- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

تحولی اساسی در حوزه تبادلات چک با طرح چکاوک

 در اجرای طرح چکاوک نباید شتاب کرد به دلیل اینکه ابتدا باید تمامی نقص های احتمالی این موضوع در اجرای آزمایشی طرح مشخص و سنجیده شود.


ابراهیم نکو عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت درباره تعویق در اجرای طرح چکاوک(چک الکترونیکی) گفت: با وجود اینکه الکترونیکی شدن چک ها می تواند در تبادلات چکی امنیت نسبی ایجاد کند اما باید پذیرفت انجام این مهم به تنهایی نمی تواند تمامی مشکلات که در حوزه مبادلات تجاری وجود دارد را حل کند.

نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید قانون چک مورد بازنگری قرار گرفته شود تا زمینه جلوگیری از صدور چک های تقلبی در کشور فراهم شود.

نکو با بیان اینکه اجرای صحیح طرح چکاوک می تواند تحولی اساسی در حوزه تبادلات چک ایجاد کند، افزود: در اجرای طرح چکاوک نباید شتاب کرد به دلیل اینکه ابتدا باید تمامی نقص های احتمالی این موضوع در اجرای آزمایشی طرح مشخص و سنجیده شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه دلیل آمار بالای چک های برگشتی در کشور چیست؟ گفت: یکی از دلایل آمار بالای چک های برگشتی این است که بانک ها به اشخاص فاقد صلاحیت مالی دسته چک ارائه می کنند این در حالی است که در این موضوع باید دقت شود.

وی با بیان اینکه صادر کننده چک باید پشتوانه لازم مالی را برای این کار داشته باشد، افزود: برخی از مردم دسته چک های خود را در اختیار افراد سود جو قرار می دهند که این موضوع به رشد آمار چک های برگشتی در کشور منجر شده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر ضرورت بازنگری در قانون چک گفت: یکی از معضلات کنونی بانک ها صدور چک های بی اعتبار است که برای جلوگیری از این موضوع در کوتاه مدت باید در ارائه دست چک به مشتریان تجدید نظر کنند.