نرم افزارحسابداری صدگان

نقش حسابداران در اقتصاد

0 639

حسابداراپ

 غلامرضا سلامي – حسابدار رسمي

 فدراسيون جهاني حسابداران (IFAC) نهادي بين‌المللي است كه بيش از ۱۳۰ كشور و نزديك به ۱۸۰ انجمن حرفه‌اي حسابداري در آن عضويت دارند و در حال حاضر متجاوز از ۵/۲ ميليون نفر حسابدار از سراسر جهان را در مجامع بين‌المللي نمايندگي مي‌كند.


در نوامبر سال جاري كنگره بين‌المللي اين فدراسيون با حضور بيش از ۴۵۰۰ حسابدار از كشورهاي مختلف در شهر رم به نحو باشكوهي برگزار شد. براي پي‌بردن به اهميت اين كنگره كافي است گفته شود كه پاپ رهبر كاتوليك‌هاي جهان به‌صورت اختصاصي با شركت‌كنندگان اين كنگره ديدار داشت و براي آنها سخنراني كرد.

در سال ۲۰۰۷ اين فدراسيون هفته اول دسامبر را به‌عنوان هفته حسابدار در سراسر جهان اعلام كرد و به همين مناسبت اعضاي ايراني اين فدراسيون يعني انجمن حسابداران خبره ايران و جامعه حسابداران رسمي ايران ضمن گراميداشت اين هفته، روز ۱۵ آذر را به‌عنوان روز حسابدار تعيين كردند.
از آن پس هر ساله در حول و حوش اين روز، انجمن‌‌هاي حرفه‌اي كشور با برپايي همايش‌ها و گردهمايي‌هايي چنين روزي را گرامي مي‌دارند و سعي مي‌كنند تا اهميت و جايگاه حسابداري و حسابداران را براي عموم مردم و به‌ويژه مسوولان اداره كشور، تبيين کنند.

در همين راستا روز گذشته به همت انجمن حسابداران خبره ايران و با حمايت تعدادي از بنگاه‌هاي اقتصادي كشور و با پشتيباني رسانه‌اي روزنامه پرمخاطب «دنياي اقتصاد»، همايشي تحت عنوان بازآفريني مدير مالي در پژوهشگاه نيرو و با حضور صدها نفر از حسابداران و مديران برجسته كشور برگزار شد كه در آن به نقش و جايگاه حسابداران ارشد بنگاه‌ها در توسعه و پيشبرد بنگاه‌ها و به تبع آن توسعه اقتصادي كشور، پرداخته شد.

در چند سخنراني انجام شده در همايش‌هاي برگزار شده به مناسبت روز حسابدار، محور اصلي مقالات ارائه شده بر الگوي اقتصاد مقاومتي و نقش حسابداران در تحقق اهداف اين الگو قرار داشت. در اين مقالات درون‌زا بودن اقتصاد يعني اتكا به امكانات داخلي و در عين حال برون‌گرا بودن آن به معناي تعامل با اقتصادهاي جهاني و بين‌المللي، دانش‌بنيان و مردم‌بنياد بودن آن، شفافيت، پاسخگويي و بالاخره عدالت محور بودن اقتصاد، به‌عنوان ويژگي‌هاي الگوي ترسيم شده براي اقتصاد مقاومتي مورد بحث قرار گرفت و نقش حسابداران در تحقق هر يك از عناوين فوق تبيين شد.
امروزه حسابداري به‌عنوان ابزار مديريت هزينه و نقشي اساسي در رقابتي كردن، اقتصاد كشور در تقابل با سيل كالاهاي وارداتي ايفا مي‌كند ضمن آنكه به‌عنوان مهم‌ترين پايگاه اطلاعاتي نقشي بي‌بديل در تصميم‌سازي و تصميم‌گيري مديران بنگاه‌هاي اقتصادي براي استقرار نظام برنامه‌ريزي و كنترل برعهده دارد.

پندار سیستم

يكي ديگر از ويژگي‌هاي حسابداري امروزي كه به نظر مي‌رسد در كشور ما كمتر به آن توجه شده است، حسابداري به مثابه ابزار سنجش عملكرد (شامل كارآيي، اثربخشي و اقتصادي بودن فعاليت‌هاي بنگاه‌ها) است. اين كاركرد از مهم‌ترين ويژگي‌هاي حسابداري براي پاسخگو ساختن مديران بنگاهي اعم از انتفاعي و غيرانتفاعي به‌شمار مي‌آيد.

حسابداري به مثابه زبان كسب و كار و گزارشگري مالي با استفاده از فرآيند حسابرسي داخلي و حسابرسي مستقل، در بنگاه‌هاي اقتصادي، مهم‌ترين‌ ابزار شفافيت چه براي صاحبان سرمايه اين بنگاه‌ها و چه تامين‌كنندگان منابع مالي و چه سازمان‌هاي امور مالياتي و تامين اجتماعي و نهادهاي متولي حساب‌هاي ملي و… به شمار مي‌آيد. اين شفافيت و اعتمادي كه از فرآيند گزارشگري مالي حاصل مي‌شود مي‌تواند به‌عنوان يكي از مهم‌ترين عوامل جذب سرما‌يه‌هاي خارجي و تعاملات با اقتصاد بين‌المللي، تلقي شود. به‌طوري‌كه ملاحظه مي‌شود حسابداري و حسابداران در جاي‌جاي الگوي ترسيم‌شده براي اقتصاد مقاومتي نقشي حساس و بي‌بديل برعهده دارد.

در مقابل بايد ديد كه آيا اين نقش و جايگاه توسط دولت، مجلس و قوه قضائيه به درستي شناخته شده است؟ با تاسف بايد گفت كه در طول تاريخ روي كار آمدن دولت‌ها در ايران هيچ‌گاه اهميت و جايگاه حرفه حسابداري و حسابداران در ايران به‌رسميت شناخته نشده است. علت اين امر، حداقل در نيم قرن اخير وجود درآمدهاي خدادادي نفت بوده است. با وجود درآمدهاي بالاي دولت از قبل صادرات نفت، نه نيازي به مديريت هزينه وجود دارد و نه احتياجي به بالا بودن كارآيي و اثربخشي (بهره‌وري) است. در چنين اقتصادي، اقتصادي بودن فعاليت‌ها فقط در حد يك شعار باقي مي‌ماند.

شفافيت اقتصادي و پاسخگويي آرزويي است كه تحقق آن در حكم محال است و اقتصاد رانتي و شانسي جاي اقتصاد مردم‌بنياد و دانش‌بنيان را مي‌گيرد و بالاخره در چنين آشوبي مهم‌ترين چيزي كه گم مي‌شود عدالت است. اگر در كشوري سازمان مالياتي آن به‌عنوان بزرگ‌ترين شريك بنگاه‌هاي اقتصادي، اعتقادي به ‌صورت‌هاي مالي حسابرسي شده نداشته باشد و تكليف ملزم ساختن بنگاه‌هاي اقتصادي بزرگ را براي ارائه صورت‌هاي مالي حسابرسي شده، برنتابد، حسابداري و حسابرسي مي‌تواند نقش و جايگاهي داشته باشد؟ اگر در جامعه‌اي استقلال حسابرسان مستقل آن در حد يك شوخي باشد در آن صورت مي‌توان به كارآمدي ابزارهاي حسابداري براي ايفاي وظايف مهم خود، اطمينان كرد؟ در کشوري كه توليد انبوه فارغ‌التحصيلان حسابداري بدون كيفيت ادامه دارد و آموزش‌هاي حرفه‌اي و اصولا جوامع حرفه‌اي به رسميت شناخته نشده است، چگونه بايد انتظار داشت كه حسابداران بتوانند نقش ارزنده خود را در تحقق اهداف ترسيم شده اقتصاد مقاومتي ايفا كنند؟

پاسخ به اين سوال‌ها مي‌تواند راهگشا باشد.

منبع:دنياي اقتصاد



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.