۹۴، شاخص بهای تولید کننده ۰.۲ درصد افزایش یافت که این رشد برای شاخص سالانه نیز حکمفرما بوده و تورم نقطه به نقطه در این بخش به ۸.۹ درصد رسید.

شاخص بهای کالاهای صادراتی نیز رشد ۱.۳ درصدی در فروردین و افزایش ۱۶.۵ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل را تجربه کرد.

همچنین تورم دستمزد کارگران ساختمانی در مناطق شهری ایران در فروردین ماه با رشد ۱.۴ درصدی و ۱۶ درصد در ماه مشابه سال قبل همراه بود.

 
محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.