- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

حسابدار تولدت مبارک

غلامحسين دواني – حسابدار رسمي

۳۷سال پيش نهادهاي حرفه‌اي حسابداري چند کشور بزرگ جهان به منظور همگرايي و همساني در استانداردهاي حسابداري و حسابرسي بين‌المللي سازماني را به نام «فدراسيون بين‌المللي حسابداران» يا «آيفک» تشکيل دادند.



اين فدراسيون که داراي بيش از ۱۵۵ عضو از نهادهاي حرفه حسابداري ۱۲۳ کشور جهان است در سي‌امين سال تاسيس خود (۲۰۰۷) از همه حسابداران جهان خواست تا هفته اول ماه دسامبر (۲ تا ۸ دسامبر سال ۲۰۰۷) معادل ۱۱ تا ۱۷ آذرماه ۱۳۸۶ را به عنوان هفته جهاني حسابداري اعلام و آيين بزرگداشت اين حرفه را برپا دارند. در همين رابطه در گردهمايي مشترک اعضاي جامعه حسابداران رسمي ايران و انجمن حسابداران خبره ايران به عنوان دو عضو پيوسته فدراسيون بين‌المللي حسابداران جهان و همچنين انجمن حسابداري ايران، سازمان حسابرسي و انجمن مديران مالي که از تاريخ ۱۳ آذرماه ۱۳۸۶ برگزار شد، پانزدهم آذرماه هر سال به عنوان روز حسابدار در ايران نام‌گذاري شد.
چنين شد که حسابداران ايراني هم داراي سالروزي مبارک شدند. جامعه حسابداري کشور که در حال حاضر بيش از ۲ ميليون نفر عضو و شاغل دارد به عنوان بزرگ‌ترين جامعه خودانتظام کشور به شمار مي‌رود و همه‌ساله رقمي بالغ بر ۲۰۰ ميليارد دلار دارايي‌هاي کشور توسط حسابداران رسمي، حسابرسي مي‌شود و مهر «اعتبار دارد» بر دارايي‌هاي مالي نقش مي‌بندد. جا دارد دولتمردان و مسوولان ارشد وزارتخانه‌هاي مالي کشور در حمايت از اين جامعه خودانتظام که عمليات مالي کشور ممهور به نام، مهر و امضاي آنان اعتبار مي‌يابد کوتاهي نورزند.

منبع:دنياي اقتصاد