نرم افزارحسابداری صدگان

جزئیات اصلاحیه قانون مالیات بر ارزش افزوده

0 604

حسابداراپ

معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی با تشریح محورهای اصلاح مالیات بر ارزش افزوده گفت: اگر مؤدی در بحث مالیات بر ارزش افزوده همکاری نکند، این مالیات از کل فروش اخذ می‌شود.

پندار سیستم


به گزارش خبرگزاری فارس، علیرضا طاری بخش معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی امروز در نشست خبری خود با اشاره به اینکه این نوع مالیات از مهرماه سال ۱۳۸۷ اجرا شد، اظهار داشت: مالیات ارزش افزوده مالیاتی برپایه مصرف است و مؤدیان هیچ‌گونه مالیاتی از منابع خود پرداخت نمی‌کنند.

وی افزود:‌ درحال حاضر مالیات بر ارزش افزوده بر واردات توزیع و خردفروشی‌ها بنا شده و ارزش افزوده در هر زنجیره اگر کالای وارداتی باشد، در گمرک دریافت می‌شود و اگر به تولید برسد، در آن مرحله پس از کسر این مالیات آن را پرداخت می‌کند. تمام مالیات‌هایی که در فرایند زنجیره پرداخت می‌شود مؤدی تفاوت آن را به سازمان پرداخت می‌کند.

معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی با تأکید بر اینکه مالیات ارزش افزوده مضاعف از مؤدی وصول نمی‌شود تصریح کرد: پنج مرحله فراخوان راجع به مؤدیان زده شده و اکنون نیز ۴۵۲ هزار مؤدی ثبت‌نام کردند که ۱۸۳ هزار نفر حقوقی و ۲۷۲ هزار مؤدی حقیقی نسبت به تمامی کالاها و خدمات مشمول مالیات ارزش افزوده هستند.

به گفته وی، تعدادی از کالاها از ارزش افزوده معاف بوده که بیشتر سبد مصرفی خانوار شامل برنج، قند، شکر، گوشت، گندم و روغن می‌شود.

طاری‌بخش با اشاره به اهداف اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده بیان داشت: تأمین درآمد پایه‌دار برای دولت، کمک به حفاظت محیط‌ زیست و سلامت جامعه اعمال مالیات در واحدهای آلاینده، درآمد پایدار و مالیات ۱۵ درصدی بر سیگار از جمله این مالیات‌ها بوده و در حال حاضر نکته‌ای که وجود دارد مربوط به ترکیب درآمدهای مالیاتی کشور است که در سال گذشته مالیات بر عوارض ۴۵ درصد مالیاتی کشور بوده و نسبت وصول مالیات به عوارض ۸۳ مالیات است.

معاون سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه مالیات مصرف در دنیا بیشتر از مالیات بر درآمد بوده، گفت: شفا‌ف‌سازی صورتحساب و الزام تهیه دفاتر مؤدیان از دیگر اهداف این مالیات بوده که البته اکثر دفاتر مؤدیان سالانه تنظیم می‌شود و همچنین ۳۰ درصد ارزش بنزین، مالیات و عوارض است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اصلاحیه قانون مالیات بر ارزش افزوده اشاره کرد و یادآور شد: پنج سال مهلت آزمایشی قانون بود که ۳۱ شهریور سال گذشته به پایان رسید و مجدداً تا پایان سال جاری طبق قانون بودجه تمدید شده و در حال حاضر اصلاحیه آن تهیه و برای بررسی بیشتر به معاونت اقتصادی وزارت اقتصاد ارسال شده است و امیدواریم تا دو ماه آینده تقدیم مجلس شود.

طاری‌بخش در خصوص محورهای اصلاحی این قانون عنوان کرد: گسترش پایه‌های مالیاتی، مالیات سبز برای کالاها و پالایشگاه‌های آلاینده، مالیات بر واگذاری حقوق، افزایش انعطاف‌پذیری قانون نسبت به محیط، کاهش دوره‌های مالیاتی، افزایش ضمانت اجرایی قانون در پرداخت مالیات توسط دستگاه‌های اجرایی و همچنین جلوگیری از کدفروشی از جمله این محروها است.

طاری‌بخش با تأکید بر اینکه در اصلاحیه قانون پیش‌بینی شده مالیات ارزش افزوده مبتنی بر ریسک اخذ شود، تصریح کرد: در این روش، همه مؤدیان رسیدگی نخواهند شد و ۱۵ تا ۲۰ درصد مؤدیان پرریسک، مالیات و دفاتر آنها بررسی می‌شود. همچنین عوارض شهرداری‌ها متوازن پرداخت خواهد شد و این مالیات به استان‌ها براساس شاخص جمعیت درنظر گرفته می‌شود.

به گزارش فارس در بخش دیگری از این نشست، معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی در پاسخ به این سؤال خبرنگاران که میزان درآمدها چقدر بوده است؟ بیان داشت: ۹۵ درصد درآمدهای پیش‌بینی شده بودجه ۹۳ محقق شده و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸۰ درصد افزایش دارد که بخشی از آن مربوط به تورم جامعه است.

وی ادامه داد: همچنین ۱۰ گروه برای نصب صندوق فروش فراخوان شده‌اند و مهلت شش ماهه دارند که نصب آن را اعلام کنند، زیرا در غیر این صورت هزینه‌های آنها قابل قبول نیست و از معافیت ۱۲ میلیونی سال جاری نمی‌توانند استفاده کنند.

وی در خصوص مالیات ارزش افزوده رستوران‌ها و چلوکبابی‌ها افزود: در یک مرحله رستوران‌ها و تالارهای پذیرایی برای مالیات ارزش افزوده فراخوان شدند، اما چلوکبابی‌ها مشمول نبودند که در مرحله بعدی، بند ج فراخوان می‌شوند که البته در این فراخوان‌ها منوط به ثبت‌نام و از دریافت گواهی ثبت‌نام بوده و درباره چلوکبابی‌ها به علت اینکه هنوز ثبت‌نام نکرده‌اند اما ارزش افزوده می‌گیرند، به دستگاه‌های نظارتی گفته شده تا با گرانفروشی‌ها برخورد شود.

طاری‌بخش در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس در مورد گرفتن مالیات مبتنی بر ریسک اظهار داشت: در این حالت مالیات به صورت سیستماتیک رسیدگی می‌شود و سود میانگین صنعت و سوابق سه سال گذشته و حتی شرایط استثنایی اگر حاکم شود بررسی شده و بر این اساس اگر شاخص‌های ریسک نداشته باشد و جواب منفی باشد، حسابرسی از دفاتر و کلیه فاکتورهای خرید و فروش رسیدگی شده و در غیر این صورت براساس شاخص‌ها مالیات ارزش افزوده وصول می‌شود.

وی تأکید کرد: محورهای اصلی اطلاعات موجود در سیستم است که پس از تطبیق و بررسی عملیاتی خواهد شد.

معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان مالیاتی در پاسخ به سؤال دیگر فارس مبنی بر اینکه اگر حلقه‌های ارزش افزوده کامل نباشد چرا مالیات از کل فروش گرفته می‌شود، در صورتی که قانون عنوان می‌کند باید از مابه ازا دریافت شود، یادآور شد: اینکه دفاتر ارائه نکنند مالیات علی‌الرأس گرفته می‌شود، مانند مالیات علی‌الرأس نیست و دنبال شواهد و قرائن هستیم و آن را مبنا قرار می‌دهیم و اگر در صورتی که مؤدی همکاری نکند از کل فروش مالیات ارزش افزوده اعمال خواهیم کرد و در صورتی که زنجیره کامل باشد از همان مابه ازا دریافت می‌شود.

وی در خصوص تمکین مالیاتی طلافروشان گفت: میانگین ابرازی مالیات ارزش افزوده طلافروشان ۷۵۰ هزار تومان است و به طور کلی تمکین اصناف نسبت به شرکت‌های حقوقی کمتر است.

وی با بیان اینکه سازمان به مالیات ابرازی آنها اکتفا نمی‌کند ادامه داد: بحث سازمان وصول و مطالبه واقعی ارزش افزوده بوده و این بدان معنا نیست که اگر ابراز نکردند ما مطالبه نکنیم و در حال حاضر مالیات ارزش افزوده آنها نزدیک به واقعیت شده است.

وی با اشاره به معافیت مالیات برای مطبوعات و کتاب افزود: در قانون جدید این موضوع حل و فصل شده و طبق بند ۷ ماده ۱۴ اصلاحیه، خدمات، تبلیغات و آگهی‌های آنها معاف خواهد بود که البته اکنون نیز طبق بخشنامه سازمان معاف هستند.

طاری‌بخش با بیان اینکه در اصلاحیه جدید برای بیمه‌ها معافیت مالیاتی وضع نشده است، گفت: در سال ۹۲ سه گروه موظف به نصب صندوق بودند که طلافروشان نیز مشمول بوده و همچنین طبق قانون برنامه پنجم، وزارت صنعت با همکاری اصناف ملزم به اجرای نصب صندوق فروش هستند که البته برخی از مؤدیان می‌گویند صندوق به مقدار کافی وجود ندارد و یا خبر ندارند و امیدواریم در سال جاری و سال آینده این بحث عملیاتی شود.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.