نرم افزارحسابداری صدگان

لغو کسر حق بیمه از بن خواروبار خلاف قانون است.

1 894

حسابداراپ

سخنگوی انجمن صنفی کارگران کشور با اشاره به اینکه کسر حق بیمه از بن خوار و بار مطابق قانون تأمین اجتماعی است گفت:تمام پرداخت های نقدی کارگران باید مشمول کسر حق بیمه شود و عدم اجرای این موضوع خلاف قانون است.

 

هادی ابوی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، درباره کسر حق بیمه از بن کارگری گفت:مطابق قانون تأمین اجتماعی از کلیه پرداخت‌های مستمر کارگران باید حق بیمه کسر شود، حتی در قانون تأمین اجتماعی تأکید شده است که حتی اگر پرداخت مزایا به‌صورت غیرنقدی باشد، باز هم باید به‌میزان ریالی آن حق بیمه از آن کسر شود.

وی گفت: با توجه به اجباری نبودن حق بیمه و سایر مزایا، بسیاری از کارگاه‌های کوچک بن خواربار به نیروی کار پرداخت نمی‌کنند و بسیاری از کارگران اطلاع ندارند که این موضوع جزو حق و حقوق آنهاست. کسر حق بیمه از مزایای حقوق در مستمری و پرداخت حقوق دوران بازنشستگی، از کار افتادگی نقش مؤثری دارد. سال‌هاست که حقوق کارگران به‌صورت واقعی افزایش نیافته است. بخشی از افزایش حقوق در قالب مزایای دیگر است. بنابراین برای دریافتی‌های زمان مستمری ضرورت دارد که حق بیمه از آن کسر شود.

 ابوی با اشاره به نامه اعتراضی کارفرمایان به وزیر کار نسبت به لغوکسر حق بیمه از بن خوار و بار کارگران اظهار کرد: کارگران فشارهای اقتصادی بر روی کارفرمایان را درک می کنند اما این موضوع یک قانون است. دلیل نمی‌شود که کارفرمایان از اجرای قانون سرباز زنند. از آن سو وضعیت جامعه کارگری هم وضعیت مناسبی نیست و همواره حق کارگران اجحاف شده است.

پندار سیستم

وی افزود: در آخرین جلسه شورای عالی کار به منظور تعیین دستمزد کارگران که آقای نوربخش هم در آن جلسه حضور داشتند بیان شد که از بن خوار و بار باید حق بیمه کسر شود و مدیرعامل تأمین اجتماعی تأکید کرد تا کنون از بن خوار و باربیمه کسر نشد اما از ابتدا سال ۹۴ به صورت اجباری کسر می‌شود.کارفرمایان هم در آن جلسه حضور داشتند.

به گزارش تسنیم، خرداد ماه سال ۹۳ بود که اعلام شد طبق بخشنامه سازمان تأمین اجتماعی، به مبلغی که به‌عنوان بن خواربار (حق بن) در فیش حقوقی کارگران با مبلغ ۸۰۰هزار ریال در ماه درج می‌شود، حق بیمه تعلق می‌گیرد و در واقع کارگران اندکی بیشتر حق بیمه خواهند پرداخت. اما مدتی کوتاه از این بخشنامه نگذشته بود که زمزمه‌هایی مبنی بر لغو این مصوبه در رسانه‌ها پیچید. ماجرا از آنجا شروع شد که (۱۷ تیرماه سال ۹۳ )، شورای عالی کار پیشنهاد لغو کسر حق بیمه از بن کارگری را با رأی قاطع و مثبت نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت تصویب کرده بود و این مسئله اعتراض‌های زیادی از جامعه کارگری را به‌همراه داشت.

تا جایی که برخی از تشکل‌های کارگری دست به کار برای ارسال نامه به وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی شدند و بعضاً‌ در مصاحبه‌های رسانه‌ای خود اعتراض خود را بیان کردند. این ماجرا تا جایی ادامه داشت که محمدرضا بقاییان، عضو شورای عالی کار در مراسمی مجدداً‌ به‌همراه سایر کارگران اعتراض خود را نسبت به این موضوع اعلام و بیان کردند: جامعه کارگری با موضوع کسر نشدن حق بیمه از مزایای بن کارگری مخالف است.

وی ادامه داد: نمایندگان کارگران اعتراض خود را مجدداً اعلام کرده‌اند و محمد عطاردیان، دبیرکل کانون انجمن صنفی کارفرمایان ایران در واکنش به این اعتراض گفت، اگر کارگران تصور می‌کنند که این مسئله به‌نفع آنها نیست و بهتر است که از مزایای بن نیز حق بیمه کسر شود حاضریم تا بار دیگر این موضوع را از طریق گفتگو با شرکای اجتماعی در جلسات شورای عالی کار مطرح کنیم.

 


محل تبلیغ شما

1 نظر
  1. علی می گوید

    اخه چه نفعی واسه کارگران داره به جز اونهائیکه در دو سال اخر خدمت هستن بقیه باید ماهی ۸۰۰۰۰ریال بیمه و حدودا ۱۱۰۰۰۰ریال نیز مالیات بدهند از بهتر میشه نه به خدا تازه سهم بیمه کارفرما اونم هست
    حالا پاداش….

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.