- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

جزییات اعطای معافیت‌های مالیاتی شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان

سرپرست امور شرکت ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری جزییات اجرایی و فرآیندهای اعطای معافیت‌های مالیاتی شرکت‌های دانش بنیان را تشریح کرد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری، دکتر سیدمحمد صاحبکار خراسانی سرپرست امور شرکت ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی با اشاره به فرآیند ارزیابی شرکت‌های متقاضی اظهار کرد: شرکتهای متقاضی در ابتدا لازم است در سامانه www.Daneshbonyan.ir [1] ثبت نام کنند تا پس از طی مراحل ارزیابی، در صورت موافقت کارگزاران ارزیابی و «کارگروه ارزیابی شرکتهای دانش بنیان»، از حمایتهای مدنظر قانون از جمله معافیتهای مالیاتی استفاده کنند.
دبیر کارگروه ارزیابی شرکتهای دانش بنیان افزود: هم اکنون پرونده‌های مالیاتی شرکتها در سال ۱۳۹۲ در سازمان امور مالیاتی در حال بررسی است و لازم بود اطلاعات شرکتها در سال ۱۳۹۲ برای استفاده از معافیت مالیاتی به سازمان امور مالیاتی ارسال شود. لذا اسامی (۴۰) شرکت دانش بنیان که تا پایان سال ۱۳۹۲ در کارگروه به تصویب رسیده است و متقاضی استفاده از معافیتهای مالیاتی بوده اند، به همراه مصادیق فعالیتهای دانش بنیان هر شرکت، به سازمان امور مالیاتی ارسال شد.

ابلاغ فهرست ۴۰ شرکت دانش بنیان
صاحبکار همچنین ابراز کرد: خوشبختانه فهرست (۴۰) شرکت دانش بنیان در اسرع وقت از سوی دکتر عسگری، رییس محترم سازمان امور مالیاتی به کلیه ادارات امور مالیاتی سراسر کشور ابلاغ شد [2] که هم اکنون متن کامل آن بر روی پایگاه مقررات و قوانین سازمان امور مالیاتی (www.Intamedia.ir) و سایت ارزیابی شرکتهای دانش بنیان (www.Daneshbonyan.ir) قرار دارد.
وی زمان استفاده از معافیتهای مالیاتی موضوع ماده (۳) قانون [3] حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان را از زمان تصویب مجوز شرکت در «کارگروه ارزیابی شرکتهای دانش بنیان» دانست و ابراز کرد: شرکتهایی که در سال ۱۳۹۳ به تایید کارگروه رسیده‌اند نمی‌توانند از معافیتهای مالیاتی سال مالی ۱۳۹۲ استفاده کنند. این شرکتها پس از ارایه اظهارنامه مالیاتی امسال خود به سازمان امور مالیاتی در سال ۱۳۹۴، خواهند توانست برای استفاده از این معافیت، تقاضای خود را به کارگروه اعلام کنند تا طبق ضوابط مربوط به سازمان امور مالیاتی معرفی شوند.
سرپرست امور شرکت ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری با اشاره به ارزیابی‌های سالانه از شرکتهای دانش بنیان گفت: فهرست شرکتها و موسسات دانش بنیان به صورت سالانه و پس از ارزیابی‌های دوره‌ای به سازمان امور مالیاتی ارسال خواهد شد به طوری که ممکن است اسامی شرکتها و یا مصادیق فعالیتهای دانش‌بنیان هر شرکت تغییر یابد.
صاحبکار افزود: اطلاعات شرکتهای خارج از پارکهای فناوری از سوی دبیرخانه «کارگروه ارزیابی شرکتهای دانش بنیان» جمع آوری و به سازمان امور مالیاتی ارسال می شود و شرکتهایی که در پارکهای علم و فناوری مستقر هستند با معرفی مدیریت هر پارک می‌توانند با مراجه به سازمان امور مالیاتی مربوطه از مزیتهای مندرج در ماده (۹) قانون استفاده نمایند.

توصیه به شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک ها
دبیر کارگروه ارزیابی شرکتهای دانش بنیان در خصوص معافیتهای مالیاتی موضوع ماده (۹) قانون افزود: شرکتهای داخل پارکهای فناوری برای همه فعالیتهای «پژوهشی، فناوری و مهندسی» خود که در محدوده پارک فناوری انجام می‌شود، می‌توانند از معافیت مالیاتی استفاده کنند، در حالی که شرکتهای خارج پارکهای فناوری، صرفا می‌توانند از معافیت بر درآمد ناشی از تولید کالا و خدمات دانش‌بنیان استفاده کنند و سایر درآمدهای شرکت، مشمول معافیت نمی شود. لذا به شرکتهای داخل پارکهای فناوری توصیه می‌شود که از معافیت مندرج در ماده (۹) قانون استفاده کنند که جامعتر است.
وی در ادامه بیان کرد: امور شرکتهای دانش بنیان با هر کدام از این ۴۰ شرکت جلسات حضوری برگزار کرده و ضمن راهنمایی برای تکمیل اظهارنامه مالیاتی، اطلاعات دقیق میزان فروش کل کالاها و میزان فروش کالاهای دانش بنیان را استخراج نموده است. گزارشهای آماری درباره معافیتها نشان می دهد که شرکتهای حوزه بیوتکنولوژی توانستند بیشترین معافیت مالیاتی در سال ۱۳۹۲ را استفاده نمایند.

افزایش چندین برابری شرکت های مشمول نسبت به سال گذشته
صاحبکار افزود: تعداد شرکتهای مشمول استفاده از مزایای قانون نسبت به سال گذشته حدود چندین برابر شده است که برای اجرای مناسب معافیتهای مالیاتی در سال مالی ۱۳۹۳، در حال طراحی سازوکارهای ویژه هستیم.
سرپرست امور شرکت ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری با اشاره به لزوم تعامل نزدیک با سازمان امور مالیاتی برای اجرای هر چه دقیقتر معافیت‌های مالیاتی گفت: تاکنون سازمان امور مالیاتی همکاری مناسبی برای ابلاغ معافیت شرکتهای دانش بنیان در خارج از پارک‌های فناوری داشته است و برای افزایش هماهنگی‌ها، در آینده نزدیک جلسه مشترکی با حضور (۴۰) شرکت مشمول معافیت و مسوولان سازمان امور مالیاتی برگزار خواهیم کرد.