نرم افزارحسابداری صدگان

عملکرد موفق بورس

0 577

حسابداراپ

حسین خزلی خرازی

علاوه بر عوامل کلان و سیاست خارجی و کم‌شدن تحریم‌ها، عملکرد نسبتا موفق بورس در ۶ ماهه اول سال ۹۳ که در گزارش­ شرکت­ها دیده می­شود و تمام آن هم حسابرسی شده است؛ نشان‌دهنده این است که عموما بیش از ۷۵ درصد شرکت­ها در ۶ ماهه اول سال ۹۳ به پیش‌بینی بودجه‌های خود رسیدند و عملکرد آنها از بابت تولید، فروش و سودآوری مناسب بوده است.

به اعتقاد من در حدود ۱۰ درصد از شرکت‌ها برآورد تقریبی است. یعنی می توان گفت حدود ۱۰ درصد از شرکت‌ها، عملکردشان بیشتر از پیش بینی­ها بود و حدود ۱۰ درصد از شرکت‌ها، عملکردشان کمتر از پیش بینی ها بود.
در مجموع می توان گفت ۸۵ درصد از شرکت‌های بورسی طبق گزارش‌های حسابرسی شده عملکرد ۶ ماهه؛ وضعیت مناسبی را از لحاظ پوشش بودجه‌ای دارا هستند. مادامی که اقتصاد کشوری در شرایط رکود قرار دارد و شرکت‌های بزرگ آن که عمدتا در بورس هستند بتوانند به پیش­بینی‌ها برسند؛ نشان دهنده این است که در ۶ ماهه دوم امسال و سال آینده عملکرد بهتری خواهند داشت

پندار سیستم

. باید گفت که مجموعه‌ای از این اتفاقات باعث شد، تقریبا از اوایل مهرماه جو مثبتی بر فضای بورس حاکم شود. به گونه­ای که حدود دو هفته شاخص بورس مثبت بود، ولی حجم معاملات اندک بود. اما در هفته اخیر علاوه بر این که شاخص بورس مثبت است، حجم معاملات هم فوق العاده رشد یافته است.
این اتفاق در واقع نشان دهنده این است که فعالان بازار قصد خرید و فروش دارند. روابط بین‌الملل و کم شدن تحریم‌ها در کنار عملکرد نسبتا موفق بورس در ۶ ماهه اول سال ۹۳ که در گزارش های شرکت‌ها دیده می‌شود و تمام آنان حسابرسی شده هستند، دست به دست هم دادند تا شاهد رشد در بازار بورس باشیم.
البته نمی‌توان تنها تاثیرگذاری اخبار سیاست خارجی را در این اتفاق موثر دانست بلکه باید گفت که مجموعه‌ای از سیگنال‌ها و اتفاقات باعث شد تا این جو خوش‌بینی بر فضای بورس حاکم شود. نزول نرخ تورم، رشد اقتصادی، احتمال نزول سود و سپرده‌های بانکی و چشم انداز اقتصادی سال ۹۴ همگی جزو مواردی هستند که باعث شدند تا فضای امید و خوش بینی به بازار سرمایه بازگردد. بورس ما با یک فاصله زمانی نشان دهنده وضع اقتصادی حاکم بر کشور است.
این فاصله در ایران بیشتر از سایر کشورهاست. در دیگر کشورها به علت وجود اقتصاد رقابتی، بورس آزادتر است و بلافاصله به آمار بیکاری، تولید شرکت‌ها یا تغییرات اقتصادی واکنش نشان می‌دهد. همین تاخیر زمانی در بورس ایران باعث شده که این روند که از اوایل شهریور ماه آغاز شده بود تازه به بار بنشیند.
منبع: آرمان


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.