- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

شرایط برای تغییر نرخ سود فراهم نيست

همزمان با نزولی شدن مدار تورم وزیراقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی به همراه سایر کارشناسان اقتصادی تاکید کردند که”شرایط برای تغییر نرخ سود فراهم است”اما گذشت چند ماه از این اظهارات نشان می‌دهد تغییر نرخ سود تا چند ماه آینده منتفی است.


به گزارش تسنیم، چند ماه قبل که بانک‌های دولتی و خصوصی با مجوز بانک مرکزی نرخ سود بانکی را تغییر دادند استدلالشان این بود که نرخ سود باید متناسب با تورم باشد و همین شد که رسماً اجازه گرفتند نرخ ها را تغییر دهند هرچند که قبل از آن بی اجازه دستی در نرخ ها برده بودند.

با همین استدلال نرخ سود سپرده های بانکی ۲۲ درصد و سود تسهیلات غیر مشارکتی نیز حداکثر ۲۲ درصد تعیین شد اما بعد از گذشت چند ماه از این تغییر نرخ، روایت رسمی دستگاه‌های مربوطه از جمله بانک مرکزی و مرکز آمار حکایت از کاهش نرخ تورم داشت و دارد و همین باعث تشدید زمزمه تغییر مجدد نرخ سود شد.

این زمزمه ها البته با همان استدلالی مطرح شدند که پیش از آن از سیاست افزایش نرخ سود حمایت می کرد؛ بنابراین زمانی که نرخ تورم سیر نزولی را در پیش گرفت اقتصاددانان اعلام کردند که الان زمان تغییر نرخ سود بانکی است چراکه تورم کم شده و طبق اعلام دولت کمتر هم می شود.

همین باعث شد تا مردان اول تصمیم گیر در حوزه پولی و بانکی هم در ردیف اقتصاددانان قرار گیرند و تاکید کنند که در زمان کاهش نرخ تورم باید نرخ سود تعدیل شود. البته موضوع فقط به اظهار نظر ختم نشد چراکه طبق اعلام ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی تیمی مامور رسیدگی به این موضوع شده و گزارشاتی توسط بخش اقتصادی و کارشناسی بانک مرکزی در مورد نرخ سود تسهیلات در حال تهیه است که به شورای پول و اعتبار ارایه خواهد شد.

البته بانک مرکزی تأکید کرده ملاک برای تعیین نرخ سود بانکی تورم ۱۲ ماهه شامل تورم میانگین، نقطه به نقطه و ماهانه است و با همین سیاست‌ هم ولی الله سیف کارگروه ویژه‌ای را مسئول رسیدگی به تعیین نرخ سود بانکی کرده است.

با این حساب بد نیست اشاره ای به گفت‌وگوی عبدالناصر همتی رئیس شورای هماهنگی بانک های دولتی با خبرنگار تسنیم داشته باشیم؛ وی در این گفت‌وگو تأکید کرده بود که در تعیین نرخ سود باید تورم انتظاری ملاک قرار گیرد و برای ارزیابی تورم انتظاری هم باید چند ماهی صبر کرد.

همتی البته در این گفت‌وگو تلویحاً اشاره کرد که تغییر نرخ سود بانکی فعلاً منتفی است و احتمالا یکی دو ماه آینده در اینباره تصمیم گیری جدی خواهد شد.

اما قبل از همتی یکی از معاونان بانک مرکزی هم در سخنانی تامل برانگیز به خبرنگار تسنیم گفته بود که تغییر نرخ سود در حد حرف است و چیزی به شورای پول و اعتبار نرفته است. این اظهارات درحالی از سوی تهرانفر طی ماه های اخیر مطرح شد که در همان مقطع مقامات ارشد پولی به دفعات از تغییر نرخ سود بانکی همزمان با کاهش نرخ تورم سخن می گفتند.

معاون نظارتی بانک مرکزی در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم مبنی بر “طی هفته‌های اخیر به‌دفعات از سوی رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد شاهد اظهاراتی مبنی تغییر نرخ سود بانکی در شورای پول و اعتبار هستیم، آیا بناست در هفته‌های آتی نرخ سود تغییر کند؟”گفته بود: سود سپرده‌ها به‌خاطر تورم نزولی باید مجدداً بررسی شود اما الآن تصمیمی نداریم و چیزی در دستور کار شورای پول و اعتبار ندیده‌ایم.

وی افزود: اینکه روشی را برای تغییر نرخ سود به شورای پول و اعتبار ببریم مطرح نیست. هنوز چیزی در این خصوص روی کاغذ نیامده و آنچه گفته شده است در حد حرف است.

تهرانفر در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار تسنیم مبنی بر “نمی‌خواهید طرحی را برای تغییر نرخ سود به شورا ببرید؟” گفته بود: فعلاً خیلی زود است که بخواهیم این کار را بکنیم چراکه باید منتظر ادامه روند تورم باشیم.

از آنجایی که آمارهای رسمی بانک مرکزی و مرکز آمار بیانگر کاهش نرخ تورم طی ماه های اخیر بوده و همچنین تاکید مسئولان ارشد اقتصادی به ضرورت تغییر نرخ سود بانکی متناسب با تغییر نرخ تورم باید منتظر ماند و دید که در هفته ها و به احتمال قوی ماه های آتی چه تصمیمی برای نرخ سود گرفته خواهد شد.