نرم افزارحسابداری صدگان

بیشترین و کمترین نسبت P/E متعلق به چه شركتهايي است؟

0 3,816

حسابداراپ

فعالان بازار سرمایه همواره متغیرهای گوناگونی را برای سرمایه گذاری در بورس در نظر می گیرند که یکی از این فاکتورها بررسی نسبت پی بر ای صنایع مختلف بورسی و سهام شرکت های فعال در آن است.


براساس گزارش بورس نیوز، در این گزارش در نظر داریم به معرفی سهام شرکت هایی که از بالاترین و پایین ترین نسبت پی بر ای برخوردارند، بپردازیم.

 کمترین نسبت پی بر ای

 سهام شرکت آ. س. پ با برآورد سود ۷۵۱ ریالی نسبت پی بر ای ۲.۰۹ مرتبه را به خود اختصاص می دهد و بدین ترتیب در صدر جدول کمترین نسبت پی بر ای قرار می گیرد، پس از آن شرکت های توسعه صنایع بهشهر و سرمایه گذاری غدیر در ردیف های بعدی قرار می گیرند.

بیشترین نسبت پی بر ای

پندار سیستم

بیشترین نسبت پی بر ای نیز به سهام شرکت محورسازان ایران خودرو اختصاص می یابد، چراکه نسبت پی بر ای “خمحور” با برآورد سود یک ریالی، ۲۰۳۶ مرتبه محاسبه می شود. بعد از آن شرکت های سایپا شیشه و صنایع ریخته گری ایران در جایگاه های بعدی قرار می گیرند.

این در حالی است که نسبت پی بر ای سهام برخی شرکت های فعال بورسی نیز به دلیل برآورد زیان برای سال مالی جاری آنها، منفی محاسبه می شود. مجموعه هایی همچون “خزر”، “تمحرکه”، “کهرام”، “پلاست”، “خاذین”، “خکاوه”، “خاور” و “شپلی” در این جدول جای می گیرند.

براساس این گزارش، نسبت بتا نیز از جمله متغیرهایی است که برای ارزیابی عملکرد سهام شرکت یا گروهی از سهام مورد استفاده قرار می گیرد و همواره گفته می شود که اگر بتای سهمی برابر با یک باشد، افزایش و کاهش قیمت آن مطابق با روند کلی بورس خواهد بود و در صورتی که بتای سهمی ۲ باشد، افزایش و کاهش آن دو برابر خواهد بود.

براساس اطلاعات موجود، ضریب بتای ۶۴ شرکت بورسی بیش از یک مرتبه بوده، دو شرکت صنایع جوشکاب یزد و گسترش صنایع و خدمات کشاروزی ضریب بتای دو مرتبه را به خود اختصاص می دهند و ۶۲ شرکت نیز ضریب بتای آنها کمتر از یک مرتبه محاسبه می شود. این در حالی است که ۶۰ شرکت نیز از ضریب بتای منفی برخوردارند.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.