- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

تعقیب فرار مالیاتی با کنترل کد ملی

رصد فعالیت های اقتصادی مودیان مالیاتی از راهکار کنترل کد ملی در محاسبه دقیق مالیات و جلوگیری از فرار مالیاتی موثر است.


ابراهیم نکو عضو کمیسیون اقتصادی مجلسدر گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت با انتقاد از نحوه اخذ مالیات در کشور گفت: پایین آمدن قیمت نفت و ضرورت کاهش وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی ایجاب می کند درآمدهای مالیاتی بطور کامل وصول شوند، اما نکته این است که باید تدابیری اتخاذ کرد که تمامی مودیان، مالیات پرداخت کنند.

نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حال حاضر از اقشاری مانند کارگر و کارمند مالیات بطور کامل اخذ می شود این در حالی است برخی ها با درآمد میلیاردی از پرداخت مالیات فرار می کنند.

نکو افزود: باید پذیرفت موضوع فرار از پرداخت مالیات برای اقشار با درآمد متوسط و کم ممکن نبوده و معمولا برخی ها که دارای قدرت و ثروت بالا هستند از پرداخت مالیات خودداری می کنند و نکته این است میزان مالیاتی که به این اشخاص تعلق می گیرد رقم بالایی است.

وی با بیان اینکه وجود سامانه های اطلاعاتی الکترونیکی قوی بخشی از فرارهای مالیاتی را کنترل می کند، افزود: باید ضعف های مدیریتی و نظارتی در زمینه اخذ مالیات را قبول و به آن رسیدگی کرد.

نکو افزود: می توان از تجربیات کشورهای موفق در زمینه اخذ مالیات استفاده کرد البته رصد فعالیت های اقتصادی  اشخاص از راهکار کنترل کد ملی در محاسبه دقیق مالیات تاثیر گذار است.

وی با بیان اینکه باید قوانین مالیاتی بطور کامل اجرایی شود، افزود: تقویت نیروی انسانی سازمان امورمالیاتی و ارتقائ علمی کارشناسان از لازمه های وصول درآمدهای مالیاتی است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: باید بصورت جدی و موثر با مودیان مالیاتی  که از پرداخت مالیات امتناع می کنند برخورد شود.