- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

هشدار يک اقتصاددان درباره خريد سهام شرکت ها خارج از بورس

واقعيت اين است که مشارکت افراد جامعه در خريد سهام اهميت زيادي دارد زيرا خريد سهام توسط افراد مختلف، سرمايه هاي خرد و پراکنده را به سوي توليد هدايت مي کند.


دکتر «احمد صباحي» دانشيار دانشگاه فردوسي و عضو گروه اقتصاد اين دانشگاه در گفت وگو با خراسان درباره خريد سهام شرکت ها و موسسات مالي و اقتصادي خارج از بورس اوراق بهادار مي گويد: هدايت سرمايه هاي خرد به سمت توليد و تجميع آن ها سرمايه اي بزرگ را تشکيل مي دهد که به وسيله آن مي توان فعاليت هاي بزرگ اقتصادي را انجام داد.

وي با بيان اين که به طور کلي خريد سهام به خصوص در جامعه ما بسيار خوب است، اضافه مي کند: اما خريد سهام هايي خوب است که هم مديريت شده باشد هم هدف سهامداران را تأمين کند و در کنار آن از لحاظ امنيت سرمايه گذاري براي خريدار سهام تضمين شده باشد. وي مي گويد: سهامي که از طريق بورس اوراق بهادار خريداري شود توسط بورس مديريت و حساب هاي شرکت ها بررسي مي شود که طي آن اگر افراد سهامي را با مطالعه خريداري کنند مي توانند در پايان سال سودي را به دست آورند.

«صباحي» با اشاره به اين که در هر تجارتي ريسک وجود دارد مي افزايد: البته مي توانيم اين ريسک را مديريت و آن را کم کنيم که اين کار با مديريت خريد سهام از طرف بورس و از طرف خريدار مي تواند باعث کمتر شدن ريسک در خريد سهام شود. وي تصريح مي کند: امروزه متأسفانه درجامعه ما سهام هايي خارج از بورس منتشر مي شود که مديريت مشخصي ندارد و افرادي که آن ها را صادر مي کنند وجه و جايگاه قانوني ندارند.

وي اضافه مي کند: در برخي از اين سهام ها فعاليت هاي پولشويي انجام مي شود و خريد اين گونه سهام ريسک بالايي دارد. «صباحي» با بيان اين که در بازار بورس اوراق بهادار مداخلات شرکت توليدي کم و حتي صفر است مي گويد: دليل آن عام بودن سهام هاي عرضه شده است در حالي که سهام هايي که امروزه توسط برخي شرکت ها منتشر و عرضه شده سهامي خاص بوده و کنترل آن توسط افرادي خاص انجام مي شود و خريد آن ها ريسک بالايي دارد.

وي مي افزايد: سهام هاي خارج از بورس با تبليغات بسيار زياد و شگردهاي خاص افرادي که اطلاعات لازم را درباره خريد و فروش سهام ندارند و در مقابل انگيزه زيادي براي دريافت سودهاي بالا در زمان کم دارند اغوا مي کند و اين افراد نيز فريب تبليغات زياد را مي خورند و اقدام به خريد اين سهام ها خارج از بورس مي کنند که نه جايي ثبت شده و نه مديريت درستي دارد و نه فعاليت هاي آن مشخص است.

اين استاد گروه اقتصاد دانشگاه فردوسي با اشاره به اين که خريد سهام خارج از بورس اوراق بهادار ريسک سرمايه گذاري را بالا مي برد اظهار مي دارد: اين گونه سهام در آينده اي نزديک با ورشکستگي روبه رو مي شود زيرا قيمت سهام را به اندازه اي بالا برده اند که دارايي شرکت ها با عرضه سهام مطابقت ندارد. وي مي افزايد: سهام هاي اين گونه شرکت ها که خارج از بورس عرضه مي شود نه پشتوانه قانوني دارد و نه ضمانت قانوني، به همين دليل هر زمان اين شرکت ها ورشکسته شوند هيچ فردي پاسخ گو نخواهد بود زيرا ارزش اسمي سهام بسيار کمتر از ارزش مبادلاتي روز آن است.

«صباحي» تصريح مي کند: متأسفانه پول هايي که مي توانست در بخش اقتصاد مولد شود با خريد اين سهام ها در اختيار افرادي قرار گرفته که از آن سودجويي کرده و جاهايي هزينه کرده اند که نه بازده دارد و نه مشخص است.