- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

دولت بايد موظف به پرداخت جریمه دیرکرد شود.

 باید قانونی ایجاد شود که دولت در صورت پرداخت نکردن بدهی خود در زمان تعیین شده موظف به پرداخت جریمه دیرکرد شود.


به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، غلامرضا شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران  در همایش تبیین سیاست‌های اقتصادی دولت برای خروج از رکود گفت: در مورد سیاست مالیاتی پیشنهاد بخش خصوصی به دولت این است که در شرایط رکود اقتصادی نه تنها نباید مالیات‌ها را افزایش داد بلکه باید به کاهش آن اقدام کرد. همچنین دولت باید تمام تلاش خود را معطوف به نظام مالیاتی، وصول آن و تهیه اطلاعات جامع در این زمینه کند چرا که در حال حاضر مالیات نقطه‌ای مغفول از درامدهای کلان دولت است.

وی افزود: متأسفانه بار مالیاتی بر دوش تولید کم درآمد است که باید در بسته غیر رکود دولت گلوگاه‌های مالیاتی به صورت پررنگ دیده شود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه در این بسته باید مشوق‌های مالیاتی را برای واحدهای تولیدی که اشتغال زیادی ایجاد می‌کنند در نظر گرفت تا بر رونق اقتصاد تأثیرگذار باشد، گفت: خواسته جدی بخش خصوصی از دولت این است که تمام شرکت‌های تحت پوشش بنیادها و نهادها مالیات حقه خود را پرداخت کنند؛ این عین عدالت است که نگاهی یکسان به فعالیت‌های اقتصادی وجود داشته باشد.

وی با قدردانی از اینکه یک نهاد متولی بررسی بدهی‌های دولت شده است، گفت: با این کار از صحنه حرف به صحنه عمل نزدیک شدیم .

شافعی ریشه رکود اقتصادی ایران را ناشی از ارز دانست و افزود: خرج از رکود اقتصادی مستلزم تحریک ارز از طریق بهبود فضای کسب و کار و ساختار تولید است.

وی در ادامه صحبت های خود از دولت درخواست کرد تا موضوع معوقات بانکی را به عنوان یک الگو در جامعه پیگیری کرده و بدهی خود را به سیستم بانکی پرداخت کند، گفت: این موضوع باعث می‌شود تا سایر بخش‌ها نیز بدهی خود را به سیستم بانکی پرداخت کرده و در نتیجه میزان وام‌دهی بانک‌ها به بخش های اقتصادی کشور افزایش پیدا کند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان این که تسویه بدهی دولت به پیمانکاران نیز می‌تواند در این رابطه نقش موثری را ایفا نماید گفت: دولت در صدد است تا با انتشار اوراق اجاره برای بازپرداخت بدهی های خود گام‌های موثری را انجام دهد.

وی با بیان این که متأسفانه در بسته خروج غیرتورمی دولت از رکود توجهی به حمایت از صنایع کوچک و متوسط نشده است گفت: بانک‌ها بیشتر تمایل دارند تا تسهیلات را در اختیار بنگاه های بزرگ قرار دهند در همین زمینه دولت باید اقدام مناسبی را برای حمایت صنایع کوچک و متوسط به کارگیرد.

شافعی اصلاح نظام بانکی را یکی از وظایف مهم دولت و بانک مرکزی دانست و اعلام کرد: با افزایش سرمایه بانک‌ها در صورت عدم اصلاح نظام بانکی مشکلات گذشته تکرار شده و نمی‌توانیم به اهداف پیش بینی خود دست پیدا کنیم.

وی با بیان این که از بانک مرکزی انتظار داریم تا نظارت جدی به عملکرد سیستم بانکی داشته و اصلاح نظام بانکی را در دستور کار خود قرار دهد افزود: باید برای جلوگیری از سرمایه گذاری بانک‌ها در ایجاد شرکت‌ها و فعالیت‌های غیرمولد اقدامات مناسبی را انجام داد تا مشکلات تکرار نشود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران ضمن بیان این مطلب که البته در بسته دولت برای خروج از رکود به مشوق‌های توسعه صادرات غیرنفتی نیز اشاره زیادی نشده است اظهار داشت: مشوق‌های صادراتی باعث می‌شود تا توسعه صادرات غیرنفتی کشور محقق گردیده و در راستای آن وابستگی کشور به صادرات مواد نفتی کاهش پیدا می‌کند البته از دولت تشکر می‌کنم بابت اینکه فضای تعامل بخش خصوصی را با فعالان خارجی بوجود اورد اما درخواست می‌کنیم تا مشوق‌هایی را نیز برای توسعه صادرات غیرنفتی به کارگیرد.

وی با بیان این که بخش صنعت و معدن کشور نیز نیازمند اقدامات اورژانسی است تصریح کرد: اما اقدامات اورژانسی نباید ما را از برنامه ریزی‌های جامع در بخش صنعت و معدن غافل کند اما این نکته را باید متذکر شوم نمی‌توان برای بخش صنعت نسخه کلی پیچید بلکه باید با اولویت بندی برنامه‌های متعدد برای تقویت این بخش پیش بینی شود.

شافعی با اشاره به اینکه درحال حاضر واحدهای تولیدی با افزایش ظرفیت روبرو هستند گفت:دولت نباید با سیسات های نامناسب فعالیت را برای واحدهای موجود مشکل سازد.