نرم افزارحسابداری صدگان

کﺴﺐ ﻭ ﻛﺎﺭ ﺯﻳﺮ ﺳﺎﻳﻪ ﺗﺐ افزایش مالیات

0 758

حسابداراپ

اینکه دولت یازدهم ناچار است به دلیل کاهش شدید درآمدهای نفتی هزینه های دولت در سال ۹۴ را بیشتر از محل درآمدهای مالیاتی تامین کند اما نباید با افزایش مالیات کرکره فضای کسب و کار را پایین کشیده و آن را به خواب سنگین زمستانی فرو برد.


خانه ملت، گروه اقتصادی ؛ مهنازشوقی ؛امروزه مالیات ها به عنوان یکی از ابزار های سیاست های مالی دولت ها نقش تعیین کننده ای در رشد و ثبات اقتصادی ایفا می کند به عبارت دیگر دولت می تواند با اعمال سیاست های مالی انبساطی و کاهش نرخ های مالیاتی هم حاشیه سود تولید کنندگان را افزایش دهد و هم درآمدهای قابل تصرف مصرف کنندگان و در نتیجه متقاضیان برای کالا و خدمات را افزایش دهد و به این ترتیب تا حدودی با فشارهای ناشی از رکود اقتصادی مقابله کند .

نباید از این نکته غافل ماند که در تجزیه و تحلیل یک نظام مالیاتی برای ریشه یابی مشکلات آن و همچنین ارائه راه حل های مورد نیاز، باید دو جنبه اصلی این نظام؛ یعنی سیاست گذاری و مدیریت اجرایی یا ترکیبی از هر دو جنبه را در نظر گرفت و امید داشت با مروری هدفمند بر عملکرد نظام مالیاتی کشور طی سال های اخیر و بررسی همه فرصت هایی که در این مدت با اجرایی نشدن اخذ مالیات از برخی افراد از دست رفت و نیز ارائه تصویری روشن از مسائل مربوط به آن در آینده، بتوان با استفاده از یافته های نظری و تجربیات عملی سایر کشورها به پیشنهادهایی برای حل مشکلات و دستیابی به یک نظام مطلوب مالیاتی دست یافت.

دولت یازدهم از شروع کار تاکنون هرآنچه را که در توان داشته برای رفع یا کاهش مشکلات اقتصادی موجود به کار برده، اما میراث مشکلاتی که از دولت گذشته برای این دولت باقی مانده  به قدری گسترده و سنگین است که حل و فصل آنها با روشهای متعارف موجود امکان پذیر نیست .

این که دولت  روحانی ناچار است به دلیل  کاهش شدید درآمدهای نفتی و بلوکه بودن دارایی های ارزی ایران در خارج از کشور می خواهد هزینه های دولت در سال ۹۴ را بیشتر از محل درآمدهای مالیاتی تامین کند، واقعیتی است که مردم چاره ای جز پذیرفتن آن ندارند چه در غیر این صورت تنها راهی که برای تامین کسر بودجه شدید پیش روی دولت باقی خواهد ماند پیروی از سیاستهای پولی و مالی دولت گذشته یعنی استقراض از بانک مرکزی، چاپ و تزریق اسکناس بدون پشتوانه تولیدی به جامعه است که با سیاستهای مهار رکود تورمی دولت به هیچ وجه سازگاری ندارد.

اما از سوی دیگر باید دید آیا آنچه که در ارتباط با افزایش درآمدهای مالیاتی دولت روی کاغذ آورده می شود و حتی نمایندگان مردم  در خانه ملت هم پیشنهاد کرده اند تا حدود ۲۲ درصد بیش از آنچه که در لایحه دولت پیش بینی شده مالیات مشاغل را افزایش دهند،باید دید در عمل هم قابلیت اجرایی خواهد داشت یا نه؟ گرچه طبق آمارهای دولتی نرخ تورم روند نزولی پیدا کرده است، اما هنوز نتوانسته است در فضای کسب و کارها رونقی در خورتوجه ایجاد کند، که به اتکای آن دولت بخواهد سهم درآمدهای مالیاتی را در بودجه سال ۹۴ به طور چشمگیری افزایش دهد. دولت باید به این نکته توجه داشته باشد با افزایش مالیات مبادا  کرکره فضای کسب و کار را پایین کشیده و آن را به خواب سنگین زمستانی فرو برد.

زارع: صاحبان کسب و کار نگران افزایش مالیات ها نباشند

رحیم زارع سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس  با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت با بیان اینکه  مسیری که ما در آن حرکت می کنیم، قطع وابستگی هرچه بیشتر به نفت و ذخیره کردن آن به عنوان سرمایه است،گفت: افزایش ۲۲ درصدی مالیات برمشاغل آسیبی به فضای کسب و کار وارد نمی کند چرا که این افزایش قیمت در کمیسیون تلفیق تصویب شده و هنوز به تصویب نهایی نرسیده واین موضوع جای نگرانی برای صاحبان کسب وکار نیست چرا که این رشد نرخ مالیات فقط راهکاری است که دست دولت برای اخذ مالیات از برخی  نهادها و افرادی که اقدام به پرداخت مالیات نمی کردند باز باشد.

نماینده مردم آباده، بوانات و خرمبید در مجلس شورای اسلامی اشاره به اینکه این یک قانون اقتصادی است که هر فعالیت اقتصادی ناشی از سوداگری باید مالیات پرداخت کند، ادامه داد:مقرر بود سازمان مالیاتی پایه های مالیاتی را افزایش دهد تا جلوی برخی از سوداگری ها در برخی مشاغل گرفته شود و شاهد حرکت سرمایه ها از دلالی به بخش مولد باشیم اما این امر صورت نگرفت و پیشنهادهایی که دراین خصوص مطرح شده بود رد شد.

وی تاکید کرد: در شرایطی که به دنبال راههای درآمدزایی غیر از فروش نفت برای کشور هستیم، درآمدهای مالیاتی یکی از گزینه ها بود که تا کنون همیشه با فرارهای مالیاتی مواجه بوده و هستیم و این افزایش ۲۲ درصدی نیز راهی است تا از فرار مالیاتی جلوگیری کنیم.

ندیمی: افزایش مالیات تاثیر برفضای کسب و کار ندارد

ابوذر ندیمی عضو کمیسیون تلقیق مجلس در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت با بیان اینکه  افزایش مالیات تاثیری برفضای کسب و کار ندارد ،گفت: بحث اصلی بر روی افزایش مالیات هاست که خود من با این امر مخالف هستم چرا که افزایش مالیات ها فشار را روی مردم زیاد می کند اما افزایش ۲۲ درصدی مالیات مشاغل عدد سنگینی نیست که موجب نگرانی واحد های صنفی و مشاغل شود.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه برخی مالیات بر مشاغل را با مالیات برحقوق و دستمزد اشتباه می گیرند افزود:برخی به اشتباه فکر می کنند مالیات بر مشاغل همان مالیات بر حقوق است اما باید توجه داشت که منظور از مشاغل واحد های صنفی  است .

وی ادامه داد: پیش‌بینی عملکرد مالیات بر مشاغل در سال ۹۳، سه هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بوده که دولت در لایحه بودجه ۹۴ این رقم را ۳۶۰۰ میلیارد یعنی با افزایش ۱۸/۷ درصدی پیش‌بینی کرده و کمیسیون تلفیق هم آن را به ۳۷۸۰ میلیارد تومان یعنی با رشد ۲۲ درصد افزایش داد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در حال حاضر در کشور ۱۲ هزار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان معافیت مالیاتی و حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم که باید این مسئله را مورد بررسی قرار دهیم.

پندار سیستم

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس با بیان اینکه  افزایش پایه مالیاتی در صورتی که واقعی و حکایتگر رونق تولید باشد، مانع فرار مالیاتی و گریز قانونی و آثار آن برای مردم محسوس باشد، می‌تواند عاملی برای رهایی از وابستگی اقتصاد به نفت محسوب شود،تصریح کرد:در بودجه و اداره کشور سندی موجود است که یک سوی آن منابع درآمد است و اگر درآمد کشور بر حسب مالیات تعریف شود می‌تواند بیانگر دو نتیجه مهم باشد، اولاً اقتصاد کشور دیگر به یک ماده خاص وابسته نیست و توطئه ای توسط آن برای کشور چیده نمی‌شود و ثانیاً یک فعالیت صورت می‌گیرد که به آن فعالیت، مالیات اعمال می‌شود و باعث رونق تولید می‌شود.

شیری علی آبادی :با افزایش مالیات شاهد رونق کسب و کار خواهیم بود

غلامحسین شیری علی آبادی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت با بیان اینکه رشد مالیات به معنای افزایش مبلغ مالیات ها نیست بلکه افزایش پایه مالیاتی است ،گفت: با افزایش مالیات بر مشاغل قطعا شاهد رونق کسب و کار خواهیم بود

نماینده مردم هشترود در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد:اگر اخذ مالیات با حساب و کتاب انجام شود و از درآمد حاصل مالیات دریافت شود، نه تنها مردم راضی خواهند بود بلکه مشاغل جدیدی شکل خواهد گرفت و شاهد رونق کسب و کار در کشور خواهیم بود.

وی با بیان اینکه عمده نارضایتی مردم از اخذ مالیات وجود برخی بی عدالتی ها در دریافت مالیات هاست ،افزود: بخشی از عوامل تأثیر گذار در کاهش وابستگی بودجه کشوربه نفت ،‌پرداخت مالیات و پرهیز از هرگونه تلاشی برای معافیت مالیاتی است .

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس  با تأکید بر اینکه پرداخت مالیات در بهبود شرایط اقتصادی کشور تآثیر گذار است، تصریح کرد: دریافت به موقع مالیات از سوی دولت در گردش کار کشور و ایجاد فضای کسب و کار راهگشا است.

نماینده مردم هشترود در مجلس ادامه داد: امیدواریم بتوانیم با استفاده از درآمد های مالیاتی کشور را بدون اتکا به درآمدهای نفتی اداره کنیم.

نکو:تعطیلی کسب وکار درآینده جبران ناپذیر خواهد بود

اماهرچند برخی از نمایندگان مجلس و کارشناسان و تحلیل گران اقتصادی کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی را اخذ مالیات می دانند و آن را باعث رشد و رونق اقتصادی و در ادامه آن بهبود فضای  کسب و کار،اما برخی نیز معنقدند که افزایش مالیات با توجه به شرایط اقتصادی کشور و رکودی که بربخش تولید و فضای کسب و کار حاکم است  نه تنها بخش تولید را با بحرانی جدید رو به رو می کند بلکه وضعیت اقتصادی کشور را بحرانی تر خواهد کرد.

ابراهیم نکو عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت در این زمینه گفت:در حال حاضر در حوزه تولید با مشکلات بسیار جدی روبه رو هستیم و نارضایتی هنوز در بحث پرداخت مالیات وجود دارد و نباید با برخی اقدامات نگرانی هایی را برای صنعت گران و تولید کنندگان به وجود آورد و تولید و فضای کسب و کار را که در این چند سال به رونق نسبی رسیده است را با یک بحران و تهدید جدی روبه رو کرد.

نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد:شاید به دلیل کاهش قیمت جهانی نفت کسب درآمد از مالیات نیاز کشور باشد و یک فرصت برای کاهش اتکا به درآمدهای نفتی اما این زمانی مفید خواهد بودکه تمامی موانع برسر راه تولید برطرف شده و شاهد رونق اقتصادی در کشور باشیم تا افزایش نرخ مالیات ها نتواند فضای کسب و کار را در کشور تحت تاثیر قرار دهد.

وی تاکید کرد:بهتر است درشرایط فعلی اقتصاد کشور به جای افزایش نرخ مالیات ها بر اشکالات و مشکلات موجود فکراساسی کنیم و بیایم مالیات ها را به درستی اخذ کنیم چرا که اخذ صحیح مالیات می تواند به افزایش درآمدهای مالیاتی دولت منجرشود و جلوی فرار مالیاتی بسیاری از کارخانه داران،واحدهای تولیدی و بنگاه های اقتصادی کشور گرفته می شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:در حال حاضر شرایط به گونه ای است که اگر بخواهیم با برخی از اقدامات نسنجیده برتشدید بحران های موجود دامن بزنیم قطعا جبران تبعات آن در آینده به راحتی  امکان پذیر نخواهد بود.

سخن آخر….

این که کمیسیون تلفیق مجلس مالیات بر مشاغل را با هدف کمک به افزایش درآمدهای مالیاتی دولت ۲۲درصد افزایش داده در عین حال که نشانگر وجود روح همکاری میان مجلس و دولت است. اما به گفته برخی از تحلیلگران اقتصادی ازطرف دیگر  این اقدام به مانعی برسر راه ایجاد مشاغل جدید در کشور منجر خواهد شد و صاحبان کسب و کارهای کوچک و متوسط را ناچار خواهد ساخت یا برای تحمل فشارهای مالیاتی جدید، یا قیمت کالا و خدمات خود را به زیان مصرف کنندگان افزایش دهند یا اینکه  دست به تعدیل نیرو بزنند و یا سرمایه خود را در راه سوداگریهای بی رنج و زحمت و پرسود که متاسفانه زمینه های آن در کشور ما بسیار وجود دارد به کار اندازند.

هرچند اقتصاد تک محصولی یکی از مهمترین عوامل بی‌ثباتی در اقتصاد کلان یک کشور به شمار می‌رود و کاهش درآمدهای منابع نفتی در مدت زمان اخیر، زنگ خطری را به صدا درآورده که از کسری بودجه کشور حکایت می کند و اگر بیش از این به منابع و درآمدهای حاصله از نفت تکیه کنیم، در یک کلام باید دفتر توسعه پایدار و صنعتی شدن کشور را ببندیم. اما از سوی دیگردولت باید به این نکته توجه داشته باشد که  نباید با افزایش درآمدهای مالیاتی روی کاغذ لایحه بودجه سال ۹۴، زمینه را برای تشدید وضعیت رکودی موجود فراهم  وموجبات تعطیلی کسب و کارها را فراهم سازد .



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.