- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

جزئیات نامه مالیاتی طیب‌نیا به جهانگیری/ فعالان اقتصادی این خبر را حتما بخوانند

مهلت اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده تا کمتر از پنجاه روز دیگر به پایان می‌رسد و همین امر، دولت را به تکاپو انداخته تا با توجه به اشکالات اساسی که در متن این قانون وجود دارد و ایراداتی که به اجرای آن از سوی فعالان اقتصادی به عنوان مخاطبان اصلی آن، مطرح است، بازنگری لازم را صورت دهد، به همین دلیل وزیر اقتصاد در نامه‌ای به معاون اول رئیس جمهور خواستار بازنگری در این قانون شده و اصلاحات پیشنهادی این وزارتخانه را به عنوان متولی اصلی وصول مالیات در کشور ارایه کرده است.

 

به گزارش خبرنگار تابناک اقتصادی، علی طیب‌نیا که این روزها سکاندار وزارت امور اقتصادی و دارایی است، در نامه‌ای به اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، اصلاحات پیشنهادی این وزارتخانه را برای تغییر در آئین نامه قانون مالیات بر ارزش افزوده پیشنهاد داده است.

دلایل اصلی بازنگری در قانون یاد شده از سوی طیب نیا، ابهام و کامل نبودن معافیت‌ها، عدم وجود ضمانت‌های اجرایی لازم در قانون، عدم تفکیک نرخ عمومی مالیات بر ارزش افزوده با مالیات بر کالاهای خاص، عدم تعیین تکلیف برخی موارد و موضوعات خاص در قانون مصوب سال ۱۳۸۷، عدم جامعیت قانون، عدم الزام صاحبان مشاغل به نصب و به کارگیری صندوق مکانیزه فروش و موقتی بودن قانون مالیات بر ارزش افزوده عنوان شده است.

نکته حائز اهمیت، توسعه دامنه شمول قانون است که در اصلاحیه صورت گرفته از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی به آن اشاره شده است.

بر این اساس توسعه و تکمیل مالیات سبز، مالیات کالاها و خدمات خاص علاوه بر نرخ عمومی مالیات شامل بنزین، انواع سوخت هواپیما، گاز طبیعی، نفت سفید و نفت کوره، خدمات مخابراتی، افزایش نرخ سیگار و محصولات دخانی، افزایش نرخ واردات خودرو و نوشابه های گازدار، افزایش مالیات شماره گذاری خودروهای وارداتی با ظرفیت حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی سی و در مقابل، حذف کامل نقل و انتقال کلیه خودروها است.

همچنین در این اصلاحیه، اعطای معافیت‌ها برای کالاها و خدمات اساسی و ضروری و مورد مصرف در سبد خانوار و استفاده بهینه از ظرفیت قانون برای جهت دهی به مصرف پیش بینی شده است.

علاوه بر این، برخی کالاها و خدمات به جهت ضرورت های اقتصادی وضعیت کنونی کشور در بخش‌های خدمات حمل و نقل بین المللی، خدمات بانکی، خدمات بیمه ای، توسعه و گسترش فعالیت بورس و حق تالیف و نیز دارو و درمان معاف شده است.

متن نامه طیب نیا به جهانگیری

به گزارش تابناک اقتصادی، در نامه طیب نیا به جهانگیری آمده است:”جناب آقای دکتر جهانگیری، معاون اول محترم رئیس جمهور، با سلام و احترام. همانگونه که مستحضرید به موجب بند ب تبصره ۹ قانون بودجه سال ۱۳۹۳ کل کشور، مدت اجرای آزمایشی قانون مالیات بر ارزش افزوده در انتهای سال جاری خاتمه می یابد، تجربه شش ساله اجرای آزمایشی قانون مذکور حاکی از لزوم انجام اصلاحاتی در قانون کنونی مالیات بر ارزش افزوده هم زمان با دائمی شدن آن می باشد.

بر چنین مبنایی و پس از حدود دو سال مطالعات داخلی و تطبیقی بین المللی و کار کارشناسی در سازمان امور مالیاتی کشور، ویرایش اولیه پیش نویس لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده تهیه و سپس در کارگروه تدوین لوایح در معاونت امور اقتصادی این وزارت متشکل از اساتید دانشگاهی، صاحب نظران حقوقی و اقتصادی و نمایندگان مرکز پژوهش ها، وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت، کشور، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، اتاق اصناف ایران، اتاق بازرگانی، گمرک، شهرداری تهران، جامعه مشاوران مالیاتی و با حضور رئیس کل، معاونان و مدیران سازمان امور مالیاتی کشور و همچنین مدیران و کارشناسان معاونت امور اقتصادی مطرح و ویرایش نهایی پیش نویس لایحه مذکور آماده گردید.

ضمن تقدیم لایحه پیشنهادی اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده، به همراه گزارش توجیهی آن خواهشمند است دستور فرمایید لایحه پیشنهادی جهت طی مراحل تصویب در هیات محترم دولت، مطرح و پس از تصویب با قید یک فوریت به مجلس شورای اسلامی تقدیم گردد.”