نرم افزارحسابداری صدگان

چگونه به رئیس پاسخ منفی بدهید.

2 647

حسابداراپ

راهکار دیگری که برای “نه” گفتن به رئیس می توان از آن بهره برد، هشدار دادن نسبت به عواقب درخواست رئیس است.


به گزارش خبرآنلاین، بیشتر افراد تجربه مواجه شدن با خواسته های گاه نه چندان دلچسب رئیس را دارند، درخواست هایی مانند ماندن در سر کار پس از پایان ساعات کاری یا از آن بدتر، حضور در محل کار در یک روز تعطیل. هنگام مواجه شدن با چنین درخواست هایی به سختی می توان پاسخی منفی داد چرا که در اینصورت آینده شغلی فرد در خطر قرار می گیرد. به همین خاطر شاید شما هم بارها مجبور شده اید که قراری را لغو کنید تا بیشتر سر کار بمانید و یا برنامه ریزی برای یک روز تعطیل را به هم بزنید چرا که مجبور بوده اید آن روز هم به سر کار بروید.

اما آیا واقعا راهی وجود دارد که بتوان پاسخی منفی به رئیس داد و از آسیب های شغلی نیز مصون ماند؟ بله، احتمالا چنین راهی وجود دارد، تنها کافی است که پاسخ منفی را به شیوه ای صحیح بیان کنید و البته امیدوار باشید که رئیس شما بیش از حد غیرمنطقی نباشد. نخستین مساله ای که باید به آن توجه کنید این است که به رئیس نشان دهید که دغدغه های او را درک می کنید و پیشرفت امور کاری نیز برای شما اهمیت دارد. اگر شرکت با مشکلی مواجه شده که واقعا به حضور شما نیاز است، بی تفاوت برخورد کردن با این معضل انتخاب هوشمندانه ای نیست با این حال وقتی از شما خواسته می شود که یک روز تعطیل سر کار حاضر شوید و شما چنین قصدی ندارید، با دلایلی صریح برای رئیس شرح دهید که چنین امکانی برای شما وجود ندارد. لازم نیست همه جزییات را توضیح دهید و کلیه برنامه ریزی هایتان برای روز تعطیل را شرح بدهید، اما به رئیس بگویید که برنامه ای از پیش تعیین شده دارید، یا بگویید فکر می کنید که باید روزهای تعطیل پیش خانواده باشید.

پندار سیستم

کمتر رئیسی اهمیت حضور در کنار خانواده را دست کم می گیرد. موقعی که قصد دارید به درخواست رئیس پاسخ منفی بدهید، با تردید و لکنت زبان صحبت نکنید، اگر دلایلی واقع قانع کننده برای “نه” گفتن دارید، پس دلیلی برای خجالت زده بودن یا ترسیدن وجود ندارد و احتمالا در قانع کردن رئیس نیز موفق خواهید شد. البته برای اینکه بتوانید گاهی به رئیس پاسخ منفی بدهید، باید تلاش کنید تا کیفیت کاری بالایی داشته باشید.

برای مثال کسی که معمولا دیرتر از موعد سر کار حاضر می شود، به نظر آنقدر فرد وقت شناسی نمی آید که کمی دیرتر تعطیل شدن هم برای او فاجعه باشد. اما به سختی می توان از فردی که همواره به موقع به سر کار می آید خواست که دیرتر به خانه برود. همچنین فردی که پیش تر مسئولیت پذیری و کیفیت کاری خود را به رئیس نشان داده، اگر گاهی به مدیرش “نه” بگوید، مسئولیت پذیری اش زیر سوال نمی رود.

راهکار دیگری که برای “نه” گفتن به رئیس می توان از آن بهره برد، هشدار دادن نسبت به عواقب درخواست رئیس است. برای مثال اگر رئیس از شما می خواهد که علاوه بر کارهای روزانه، مسئولیت دیگری را نیز بر عهده بگیرید، پس از تشکر بابت اعتماد رئیس می توانید به او بگویید که به نظر شما پذیرش این مسئولیت به کیفیت انجام امور دیگر آسیب می رساند و این به نفع شرکت یا کسب و کار نیست. البته به خاطر داشته باشید که همواره “نه” گفتن به رئیس، شیوه خوبی برای پیشرفت کاری محسوب نمی شود.

منبع: بیزینس اینسایدر



محل تبلیغ شما

2 نظرات
  1. شكيبا مرزبان می گوید

    مرسي از مطالب مفيد

  2. فرشید می گوید

    باسلام
    کارمند رسمی دولت هستم با سابقه کاری بیش از بیست و سه سال.
    پس از یکسال و اندی از شروع بکار مدیر عامل جدید در دولت حاضر در ابتدا از مسئولیتی که بعهده داشتم(که حدودا ۵ سال از آن می گذشت) بدلیل نا معلوم برکنار شدم (علت را از رییس مستقیم و مدیر مجموعه خودم جویا شدم ولیکن اظهار بی اطلاعی کردند و فقط به اینکه دستور مدیر عامل بوده بسنده نمودند) سعی در ملاقات با مدیر عامل نمودم که مورد پذیرش ایشان هم قرار نگرفت. در خواست انتقال از شرکت را دادم که بامخالفت رییس اداره و آنهم بدلیل مخالفت مدیر عامل مواجه شدم(طبق اظهارات ریس ادارم مدیر عامل گفته بود بمونه و از تجربیات ایشان استفاده شود) ناگهان پس از حدود چهار ماه متوجه شدم با درخواست انتقالی اینجانب از شرکت موافقت شده و آنهم به دستور شفاهی مدیر عامل.(در صورتیکه سمت جدید با همان گروه سازمانی قبلی طی حکمی به بنده ابلاغ شده بود و در آن سمت طی این مدت مشغول کار بودم) مجددا علت را جویا شدم و باز هم فقط و فقط دستور شفاهی مدیر عامل را عنوان نمودند.در حالیکه شایستگی طرز کار سال ۹۳ را هم خیلی خوب گرفتم. حال بفرمایید چه باید بکنم؟ ممنون از راهنمایی شما.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.