- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

معرفي هیئت استانداردهای بین‌المللی حسابداری بخش عمومی

هیئت استانداردهای بین‌المللی حسابداری بخش عمومی (IPSASB)، یک نهاد استاندارد‌گذار مستقل است که رهنمودها، منابع و استانداردهای بین‌المللی حسابداری باکیفیت در بخش عمومی را جهت استفاده این بخشها در سراسر جهان به‌منظور گزارشگری مالی با مقاصد عمومی، تهیه می‌کند. این هیئت یکی از ۴ هیئت استانداردگذار مستقل است که توسط فدراسیون بین‌المللی حسابداران (IFAC)، سازمان جهانی مربوط به حرفه حسابداری، پشتیبانی می‌شود.



هیئت استانداردهای بین‌المللی حسابداری بخش عمومی هدفها و مقاصد زیر را دنبال می‌کند:
• تهیه استانداردهای حسابداری باکیفیت برای استفاده واحدهای بخش عمومی،
• تبلیغ به پذیرش و همگرایی بین‌المللی با استانداردهای بین‌المللی حسابداری بخش عمومی،
• تهیه اطلاعات جامع برای مدیریت مالی و تصمیمگیری بخش عمومی، و
• تهیه رهنمود در مورد مسائل و تجربیات گزارشگری مالی بخش عمومی.
هیئت استانداردهای بین‌المللی حسابداری بخش عمومی به دلایل زیر اهمیت دارد:
بحرانهای بدهی مالی و حکومتی، به‌طور بی‌سابقه‌ای، نیاز به گزارشگری مالی هرچه ‌بهتر توسط دولتها و بهبود مدیریت منابع بخش عمومی را در سراسر جهان آشکار ساخته است. شهروندان، از تصمیمات مدیریت مالی دولت تأثیر می‌پذیرند. گزارشگری مالی قوی و شفاف امکان لازم برای بهبود تصمیمگیری بخش عمومی و پاسخگویی بیشتر دولت به موکلان را فراهم آورده است. ناتوانی دولتها در اداره امور مالی در گذشته وجود داشته است، و در آینده نیز می‌تواند نتایج ناگواری مانند از دست رفتن کنترل دموکراتیک، ناآرامی‌های اجتماعی و ناتوانی در انجام تعهدات امروز و آینده را منجر شود.
ازسال ۱۹۹۷، هیئت استانداردهای بین‌المللی حسابداری بخش عمومی مجموعه‌ای از ۳۲ استاندارد برمبنای تعهدی و یک استاندارد بر مبنای نقدی برای کشورهایی که به حسابداری تعهدی کامل روی می‌آوردند، تهیه و منتشر ساخته است.

دولتهایی که برمبنای نقدی گزارشگری می‌کنند، بدهی‌های اساسی مثل حقوق بازنشستگی و توسعه زیرساخت‌ها را به حساب نمی‌آورند. در نتیجه هیئت، واحدهای بخش عمومی را به پذیرش حسابداری تعهدی تشویق می‌کند که موجب بهبود مدیریت مالی و در نتیجه افزایش شفافیت می‌شود و وضعیت مالی بخش دولتی را جامعتر و دقیقتر به تصویر می‌کشد.
دولتها، حوزه‌ها و مؤسسه‌های بین‌المللی زیادی استانداردهای بین‌المللی حسابداری بخش عمومی را پذیرفته‌اند و تعداد زیادی در مسیر استقرار این استانداردها هستند.
دولتها، مراجع و سازمانهایی که استانداردهای بین‌المللی حسابداری بخش عمومی را پذیرفته یا طرحی برای پذیرش آن دارند، در حال حاضر عبارتند از:

استرالیا، ویتنام، برزیل، کامبوج، کاستاریکا، کنیا، سوئیس، پرو، آفریقای جنوبی، اسپانیا، کمیسیون اروپا – برای صورتهای مالی کمیسیون، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، سازمان ملل متحد، و اعضای کمیته معرفی نامزد

منبع:حسابرس