نرم افزارحسابداری صدگان

تأثير ليست بيمه در مشاغل سخت و زيان آور

3 1,434

حسابداراپ

يکي از خوانندگان محترم «دانستني هاي حقوقي» با ارسال پيامکي، پرسيده اند:


«نزديک بيست سال است دريک واحد صنعتى بسيارآلوده، که از طرف اداره کار نيز جزو مشاغل سخت و زيان آور محسوب مي شود، به صورت رسمى و با عنوان شغلي کارمندى، ولى با فعاليت کارگري، مشغول به کار بوده ام. بر اثر عوارض کار به بيماري سختي مبتلا شده ام. با اين حال، اداره کار از پذيرش سوابق خدمتى من، با توجه به وضعيت شغلي و مسئوليت هاي محوله در کارخانه، براي بازنشستگى در مشاغل سخت و زيان آور خودداري مي کند. چاره چيست؟»

در پاسخ به اين خواننده عزيز بايد يادآوري کنيم که تأييد سابقه کار در مشاغل سخت و زيان آور، توسط کميسيون مربوطه در اداره کار و با استناد به مدارک موجود در سوابق تأمين اجتماعي کارگر صورت مي گيرد.

استفاده از مزاياي بازنشستگي پيش از موعد، تنها به فعاليت شما در حرفه هايي که در ليست مشاغل سخت و زيان آور قرار دارند، بستگي ندارد؛ بلکه کارفرماي شما موظف است با اعلام شغل سخت و زيان آور شما به سازمان تأمين اجتماعي و پرداخت حق بيمه مربوط به اين دسته از مشاغل، که ۴ درصد بيش از حق بيمه معمولي است، امکان استفاده شما را از اين مزايا فراهم کند.

با توجه به اين که کارفرما، عنوان شغلي شما را در ليست بيمه، کارمند اعلام کرده، تأييد سخت و زيان آور بودن کار شما بسيار مشکل است. به تمام خوانندگان عزيزي که در مشاغل سخت و زيان آور مشغول به کار هستند توصيه مي کنيم، عنوان شغلي خود را در ليست هاي بيمه، با مراجعه به شعب سازمان تأمين اجتماعي، بررسي کنند.يکي ديگر از خوانندگان «دانستني هاي حقوقي» با ارسال پيامک پرسيده اند:« از سال ۱۳۶۵ در يک مغازه بزازي به کار مشغول شده ام، اما بيمه ام از سال ۱۳۷۲ رد شده است. صاحب کارم قبول دارد و حاضر است مبلغ مربوطه را بپردازد.

پندار سیستم

 استشهاد محلي تهيه کرده ام. به سازمان تأمين اجتماعي مراجعه کرده ام، اما گفتند بي نتيجه است. لطفا راهنمايي ام کنيد.» در پاسخ اين خواننده گرامي بايد گفت، طبق بخش دوم از فصل دوم دستورالعمل «رسيدگي به ادعاي بيمه شدگان در خصوص اشتغال در کارگاه ها»، استشهاد محيط کارگاه، يکي از مدارک قابل ارائه براي ادعاي سابقه است. بنابراين در صورتي که چنين مدرکي را در اختيار داريد، مي توانيد براي ادعاي سابقه بيمه، به آخرين شعبه تأمين اجتماعي، که در آن براي شما ليست بيمه رد شده است، مراجعه کنيد.

نکته اي که بايد به آن توجه داشته باشيد اين است که ادعاي سابقه بيمه و اثبات آن، چرخه اداري نسبتاً طولاني دارد. اين چرخه اداري شامل :

۱-       مراجعه مدعي(الف- شناسايي دقيق مدعي؛ ب-رسيدگي هاي اوليه) و

۲-       رسيدگي نهايي به ادعاي متقاضي سابقه در کميته هاي سامان سوابق در شعبه و اداره کل استان و تأييد نهايي در کميته رسيدگي به ادعاي اشتغال در کارگاه است.

بنابراين مسيري که بايد براي رسيدن به خواسته خود طي کنيد، نسبتاً زمان بر است. توصيه مي کنيم با صبر و حوصله نسبت به ادعاي سابقه اقدام کنيد و در تهيه مدارک مورد نياز، دقت لازم را مبذول داريد. توجه داشته باشيد که اصلِ تمام مدارکي که به شعبه تأمين اجتماعي ارائه مي کنيد، پس از تطبيق با تصوير(کپي) آن ها توسط واحد نام نويسي و حساب هاي انفرادي، بايد به شما باز گردانده شود.

منبع:روزنامه خراسان



محل تبلیغ شما

3 نظرات
  1. مجید کلانتری می گوید

    سلام بیست سال مشاغل سخت و زیان اور من تایید شده الان میگن که جهار سال بیمه خانوادگی دادی بهم خورد ۲۰ سال پدرم بالای ۵ کارگر مغازه داره بیمه کرده جلوی بیکاری رو گرفته حساب نیست لطفا راهنماییم کنید مرسی

  2. کورش رضایی می گوید

    باسلام،
    حدود ۱۸ سال است که در پروژه های نفت و گاز بصورت قراردادی با شرکت های بخش خصوصی(بعنوان بازرس جوش واجرا) انجام وظیفه می نمایم. اما متاسفانه در برخی از شرکت ها عنوان شغلیم کارشناس و غیر مرتبط ثبت شده است. آیا میتوان عناوین شغلی غیر مرتبط را در سامانه بیمه اصلاح نمود. راهکار شما چیست . باتشکر

  3. آرمان می گوید

    با عرض سلام.بنده سال های ۷۹ تا۸۱ در شرکتی کار میکردم وقسمت مربوط به من سختی زیان آور تعلق گرفته است.ولی متاسفانه کار فرما در لیست بیمه عنوان شغلی نزده است مشکل برخوردم باید چیکار کنم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.