نرم افزارحسابداری صدگان

در بازار سرمایه چه خبر است؟

0 482

حسابداراپ

رونق بازار بورس به اوضاع سیاسی در بخش‌های داخلی و بین المللی بستگی دارد. یک کار‌شناس بازار سرمایه با بیان این مطلب گفت: خوشبینی‌ها نسبت به اثر گذاری توافق هسته ایی در بازار سرمایه ادامه دارد.


علی رغم آنکه انتظار می‌رفت بعد از تفاهم هسته ایی در سویس شاهد پویایی بیشتری در بازار سرمایه باشیم مشاهد شد که بعد از یک مدت کوتاه شاخص بورس ریزش پیدا کرد. در این مدت مشاهده شد که عوامل داخلی مثل کاهش نرخ سود بانکی نیز حال و هوای بازار سرمایه را چندان تغییر نداد. در این شرایط باید دید که فعالان این بازار چه چشم اندازی برای فعالیت‌های خود در نظر دارند و آینده این بازار را در ماه‌های آتی چطور پیش بینی می‌کنند.

سید حمید میر معینی کار‌شناس و فعال بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با فراروشرایط کنونی این بازار را تشریح کرد و گفت: اکنون با توجه به احساس ترس و عدم امنیت نقدینگی در بازار سرمایه با رکود مواجه هستیم.

وی افزود: بعد از آنکه مذاکرات هسته‌ای ایران و اعضای ۱+۵ در لوزان به تفاهم رسید شاهد ایجاد یک سری خوشبینی‌ها در بازار بودیم و شاخص قدری مثبت شد اما این فضا دوام نیاورد و به خاطر جهت گیری‌های مقامات ایرانی و غربی از میزان خوشبینی‌ها کاسته شد.

این کار‌شناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه هنوز هم خوشبینی نسبت به حصول توافق در تیرماه و لغو تحریم‌های اقتصادی در بازار سرمایه اثر دارد، گفت: عرضه‌های گسترده از سوی بنگاه‌های حقوقی سبب شد تا نقدینگی درون زا – حاصل جا به جایی سهام – از بازار سرمایه خارج شود. این بنگاه‌ها با عرضه سنگین پول‌های موجود را جذب و از بازار سرمایه بیرون بردند. علاوه بر این یک سری عرضه‌های اولیه نیز باعث خروج مبلغ زیادی از بازار شد.

میر معینی ادامه داد: به این ترتیب نه تنها نقدینگی جدید به واسطه سرمایه گذاران به بازار تزریق نشد بلکه نقدینگی موجود نیز خارج شد و اکنون با کاهش شدید نقدینگی در بازار سرمایه مواجه هستیم.

وی همچنین گفت: کاهش نقدینگی سبب می‌شود تا علی رغم باقی بودن خوشبینی به اوضاع سیاسی و لغو تحریم‌ها، کاهش نرخ سود بانکی، افزایش جهانی قیمت نفت، حفظ ارزندگی سهام‌ها و… دوره رشد را برای بازار سرمایه متصور نباشیم.

وی برخی اقدامات و تصمیمات متولیان بازار را عامل دیگری در ادامه دار شدن شرایط رکود بازار دانست و گفت: اقداماتی که بر اساس فقدان برنامه منسجم و سناریوهای مناسب برای برخورد با حالت خاص بازار سرمایه صورت می‌گیرد سبب شده است که بازار نسبت به این تصمیمات واکنش منفی نشان دهد.

پندار سیستم

می‌ر معینی افزود: بازار سرمایه با توجه به تجربیات گذشته آنقدر دچار وحشت و آسیب شده است که به تصمیمات خارج از حوزه واکنش منفی نشان می‌دهد.

به گفته وی مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری ساختار بازار سرمایه که اخیرا مشکلات بسیاری داشته است نیز از دیگر عوامل مساله ساز برای این بخش از اقتصاد است زیرا سیستم‌های نرم افزاری برای معامله گران و سرمایه گذاران به ویژه سرمایه گذاران جدید و خارجی از اهمیت ویژه ایی برخوردار است و قبل از پتانسیل‌های بازار مورد توجه قرار می‌گیرد.

این کار‌شناس بازار سرمایه با تاکید بر اهمیت احساس امنیت در بازار گفت: عدم وجود برنامه‌های مدون و برخوردهای سلیقه ایی عاملی است که رکود بازار را تشدید کرده و سبب شده است که سرمایه گذاران احساس امنیت نکرده و ریسک را بالا بدانند.

وی همچنین با اشاره به پتانسیل‌های موجود در بازار سرمایه گفت: این بخش از اقتصاد در آینده حرف‌های بسیاری در تامین منابع مالی بنگاه‌های اقتصادی خواهد داشت اما استفاده از این پتانسیل‌ها مستلزم داشتن یک برنامه مدون و استراتژیک است که بتواند چشم انداز مناسبی برای این بازار ترسیم کند.

میر معینی در پاسخ به این پرسش که چشم انداز بازار سرمایه در شرایط کنونی چیست؟ گفت: فراموش نکنیم که بسیاری از مسایل اقتصادی متاثر از اوضاع سیاسی در بخش داخلی و بین المللی است لذا هر چقدر که برنامه‌های دولت در بخش سیاست داخلی و خارجی خوب پیش برود در اقتصاد نیز پویایی بیشتری را شاهد خواهیم بود.

وی افزود: توافق هسته ایی و لغو تحریم‌ها موجب افزایش درآمدهای نقدی و صادراتی دولت می‌شود، بنابراین از سوی دولت نیز به بخش‌های مختلف اقتصادی پول تزریق خواهد شد.

به گفته این کار‌شناس اقتصادی نباید فراموش کرد که همه این آثار به مرور زمان ایجاد می‌شود و یکبار رخ نخواهد داد.

منبع: فرارو



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.