- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

سه پارامتر بازگشت رونق به‌‌ بورس تهران

بررسی ها نشان می‌دهد سه پارامتر تاثیر‌گذار باعث شده تا بازار در این هفته جان تازه‌ای به خود بگیرد و روند صعودی‌تری نسبت به هفته گذشته را پشت‌سر بگذارد.


بیش از ۶ ماه از روند نزولی قیمت نفت و به دنبال آن کالاهای اساسی در جهان می‌گذرد، به‌طوری‌که نفت خام آمریکا به کمتر از ۵۰ دلار رسیده و بسیاری از شاخص‌های معتبر جهانی را تحت‌تاثیر قرار داده است. اما بازار نفت از سه روز گذشته و با شروع فعالیت بازارهای بین‌المللی روند صعودی را آغاز کرد به‌طوری‌که بار دیگر به بالای ۵۰ دلار رسید و امیدواری‌ها را برای رشد مجدد آن افزایش داد. همچنین کالاهای پایه از جمله آلومینیوم، مس، روی و نیکل نیز این هفته همپای نفت با افزایش روبه‌رو‌ شدند و توانستند تاثیر مثبتی روی نرخ خوراک و مواد خام در کشور داشته باشند.

پارامتر دوم موثر در روند صعودی این هفته بازار را شاید بتوان رکود نسبی در بازارهای موازی (ارز و سکه) دانست. دلار که مدت‌ها است روی سطح حمایتی ۳۴۵۰ تومان مانده است با نوسان مثبت و منفی ۱۰ تومانی در طول این هفته روبه‌رو‌ بود تا نوسان زیادی را در روند بازار نداشته باشد، همچنین روند قیمتی سکه نیز نشان می‌دهد که این کالا از اول هفته تا‌کنون در حدود ۱۵ هزار تومان کاهش قیمت داشته‌ و آمارها نشان می‌دهند بازارهای موازی هفته خوبی را پشت‌سر نگذاشته‌ و سودآوری چندانی نداشته‌اند.

در همین رابطه عظیم ثابت، مدیر عملیات بازارگردانی تامین سرمایه آرمان، در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» از کاهش قیمت نفت به‌عنوان یک سیگنال بسیار مهم در روند این روزهای بازار سرمایه نام برد و گفت: رسیدن نفت به زیر ۵۰ دلار جو ناامید‌کننده‌ای را در تمام بازار‌های مالی دنیا به‌وجود آورد و بسیاری از کشور‌ها به‌خصوص کشور ما را تحت‌الشعاع قرار داد، اما برگشت نفت به بالای ۵۰ دلار توانست سرمایه‌گذاران را از نظر روانی متقاعد کند که نفت می‌تواند در این سطح تثبیت شود و شرایط رو به رشدی را دارا باشد. در همین رابطه کالاهای اساسی نیز به‌عنوان مکمل در روند بازار تاثیر بسزایی داشتند و توانستند در این هفته بسیاری از سرمایه‌گذاران را برای سودآوری در بلند‌مدت امیدوار کنند.

ثابت، خبرهای این هفته را درخصوص ابهام‌زدایی صنایع پتروشیمی و پالایشی و همچنین نرخ بهره مالکانه معادن بسیار تاثیرگذار بر روند بازار دانست و گفت: درست است که حدود ۱۰ درصد از ارزش فعلی بازار سرمایه در دست گروه‌های پتروشیمی است اما این گروه‌ها ۲۰ تا ۲۵ درصد زیر‌مجموعه کل بازار را تشکیل می‌دهند.

به گفته وی،  سال گذشته و همزمان با تدوین برنامه بودجه سالانه افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و پالایشگاهی‌ها را داشتیم که در پی آن ریزش شاخص کل شروع شد و همین روند نشان می‌دهد هر‌گونه اقدام در جهت شفاف‌سازی این صنایع می‌تواند روند حرکتی شاخص را بهبود بخشد. به گفته وی تعویق ۵ ساله کیفی‌سازی پالایشگاهی‌ها و همچنین توقف دریافت بهره مالکانه از دو معدن بزرگ کشور از خبرهای خوشی بود که در هفته جاری توانست رویکردها را نسبت به بازار تغییر دهد و امیدواری‌هایی را ایجاد کند.

مدیر عملیات بازارگردانی تامین سرمایه آرمان همچنین بیان کرد: در حال حاضر قیمت‌ها از لحاظ ارزندگی در بازار به ارزش ذاتی خود نزدیک شده و جذابیت زیادی به‌دست آورده‌اند.
بسیاری از سهم‌ها از سال گذشته تاکنون در حدود ۵۰ الی ۶۰ درصد افت را به همراه داشته‌اند و P/E بازار نیز به رقم ۵ رسیده است و همین امر باعث شده تا در فضای کنونی تحرک‌ها برای سرمایه‌گذاری در بازار افزایش پیدا کند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان این نکته که حمایت از سوی دولت از مواردی است که باید در دستور کار وزارت اقتصاد و سازمان بورس قرار بگیرد گفت: بازار سرمایه در سال‌های اخیر بسیار مظلوم واقع شده است. با توجه به اینکه تامین مالی بنگاه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های مولد در بازار سرمایه امکان‌پذیر است، وظیفه هر دولتی است که توجه خاصی به روند بازار سرمایه و همچنین سرمایه‌گذاران این بازار داشته باشد.

ثابت همچنین درخصوص بحران‌های اخیر بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه در کشور ما از نهادهای دولتی و شبه‌دولتی محسوب می‌شود و همین امر باعث شده تا بسیاری ریزش شدید شاخص را وابسته به سیاست‌گذاری‌های اجرایی دولت به‌خصوص در بخش بانکی و نرخ سود سپرده بنگاه‌ها بدانند.

عدم کاهش نرخ سود سپرده بانک‌ها که به منظور کاهش نرخ تورم صورت پذیرفت، باعث شد بسیاری از نقدینگی‌ها در بانک‌ها مستقر شده و همین امر اقتصاد رقابتی کشور را تا حد زیادی تنبل کرد.

وی افزود: فعالیت بانک‌ها در یک سال اخیر شرایط سرمایه‌گذاری بدون ریسک را در بازار به‌وجود آورده که بازار سرمایه را به شدت دچار رخوت کرده است و همین امر باعث شده بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از ارزش بازار کاهش پیدا کند و شاخص کل نیز در حدود ۲۷ درصد افت داشته باشد.
وی در پایان یادآور شد: در کنار پارامترهایی که در هفته اخیر بازار را با رشد روبه‌رو‌ کرده است، مذاکرات هسته‌ای را نباید نادیده گرفت، زیرا بسیاری از همین عوامل با مذاکرات گره خورده‌اند و می‌توانند تاثیرات زیادی را بر روند بازار داشته باشند.

  بررسی روند معاملات روز چهارشنبه بورس
روز گذشته در جریان معاملات روزانه بازار سرمایه و در ساعات پایانی، شرکت ارتباطات سیار ایران توانست با جابه‌جایی در گروه‌های حقوقی رقم شاخص کل را ۲۶ واحد افزایش دهد و به‌عنوان تاثیرگذارترین نماد در شاخص شناخته شود. همچنین نمادهای فملی و فاراک نمادهای مثبت و نمادهای وصندوق، دارو، کگل وحفاری نمادهای منفی روز گذشته بازار سرمایه به شمار رفتند.

اما برترین گروه‌های صنعت دیروز همچنان در اختیار دو گروه مالی و خودرو است. گروه مالی طی ۱۸۰۷۶ نوبت معاملاتی با جابه جایی ۲۱۹ میلیون و ۲۷۶ هزار برگه سهام به ارزش ۲۹۵ میلیارد و ۸۰۳ میلیون ریال برترین گروه صنعت بود و بعد از آن گروه خودرو در جایگاه دوم قرار گرفت.  بیشترین افزایش قیمت سهام نیز با ۷.۱۳ درصد مثبت از آن ماشین‌سازی اراک بود که امروز پس از چند روز توقف به تالار برگشت.  پس از آن شرکت تامین ماسه ریخته‌گری و افست با افزایش ۴ درصدی بیشترین افزایش قیمت را در این روز معاملاتی از آن خود کردند و اما بیشترین کاهش قیمت بعد از بازگشایی نماد کارخانه‌های داروپخش با افت ۲۱.۷۳ درصدی رخ داده و بعد از آن نماد شرکت کارت اعتباری ایران کیش با افت ۱۴.۷۲درصدی بیشترین کاهش قیمت را در بازار تجربه کرده است.

افزایش معاملات در این هفته توانست تا حدی نیروی تقاضا و عرضه را در بازار متعادل کند و نقدینگی قابل توجهی را به بازار برگرداند.  حجم و ارزش روزانه به ترتیب با ۷، ۶۱  و ۴۲ درصد افزایش نسبت به روز سه شنبه همراه بود تا رشد قابل توجهی را نسبت به روزهای قبل رقم بزند.



منبع:دنياي اقتصاد