- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

تغییر قواعد معاملات بورس در دستور کار نیست.

نشست مشترک رییس سازمان بورس، مدیرعامل بورس تهران، مدیرعامل فرابورس و جمعی از مدیران ارشد بازار سرمایه با کارگزاران بورس برگزار و درباره شرایط بازار سرمایه و راهکارهای بهبود آن بحث و تبادل نظر شد.


به گزارش شبکه اخبار اقتصادی و دارایی (شادا) به نقل از بازار سرمایه، در ابتدای این نشست که عصر روز یکشنبه در بورس تهران برگزار شد، کارگزاران دیدگاه های خود را در باره علل افت بورس و راهکارهای خروج از شرایط کنونی بیان کردند.
برخی پیشنهادها و راهکارهای مطرح شده از سوی کارگزاران به این شرح است: رفع مشکل کمبود نقدینگی در بازار، ساماندهی نرخ سود بانکی و نظارت بر فعالیت مؤسسات پولی غیر مجاز،حل ابهام مالیاتی موجود درخصوص اعتبارات دریافتی کارگزاری ها و در نظر گرفتن هزینه های مالی این اعتبارات به عنوان هزینه های قابل قبول مالیاتی، تسریع در تعیین تکلیف نرخ خوراک مایع پتروشیمی ها و فرمول کیفی سازی پالایشگاه ها، تقویت سازوکار اعطای مجوز سبدگرانی اختصاصی به شرکت های کارگزاری، فعال سازی بازار آتی سهام به منظور تنوع بخشی بیشتر به ابزارهای مدیریت ریسک در بازار، اجرای هرچه سریع تر سیاست های خروج از رکود از سوی دولت به منظور جلوگیری از رخوت بیش از حد در بازار، تسهیل برخی مقررات موجود در بازار، اعتماد بخشی به فعالان بازار و جلوگیری از ایجاد جو روانی منفی و در نهایت، شفاف سازی درخصوص نحوه اجرای سیاست دولت برای جلوگیری از بنگاهداری بانک ها و درنظر گرفتن ملاحظات مربوط به بازار سرمایه در این خصوص، عدم گره خوردن بیش از حد بازار به نتایج مذاکرات و گسترش صندوق های بازارگردانی اختصاصی.
علی صالح آبادی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار هم در ادامه، اقدامات سازمان برای بهبود شرایط بازار و رفع برخی ابهامات موجود را تشریح کرد.
وی با اشاره به طرح دولت و مجلس برای دائمی کردن احکام بودجه گفت: در طرح پیشنهادی، احکام مناسبی برای نرخ نفت خام پالایشگاه ها، گاز صنعت و معادن پیش بینی شده است که درصورت تصویب نهایی در مجلس، آثار مناسبی بر بازار سرمایه خواهد داشت.
سخنگوی سازمان بورس همچنین از پیگیری جدی به منظور تعیین تکلیف نرخ خوراک مایع خبر داد و ابراز امیدواری کرد این موضوع در تعامل با وزارت نفت، بزودی تعیین تکلیف شود.
وی به موضوع کیفی سازی پالایشگاه ها اشاره و خاطرنشان کرد : با همکاری خوب وزارت نفت، اعمال فرمول کیفی سازی در سال ۹۲ منتفی شد و برای تعیین تکلیف این موضوع در سال ۹۳ هم تاکنون چندین جلسه برگزار و فرمول اولیه پیشنهادی وزارت نفت، در تعامل با پالایشگاه ها تعدیل شده است و انتظار داریم بزودی تعیین تکلیف شود، به هر حال با توجه به اهمیت تعیین تکلیف پالایشگاهها، سازمان به صورت جدی در حال پیگیری این موضوع است.
صالح آبادی با اشاره به مراحل نهایی تدوین آیین نامه بهبود فضای کسب و کار در دولت افزود: در این آیین نامه پیش بینی شده است که دولت خسارت ناشی از قطع برق و گاز را به صنایع بپردازد که این موضوع، تأثیر مثبتی بر وضع صنایع خواهد داشت، ضمن اینکه انتظار می رود با راه اندازی فاز ۱۲ پارس جنوبی در آینده نزدیک، مشکل قطع گاز صنایع به ویژه پتروشیمی ها تا حد زیادی برطرف شود.
رئیس سازمان بورس به دغدغه کارگزاران درخصوص واگذاری اموال مازاد و خروج از بنگاهداری اشاره و تأکید کرد قطعا سهام بانک ها، با درنظر گرفتن شرایط بازار و بصورت تدریجی، در قالب عرضه های عمده انجام خواهد شد و نگرانی وجود ندارد، ضمن اینکه در این موضوع، طبیعتا واگذاری بنگاه های بورسی و املاک مازاد بانک ها در اولویت قرار خواهد داشت.
وی به نشست مشترک با مدیران عامل بانک ها، به منظور حل مشکلات این صنعت خبر داد و گفت: موارد و دغدغه های طرح شده از سوی بانک ها ازطریق بانک مرکزی و وزارت اقتصاد، در حال پیگیری است.
سخنگوی سازمان بورس به بحث مقررات معاملاتی اشاره کرد و گفت : بازنگری در حجم مبنا و دامنه نوسان فعلا از دستور کار خارج است و هرگونه تصمیم گیری با درنظر گرفتن شرایط بازار صورت خواهد گرفت.
صالح آبادی همچنین از برنامه جدی سازمان برای افزایش صندوق های اختصاصی بازارگردانی به منظور افزایش نقدشوندگی در بازار خبر داد و گفت : سازمان آمادگی دارد با کارگزاران همکاری لازم را انجام دهد.
وی با اشاره به موضوع اعتبارات کارگزاری ها و دغدغه انها درخصوص درنظر گرفتن هزینه مالی این اعتبارات به عنوان هزینه های قابل قبول مالیاتی، گفت: این موضوع، فقط خاص شرایط کنونی بازار نیست و ابهامی است که باید یک بار برای همیشه، برطرف شود و روزهای اخیر هماهنگی خوبی با سازمان امور مالیاتی شده است و امیدواریم این دغدغه کارگزاران، در اسرع وقت و تا دو روز آینده در تعامل با سازمان امور مالیاتی حل شود.
رئیس سازمان بورس از برنامه های آموزشی و فرهنگ سازی سازمان در رسانه ملی، با هدف معرفی سازکارهای سرمایه گذاری در بورس خبر داد و تأکید کرد مناسب است کارگزاران نیز به عنوان نقطه تماس بازار سرمایه با سرمایه گذاران، فعالیت گسترده به منظور معرفی فرصت های سرمایه گذاری در این بازار انجام دهند، اگرچه هدف از اجرای این برنامه ها، تبلیغ نیست و فرصت ها، ریسک ها و ابزارهای موجود در بازار، باید همزمان و واقع بینانه برای سرمایه گذاران تشریح شود.
صالح آبادی با تأکید بر اینکه سازمان همه اقدامات و پیگیری های لازم را به منظور بهبود شرایط بازار را انجام خواهد داد، تأکید کرد: کارگزاران و سایر ذینفعان بازار نیز می توانند با ایفای نقش مؤثر در شرایط کنونی، به بهبود شرایط کمک کنند و سازمان و سایر ارکان نیز آمادگی همکاری لازم را دارند.