نرم افزارحسابداری صدگان

تورم سنواتی مبنای دستمزد ۹۴ باشد.

0 792

حسابداراپ

رئیس فراکسیون کارگری مجلس با بیان اینکه بر اساس جدیدترین مذاکرات انجام شده مقرر شد آخرین سبد هزینه خانوار و مجموع تورم سنواتی در تعیین دستمزد سال ۹۴ کارگران لحاظ شود، گفت: به طور کلی با توجه به شرایط اقتصادی فعلی نرخ تورم سالانه باید در حداقل دستمزد کارگران لحاظ شود.


به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی صبح روز دوشنبه در محل خبرگزاری ایلنا نشست خبری با حضور رئیس و اعضای این فراکسیون و محسن سرخو عضو شورای شهر تهران و اعضای هیات اجرایی خانه کارگر برگزار شد.

علیرضا محجوب در این جلسه با بیان اینکه سازوکار محاسبه دستمزد کارگران باید اصلاح شود، گفت: حدود دو هفته پیش مصوب شد که محاسباتی برای تعیین سازوکار دستمزد کارگران در سال ۹۴ انجام شود و مقرر شد که این سازوکار بر اساس آخرین هزینه سبد خانوارو میانگین تورم سالانه باشد.

نماینده مردم تهران،شمیرانات،ری و اسلامشهردر مجلس شورای اسلامی ، افزود: در سال های گذشته نرخ تورم سالانه در تعیین دستمزد کارگران لحاظ نشد و رقم اضافه شده به دستمزد کمتر از نرخ تورم بود، به همین دلیل تعدادی از نمایندگان کارگری در این باره به دیوان عدالت اداری شکایت کردند که متاسفانه دیوان عدالت اداری بر اساس استدلال خود دولت را مجاز و نه مکلف به لحاظ کردن نرخ تورم در تعیین دستمزد کارگران دانست.

وی با اشاره به اینکه بر اساس قانون دولت می تواند با در نظر گرفتن دو فاکتور دستمزد کارگران را تعیین کند، گفت: بر اساس قانون دولت می تواند با در نظر گرفتن ماخذ تورم و نیز ماخذ خانوار اقدام به تعیین دستمزد کارگران کند که متاسفانه در برخی سنوات این اقدام صورت نمی گیرد.

محجوب ادامه داد: در سال ۱۳۸۱ با توجه به محاسباتی که انجام گرفت مقررشد ۵۰ درصد افزایش دستمزد اعمال شود و این توافق بین دولت و کارفرما برای یک سال عملی شد، اما سال بعد گفتند که دولت نباید مزد را افزایش دهد. به همین دلیل در آن سال ۱۰ درصد علاوه بر حداقل دستمزد برای جبران معوقات درنظر گرفته شد.

وی با یبان اینکه این روند برای یک سال عملی شد، گفت: در سال بعد این روند متوقف شد و این مسئله باعث شد معوقات کارگران از سال ۸۳ باقی بماند.

پندار سیستم

تعیین دستمزد کارگران دغدغه جدی مجلس است

در ادامه این جلسه نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با دستمزد ماهانه ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان عملا نمی توان زندگی کرد، گفت: تعیین یک دستمزد عادلانه برای کارگران کشور در حال حاضر یکی از مهمترین دغدغه های مجلس است.

رضا رحمانی با بیان اینکه هم اکنون  مشکلاتی در زمینه سازوکار مزد کارگران وجود دارد، گفت: برای تعیین فرمول دستمزد کارگران باید اطلاعاتی شفافی در این زمینه در اختیار تمامی نمایندگان مجلس و نیز مسئولان دولت قراربگیرد. اما در حال حاضر بسیاری از نمایندگان در جریان دقیق چگونگی این عملیات نیستند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با ابراز نگرانی نسبت به وضعیت بیمه کارگران ساختمانی، گفت: به طور کلی کارگران در هر کشوری به عنوان منابع تولید ثروت و توسعه محسوب می شود و سهم این افراد در کشورهای توسعه یافته بسیار بالا است.

وی با بیان اینکه بهترین راه حمایت از تولید، حمایت از کارگران است، ادامه داد: در بسیاری از کشورهای پیشرفته سهم کارگران در تولید ثروت حدود ۸۰ درصد است. اما در کشور ما براساس آمار موجود این رقم کمتر از ۳۴ درصد گزارش شده است.

رحمانی همچنین با انتقاد از رویکرد فعلی دولت درهدفمندسازی یارانه ها، گفت: باید اعتراف کرد که هدفمند سازی یارانه ها از مسیر اصلی خود منحرف شده است ، چرا که یارانه اقشار پردرآمد جامعه کماکان پابرجا است و اراده ای برای حذف آن نیز وجود ندارد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکودر مجلس با بیان اینکه باید از بخشی از هدفمندی یارانه ها در جهت بهبود نظام بیمه ای کارگران بهره برد، گفت: حذف یارانه افراد پردرآمد به افزایش درآمد کارگران از محل یارانه کمک می کند.

 


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.