- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

افزایش ۲۵ درصدی درآمدهای بودجه از محل مالیات واردات در سال جاری

رئیس کل گمرک ایران با اشاره به افزایش ۲۵ درصدی درآمدهای بودجه از محل مالیات واردات در سال جاری گفت:‌ پیشنهاد حذف اولویت گروه دهم کالایی از کتاب مقررات صادرات و واردات به وزارت صنعت داده شد.


به گزارش شبکه اخبار اقتصادی و دارایی (شادا) به نقل از فارس، مسعود کرباسیان در گفت‌وگو با ویژه‌نامه نوروزی نشریه تجارت فردا با اشاره به پیشنهادت گمرک برای اصلاح کتاب مقررات صادرات و واردات، اظهار داشت: مواردی از جمله درج فهرست معافیت‌های ماده ۱۲ قانون مالیات ارزش افزوده در کتاب سال ۹۴، درج مجوزهای مورد نیاز برای ورود و ترخیص کالاها در مقابل ردیف تعرفه مربوط به هر کالا در جداول تعرفه منضم به آئین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات است.
رئیس گمرک ایران با اشاره به اصلاح ماده ۱۱ و نیز سرفصل ۹۸ کتاب مقررات در مورد واردات اجزا و قطعات از محل IPI تصریح کرد: درج میزان عوارض صادراتی برای هر کالا در مقابل ردیف تعرفه مربوطه و نیز حذف اولویت‌های دهم گروه‌های کالایی و حذف حقوق ورودی معادل ریالی ردیف تعرفه‌ها از دیگر پیشنهادات برای اصلاح کتاب مقررات صادرات و واردات در سال جاری است.
کرباسیان در خصوص سیاست‌های اتخاذ شده برای بهبود روند آزادسازی تجاری درآمدهای گمرکی و تامین منابع آن،‌گفت: مالیات بر واردات از اجزای مهم منابع درآمدی بودجه عمومی است که در لایحه بودجه سال ۹۴ نسبت به سال گذشته حدود ۲۵ درصد افزایش یافته است.
به گفته رئیس کل گمرک ایران اقدامات لازم در راستای آزادسازی تجاری باید متناسب با شرایط حاکم بر فضای اقتصاد کلان کشور طراحی شود از آنجا که در سال ۹۴، با ۲ گزینه ادامه تحریم‌ها و محدودیت قیمت نفت و گزینه رفع تدریجی تحریم‌ها و افزایش تدریجی قیمت نفت مواجه خواهیم بود لذا در هر سناریو سیاست‌های تجاری باید متناسب با آن طراحی شود.