- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

بررسی ابعاد طرح پاداش سهام داری

تشویق سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در سبد سهام و نگاه بلند مدت، توسعه ابزارهایی مانند اوراق اختیار معامله جهت بیمه کردن سرمایه گذاری ها که می تواند موجب افزایش اطمینان ، مدیریت ریسک و جذب نقدینگی جدید به بازار سرمایه شود، از اهداف این طرح است.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار های مالی (ایستانیوز)، اهم موضوعات مطروحه در این نشست در خصوص طرح پاداش سهامداری و توضیحات ارائه شده در این نشست، به شرح زیر است.

۱- ساختار مدیریت صندوق سپاس و دلیل انتخاب مرکز مالی به عنوان مدیر صندوق

با توجه به اینکه سهامداران مرکز مالی ایران ۴ بورس کشور و شرکت سپرده گذاری هستند و سهامداران بورس ها نیز متشکل از تمامی نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه هستند، مرکز مالی به لحاظ سهامداری و مدیریتی بزرگترین مجموعه فعالین بازار سرمایه را نمایندگی می کند و از این حیث به عنوان نماینده این بخش مدیریت صندوق را برعهده دارد . طبق اساسنامه صندوق توسعه بازار سرمایه از جمله اهداف این صندوق ایجاد اعتماد و اطمینان برای سرمایه گذاران و توسعه بازار است که با راه اندازی ابزارهای جدید مانند صندوق سپاس ضمن ایجاد اطمینان برای سرمایه گذاران در اعتماد به بازار سرمایه و ایجاد ابزارهای مدیریت ریسک در توسعه ابزارهای مالی جدید نیز همکاری می نماید از این روی مشارکت در ایجاد صندوق هایی همچون صندوق پاداش سهامداری در جهت اهداف و کاملا منطبق با اساسنامه این صندوق است.

۲- اهداف راه اندازی صندوق پاداش سهامداری

تشویق سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در سبد سهام و نگاه بلند مدت، توسعه ابزارهایی مانند اوراق اختیار معامله جهت بیمه نمودن سرمایه گذاری ها که می تواند موجب افزایش اطمینان ، مدیریت ریسک و جذب نقدینگی جدید به بازار سرمایه گردد. همچنین این طرح امکان تامین مالی برای صندوق توسعه بازار سرمایه جهت تداوم فعالیت های حمایتی و افزایش نقدینگی بازار را فراهم می سازد و موجب تزریق منابع جدید در جهت حفظ نقد شوندگی بازار می گردد.

۳- مزایای این طرح برای ناشر اوراق (صندوق توسعه بازار سرمایه) و خریداران آن از لحاظ مدیریت سرمایه گذاری و مدیریت مالی

از منظر ناشر این اوراق علاوه بر اهداف پیش گفته این یک روش تامین مالی است که هزینه تمام شده منابع آن بصورت یکساله حداکثر ۲۶.۵ درصد است که موعد ایفای تعهدات آن بیش از یکسال است از این حیث با توجه به هزینه های تمام شده تسهیلات و اعتبارات در بازار مالی کشور نرخ مناسبی است و تمامی این هزینه نیز به خریداران تعلق می گیرد و برخلاف روش های تامین مالی دیگر بخشی از مزایای تامین مالی به واسطه ها پرداخت نمی شود. بنابراین این نوع تامین مالی نسبت به استفاده از معاملات اعتباری و اخذ اعتبارات با نرخ ثابت هم به صرفه تر است و هم موجب پرداخت هزینه تامین مالی به عنوان پاداش به سهامداران بجای بانکها می شود.از سوی دیگر با توجه به دور نمای اقتصاد کشور در سال ۹۴ و ۹۵ و همچنین پرتفوی معرفی شده که همگی از سهام بنیادی با نسبت قیمت به درآمد مطلوب و سود نقدی بالا هستند احتمال کسب این منفعت توسط سرمایه گذاران از محل افزایش قیمت دارایی های صندوق و عدم لزوم ایفای تعهد اختیار فروش رفته برای ناشر اوراق وجود دارد که در این صورت تامین مالی مذکور برای ناشر هزینه ای نخواهد داشت. از منظر سرمایه گذاران نیز امکان بیمه نمودن دارایی وجود دارد. با توجه به اینکه اوراق پاداش سهامداری خریداری شده دارای اختیار فروش تبعی می باشد در صورت عدم رشد ارزش سرمایه گذاری به هر دلیل، در سررسید نرخی قابل رقابت با سود بانکی قابل دریافت خواهد بود ضمن اینکه در صورت رشد ارزش سرمایه گذاری این سود نیز متعلق به سرمایه گذاران خواهد بود.

۴- میزان تناسب نرخ بازده طرح با واقعیت های بازار مالی و احتمال تاثیر این سود بر نسبت قیمت به درآمد (P/E) بازار

در حال حاضر نرخ سود ترجیحی پرداختی توسط بانک ها و برخی اوراق بیش از ارقام تعهد شده در این طرح است، پس از این حیث افزایش در نرخ ها ایجاد نخواهد شد. ضمن اینکه با توجه به نوع عرضه این اوراق و کشف قیمت در بازار در صورتی که واقعا نرخ مذکور نسبت به نرخ های رایج بازار بالاتر باشد با رقابتی که در قیمت این اوراق ایجاد خواهد شد نرخ مذکور کاهش یافته و متناسب با نرخ بازده انتظاری سرمایه گذاران خواهد شد. به عبارت دیگر بازار با قیمت گذاری اختیار معامله عملا نسبت به تعیین نرخ مورد انتظار خود اقدام خواهد کرد و این طرح به هیچ وجه نرخ جدیدی را بر بازار تحمیل نخواهد کرد و شرایط فعلی قیمت بر درآمد بازار را افزیش نخواهد داد.

۵- موضوع کارشناسی بیشتر طرح و ضرورت همفکری با متخصصان بازار در خصوص اجرای آن

مشابه این طرح قبلا در قالب فروش اوراق تبعی برای تک سهم مورد استفاده قرار گرفته بود و اثرات آن سنجیده شده بود . خریداران اوراق تبعی تک سهم قبلا بواسطه خرید این اوراق توانسته بودند ریسک خود را مدیریت کنند و از آن رضایت کامل داشتند . مزیت این طرح نسبت به تک سهم ایجاد پرتفوی متنوع است که ریسک ناشر و سرمایه گذار را کاهش می دهد و طرح جدیدی نیست بلکه تکامل یافته طرح های قبلی است. همچنین این طرح قبل از اجرا در جلسه ای با حضور مدیران عامل شرکتهای هلدینگ و سرمایه گذاری بزرگ بورس طرح و به اتفاق آرا مورد تایید قرار گرفته شده است.

۶- امکان عدم انتقال از منابع بازار پول و جذب نقدینگی صرفا از منابع بازار سرمایه

جذب نقدینگی تازه و تشویق سرمایه گذاران جدید به این طرح از جمله اهداف این طرح است. به همین دلیل همزمان با رونمایی از این طرح تبلیغات گسترده ای انجام شده است و همچنین نتایج بررسی های اولیه حاکی از توجه بخش جدیدی از سرمایه گذاران به این بازار است. به هر ترتیب ضروری است برای تحریک ذایقه سرمایه گذاران جدید ابزارهای جدید طراحی شود تا توازن در بازار مالی از نظر میزان جذابیت اجزای این بازار برای سرمایه گذاران حفظ شود. در این طرح، جذب منابع جدید ورود نقدینگی تازه هدف است و از روشهای متداول بین المللی یعنی طراحی محصولی قابل رقابت و متناسب با سلیقه و نیاز مردم استفاده شده است.

۷- مهر تایید این طرح بر نرخ فعلی سود بانکی

نرخ سود پرداختی بانکها بصورت روزشمار و ثابت پرداخت می شود و پشتوانه این نرخ صرفا رقابت پولی است، حال اینکه در این طرح پرتفوی متنوعی از سهام منتخب ارایه شده است که به پشتوانه بازدهی آن این اوراق منتشر شده است. ضمن این که این اوراق یک اختیار فروش تبعی در سر رسید ۱۳.۵ ماهه دارد و نرخ نهایی در بازار کشف می شود لذا اساسا نرخی به بازار اعلام نشده و رویکرد قیمت گذاری یک اختیار در همه جای دنیا وجود دارد و الزاما نمی تواند با نرخ بانکی مورد مقایسه قرار گیرد.

در پایان این جلسه اعضای کارگروه کانون درخواست امکان فروش اوراق اختیار معامله برای سایر صندوق های سرمایه گذاری و همچنین تعیین سقف سود در قالب اختیار خرید برای ناشر اوراق را مطرح کردند که مقرر شد موضوع جهت بررسی و تصمیم گیری، به سازمان بورس منعکس گردد.

وی افزود: کلیه ابهامات کانون کارگزاران که در قالب نامه ای به سازمان بورس ارایه شده بود در این جلسه برطرف و مقرر شد در طراحی و انتشار اوراق آتی کانون کارگزاران و صندوق های سرمایه گذاری فعال بازار نیز مشارکت کنند.