- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

از بنگاه‌های زیان‌ده مالیات نمی‌گیریم/رشد ۴۸ درصدی درآمدهای مالیاتی در۵ ماه امسال

 رییس کل سازمان مالیاتی از بررسی هشت بند اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم در مجلس و رشد ۴۸ درصدی درآمدهای مالیاتی خبر داد.


به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی عسکری – رییس کل سازمان مالیاتی – در نشست خبری که به عنوان هفته دولت برگزار شد از رشد ۴۸ درصدی درآمدهای مالیاتی خبر داد و گفت: در پنج ماه نخست امسال درآمدهای مالیاتی ۴۸ درصد رشد یافته و از ۱۵هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در پنج ماه نخست سال گذشته به ۲۳ هزار میلیارد تومان در سال جاری رسیده است.

وی افزود: همچنین درآمدهای مالیاتی نسبت به بودجه مصوب سازمان ۹۳ درصد تحقق یافته است در حالی که در سال گذشته ۸۳ درصد درآمدهای مالیاتی تحقق پیدا کرد، بنابراین در سال جاری تحقق و رشد درآمدهای مالیاتی افزایش پیدا کرده و امیدواریم این مسیر تا پایان سال ادامه پیدا کند.

عسکری در ادامه از بررسی هشت بند اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم خبر داد و گفت: بخش اعظم قانون مالیات‌های مستقیم اصلاح شده و هشت بند باقی‌مانده از ۶۴ بند امروز در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد.

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور ادامه داد: نظام مالیاتی در سال‌های اخیر به دنبال تحولات گسترده بوده و تحولات اساسی در این نظام در حال ایجاد است که در این راستا ابعاد مختلف را مورد بررسی قرار داده و اجزای کار را ارزیابی می‌کند.

عسکری ادامه داد: بدین منظور وجود برخی از اصلاحات اساسی در قانون مالیات‌ها، ایجاد ساختار در نظام مالیاتی و اصلاح فرآیندهای نظام مالیاتی با توجه به اقتضائات جدید باید اصلاح شود که برخی از این اصلاحات انجام شد.

وی به اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم اشاره کرد و گفت: یکی از این موارد اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم بود که در دولت قبل با یک فوریت تقدیم مجلس شد و بخش اعظم آن در اسفند سال گذشته به تصویب رسید. این درحالی است که در پنج ماه اول امسال نتیجه کار کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص اصلاح این قانون هفته گذشته تقدیم مجلس شد و امروز در دستور کار مجلس قرار گرفته است.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: در اصلاحیه‌ای که تقدیم مجلس شده است هشت بند از ۶۴ بند این قانون باقی مانده است که شامل بحث‌های اساسی از جمله تعیین ارزش معاملات املاک، بحث مالیات بر عایدی سرمایه، معافیت‌ها و مشوق های مربوط به توسعه و سرمایه‌گذاری در این اصلاحیه مطرح است.

عسکری توضیح داد: در این راستا مشوق‌های لازم در این اصلاحیه پیش بینی شده است به طوری که اگر کسی در مناطق محروم و غیر محروم سرمایه‌گذاری کند معادل سرمایه گذاری و سرمایه ثبت شده خود می تواند از درآمد مالیاتی معاف باشد.

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور اضافه کرد: بنابراین اگر کسانی که در مناطق محروم و غیر محروم به سرمایه‌گذاری بپردازند می توانند معادل سرمایه‌گذاری که انجام می‌دهند از معافیت استفاده کنند.البته در قانون جدید این معافیت‌ها به حمل و نقل، ساخت بیمارستان و هتل داری و گردشگری توسعه پیدا کرده است تا با مشوق‌های ارائه شده انجام این گونه فعالیت‌ها گسترش پیدا کند.

عسکری ضمن امیدواری از این که هشت بند باقیمانده از اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم که در صحن علنی مجلس مطvح شده و نهایی شود به تدوین پیش نویس قانون مالیات بر ارزش افزوده اشاره کرد و گفت: در راستای اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده پیش نویس این قانون هفته گذشته در سازمان مالیاتی تهیه شد و به زودی از صاحب نظران، اقتصاددانان و دانشگاهیان دعوت می‌شود تا این پیش نویس را نهایی کرده و از طریق دولت تقدیم مجلس شود.

وی با بیان این‌که این اقدام در طول یک سال گذشته جزو اقدامات پایه‌ای سازمان مالیاتی بوده است، به طرح جامع مالیاتی اشاره کرد و گفت: پیشرفت طرح جامع مالیاتی مطلوب بوده و سرعت کار در نیمه دوم سال افزایش می‌یابد به طوری که علاوه بر سه استان موجود در طرح جامع مالیاتی هفت استان جدیدی است که به این مجموعه اضافه می‌شود تا طرح جامع به طور کامل پیاده شود.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه به تدوین بسته خروج از رکود توسط دولت اشاره کرد و گفت:‌در این بسته بخش‌های مختلفی به مالیات اختصاص یافته و این سیاست‌ها از طریق دولت قابل عمل است که همچنین دولت برخی از تصمیمات خود را از این طریق ابلاغ کرده و برخی دیگر از موارد نیاز به قانون دارد.

عسکری یادآور شد: علاوه بر حمایت از تولید و بهبود فضای کسب و کار سیاست اقتصاد مقاومتی نیز تدوین شده تا در حوزه تولید فعالیت‌ها را تسهیل کند و با شرایط فعلی اقتصاد را به مسیر رشد بلندمدت خود هدایت کند.

از بنگاه‌های زیان‌ده مالیات نمی‌گیریم
وی در ادامه این نشست به سوال خبرنگاران پاسخ داد و در خصوص اخذ مالیات از بنگاه‌های زیان‌ده گفت:‌ سازمان مالیاتی زمانی از بنگاه مالیات اخذ می کند که بنگاه به سوددهی رسیده باشد و سازمان از بنگاه‌های زیان ده مالیات نمی گیرد.بنابراین نظام مالیاتی در مواردی که بنگاه هنوز به سوددهی نرسیده باشد مالیات نمی گیرد.

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور در پاسخ به این سوال که چرا در شرایط رکود اقتصادی درآمدهای مالیاتی افزایش پیدا کرده است گفت: اقتصاد کشور بسیار بزرگ بوده و جزو ۲۰ کشور اقتصادی دنیا است. بنابراین نباید اقتصاد خود را دست کم بگیریم. زیرا هنوز بسیاری از ظرفیت‌ها در اقتصاد وجود دارد که برای دریافت مالیات شناسایی نشده‌اند.

از ۵۰ درصد ظرفیت‌های اقتصادی مالیات گرفته می‌شود
عسکری ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از حوزه‌ها برای دریافت مالیات شناسایی نشده و تنها از ۵۰ درصد ظرفیت‌های موجود اقتصاد به درستی مالیات گرفته می‌شود و از ۵۰ درصد دیگر باید در آینده استفاده کرد.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی به پیش نویس اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده اشاره کرد و گفت:‌ قانون فعلی مالیات بر ارزش افزوده قانون انسجام یافته‌ای است و در بخش عمده‌ای از فعالیت‌های اقتصادی اجرا شده ولی در بخش‌هایی همچون عمده و خرده فروشی با ممانعت‌هایی مواجه شده‌ایم و در اصلاحیه قانون تاکید ما این است که حلقه‌های باقیمانده را نظام‌مند کنیم.

وی در ادامه به جزییات بسته خروج از رکود اشاره کرد و گفت: برخی از سیاست‌هایی که در این بسته دنبال می‌شود در اصلاح قانون مالیات‌ها نیز عنوان شده است به طوری که قرار است معافیت حقوق بگیران افزایش یافته و نرخ مالیات بخش خصوصی و دولتی یکسان سازی شود.

فعالیت در بورس از معافیت بیشتری برخوردار می‌شود
عسکری توضیح داد:‌همچنین در این بسته امکانی فراهم شده است که فعالیت در بورس از معافیت بیشتری برخوردار شود به طوری که در لایحه خروج از رکود قرار است برای کسانی که در بورس بازارگردانی می‌کنند معافیت مالیاتی برای آن‌ها در نظر گرفته و این معافیت افزایش یابد.

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور ادامه داد: همچنین براساس سیاست‌های این بسته قرار است برای سرمایه‌گذاران خارجی که در ایران سرمایه‌گذاری می‌کنند تا ۵۰ درصد معافیت مالیاتی در نظر گرفته شده است.

رشد ۳۴ درصدی مالیات اصناف
وی در ادامه این نشست در پاسخ به این سوال که آیا مالیات اصناف رشد ۱۰۰۰ درصدی داشته است، گفت: متوسط مالیات کشور در پنج ماهه امسال ۴۸ درصد رشد کرده این درحالی است که متوسط مالیات اصناف از رشد ۳۴ درصدی برخوردار شده است، لذا رشد هزار درصدی مالیات اصناف صحت ندارد البته ممکن است مالیات یک مودی ۱۰۰۰ درصد رشد کرده باشد اما این مالیات برای افراد خاصی بوده است که چندین سال مالیات پرداخت نکرده بودند.

فاکتورهای طلافروشان اصلاح نشد
عسکری در خصوص اخذ مالیات طلافروشان گفت: در دو ماه گذشته جلسات مختلفی با رییس اتحادیه طلافروشان برگزار شد و قرار شد تا اصلاحاتی در فاکتورهای طلافروشان انجام شود اما هنوز این اصلاحات صورت نگرفته است و سازمان مالیاتی انتظار دارد که این صنف به قانون تمکین کرده ومالیات به درستی بگیرند و ابراز کنند البته رویکرد این است که همکاری در این خصوص صورت گرفته و مشکلات حل و فصل شود.

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور تصریح کرد: در لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم مالیات بر عایدی سرمایه نسبت به عرضه جدید مسکن در اقتصاد نبوده و اگر انتقالات قهری مانند ارث اتفاق بیفتد به این انتقالات مالیات تعلق نمی گیرد.لذا این قانون نسبت به املاکی که تولید شده و در اقتصاد وجود دارد تعیین تکلیف می کند.

موسسات غیر مجاز مالی باید مالیات بپردازند
وی در خصوص اخذ مالیات از موسسات غیر مجاز مالی و پولی گفت: موسسات غیر مجاز مالی یا موسساتی که در بازار غیر متشکل پولی فعالیت می‌کنند بدون در نظر گرفتن داشتن مجوز از بانک مرکزی باید مالیات بپردازند.

وی تاکید کرد: بنابراین کسانی که در اقتصاد فعالیت می‌کنند چه از بانک مرکزی مجوز داشته باشند یا نه ما به سراغ آن‌ها می رویم و از آن ها مالیات می گیریم زیرا ممکن است این موسسات از بانک مرکزی مجوز نداشته باشند اما مجوز نداشتن آن ها به معنی این نیست که از نظام مالیاتی تمکین نکنند.

وی با ذکر مثالی ادامه داد: در این راستا یک موسسه با نام و نشان در سال گذشته شناسایی شد و ۳۵ میلیارد تومان مالیات دریافت شد. این درحالی است که اکثر موسسات مالی و اعتباری سالانه باید ۱۰ میلیارد تومان مالیات پرداخت کنند.

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص سفته بازی در بازار طلا توضیح داد:‌ارزش افزوده زمانی از کالا گرفته می‌شود که یک کالا تغییر شکل و تغییر ارزش پیدا کند این درحالی است سکه هیچ تغییر شکلی پیدا نمی‌کند و تنها در مبدا از سکه مالیات اخذ می شود و در فرآیند بعدی مالیات بر ارزش افزوده به این کالا تعلق نمی‌گیرد.

حقوق بگیران هفت درصد مالیات را تشکیل می دهند
عسکری در ادامه به مالیات حقوق بگیران اشاره کرد و گفت: در حال حاضر مالیاتی که از حقوق بگیران دریافت می‌شود شش تا هفت درصد مالیات کشور بوده و ۹۴ درصد مالیات را مابقی اقتصاد را تشکیل داده و ۵۵ درصد نیز توسط اشخاص حقوقی دریافت مٍی‌شود.

وی با تاکید بر این‌که کسانی که بدهکار بانکی هستند بدهکار مالیاتی و بیمه ای نیز هستند، اظهار کرد: کسانی که بیشترین اعتراض را به پرداخت مالیات می کنند کسانی هستند که کمترین مالیات را پرداخت کرده و غیر شفاف عمل می‌کنند.

خانه‌های خالی مشمول مالیات می‌شوند
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در خصوص مالیات خانه‌های خالی گفت: در لایحه‌ای که به مجلس تقدیم شده و منتظر ابلاغ آن هستیم خانه‌های خالی مشمول دریافت مالیات می‌شوند.

عسکری در خصوص نحوه اخذ مالیات بر ارزش افزوده در فروشگاه‌های زنجیره‌ای توضیح داد: فروشگاه‌های زنجیره‌ای همچون اتکا و شهروند شرکت بوده و مشمول پرداخت مالیات هستند و از قانون تمکین می‌کنند.

چلوکبابی‌ها و فست فودها مشمول مالیات نیستند
وی یادآور شد: این درحالی است که رستوران و تالارهای پذیرایی مشمول مالیات بوده اما چلوکبابی‌ها و فست فودی ها شامل مالیات نمی‌شوند و اگر از مردم مالیات بگیرند سو استفاده، جیب بری و کلاهبرداری کرده‌اند، اما رستوران‌ها و تالارهای پذیرایی مجوز دارند که مالیات دریافت کنند.