نرم افزارحسابداری صدگان

چالش مبارزه با مفاسد اقتصادی واداری

0 583

حسابداراپ

محمد امین زکی زاده ( عضو هیات علمی دانشگاه وحسابدار رسمی)

چالش سطل یخ(Ice Bucket Challenge) فعالیتی است که شامل ریختن سطل آب یخ روی سر یک نفر می شود.


این عمل به منظور کمک به جامعه سرطان در نیوزیلند وموسسه خیریه کمک به بیماران ای ال اس(ALS) در آمریکا است.این چالش بصورت ویروسی در شبکه های اجتماعی مطرح شد و قوانینی برای آن گذاشته شد تا افراد یا یک سطل آب یخ روی سر خود خالی کنند یا۱۰۰ دلار به موسسه خیریه مورد نظرکمک کنند. علی رغم انتقاداتی که به این حرکت شده است، می توان گفت فی نفسه حرکتی مثبت است، چرا که علاوه بر آشنایی عموم مردم با بیماری ناشناخته ای ال اس وابراز همدردی با آنها، با جمع آوری کمک های نقدی موجبات حل برخی مشکلات این بیماران فراهم شده است.

پندار سیستم

شاید بتوان گفت که یکی از مهمترین بیماریهای اقتصادی، ایجاد و رشد مفاسد اقتصادی است که متاسفانه در سنوات اخیر شاهد اوج گیری و سیستماتیک شدن آن بوده ایم. این در حالی است که بسیاری از مشکلات و معضلات اقتصادی که در حال حاضر با آن دست به گریبانیم، زائیده ی همین فعالیت های خلافکارانه است.طبق آخرین گزارش سازمان شفافیت بین الملل(Transparency International) رتبه ایران در فساد اقتصادی واداری ، رتبه در خور تامل یکصدو چهل و چهارم ارزیابی شده است.این رده بندی در سال ۲۰۱۳ در مورد ۱۷۷ کشور انجام شده است که کشورهای دانمارک، نیوزیلند، فنلاند، سوئد، نروژ، سنگاپور، سوئیس، هلند، استرالیا، وکانادا در رده های یک تا ده سالم ترین کشورها و افغانستان، کره شمالی، و سومالی در انتهای رتبه بندی(۱۷۷) به عنوان فاسد ترین کشور ها ارزیابی شده اند.برای پی بردن به سرطانی بودن فساد اقتصادی کافی است به رتبه نزولی ایران در سنوات اخیر توجه کرد به گونه ای که در سه سال اخیر رتبه ایران به ترتیب۱۴۴،۱۳۳،۱۲۰ اعلام شده است. این در حالی است که نهادها، سازمانها، و بخش های متعددی به طور مستقیم و غیر مستقیم متولی امر مبارزه با مفاسد اقتصادی و اداری هستند و همچنین قوانین متعددی از جمله “قانون ارتقای سلامت اداری ومقابله با فساد” ویا “قانون مبارزه با پولشویی” وضع شده اند، تا کمتر شاهد بروز چنین مسائلی باشیم.

به نظر می آید مطالبه ی عمومی از تمامی نهادها، سازمانها، بخش ها و افراد مسئول در این حوزه، انجام وظایف به نحو احسن می باشد. لذا به تمامی اشخاص مذکور پیشنهاد می شود تا بدور از هیاهو و جنجال های سیاسی، یکدیگر را به کارزار مبارزه با مفاسد اقتصادی و اداری دعوت کنند و با فراگیر شدن این چالش غده سرطانی فساد کنترل ویا ریشه کن شود تا ضمن حل برخی مشکلات اقتصادی بتوانیم رتبه ای در خور شأن ایران اسلامی داشته باشیم.

منبع: جهان اقتصاد



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.