نرم افزارحسابداری صدگان

سود غیربانکی، مشمول مالیات می شود.

0 663

حسابداراپ

نمایندگان مجلس ، بانک ها و موسسات اعتباری را مکلف کردند برای سودهای خود که منشاء آن فعالیت های غیربانکی است مالیات بپردازند.



به گزارش واحد مرکزی خبر، در ادامه بررسی لایحه رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور ، ماده ۵ این لایحه به تصویب رسید که براساس آن بندهایی برای مجازات بانک ها در صورت تخلف درنظر گرفته شده است.

براساس بند (الف) این ماده بانک مرکزی با اخطار قبلی درباره اعمال مجازات های قانونی اقدام می کند.

براساس بند (ب) سود بانک ها و موسسات اعتباری که منشاء آن فعالیت های غیربانکی شامل بنگاهداری و نگهداری سهام باشد در سال ۱۳۹۵ با نرخ ۲۸ درصد مشمول مالیات می شود و پس از آن هر سال سه واحد به درصد نرخ یادشده افزوده می شود تا به ۵۵ درصد برسد.

پندار سیستم

براساس بند (پ) عایدی املاک غیرمنقول مازاد بانک ها و موسسات اعتباری شامل زمین، مستغلات، سرقفلی و اموال مشابه آن در سال ۱۳۹۵ با نرخ ۲۸ درصد مشمول مالیات می شود پس از آن هر سال سه واحد درصد به نرخ یادشده افزوده می شود تا به ۵۵ درصد برسد.

منظور از عایدی املاک در این ماده مابه التفاوت قیمت بازاری ملک در ابتدا و انتهای سال مالی است و بانک یا موسسه اعتباری که دارایی غیرمنقول مازاد نگهداری می کند موظف است از سال ۱۳۹۵ به بعد براساس نرخ های مقرر در این ماده همه ساله مالیات بر عایدی دارایی غیرمنقول مازاد تحت تملک خود را بپردازد.

چگونگی تقویم دارایی موضوع این ماده مطابق آیین نامه اجرایی است که بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی کشور تهیه می کند و در مدت سه ماه از ابلاغ این قانون به تصویب هیات وزیران می رسد.

براساس بند (پ) مدیرعامل و اعضای هیات مدیره بانک ها و موسسات اعتباری که اقدام به اجرای این حکم نکنند به مدت ۵ سال از عضویت در هیات مدیره و تصدی سمت مدیرعاملی بانک ها و موسسات مالی و اعتباری محروم می شوند.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.