- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

انتشار فهرست نهایی نسخ صریح قوانین مالیاتی ظرف یک هفته آینده

نشست مشترک معاونت قوانین مجلس و سازمان امور مالیاتی امروز برگزار و مقرر شد تا فهرست نهایی نسخ صریح قوانین مالیاتی ظرف یک هفته آماده شود.


به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت، نشست مشترک معاونت قوانین با سازمان امور مالیاتی امروز (یکشنبه ۵ مرداد) با موضوع تنقیح قوانین در حوزه امور مالیاتی با حضور امیدوار رضایی معاون قوانین، منفرد مشاور معاون قوانین، سلمان نژاد مدیرکل دفتر معاونت، احمدی مدیرکل کمیسیونها، صحن و مشاوران، نائینی معاون مدیر کل اسناد و قوانین، یوسف نژاد معاون وزیر اقتصاد، عسگری معاون وزیر و رئیس سازمان امور مالیاتی، محمد قاسم پناهی معاون رئیس سازمان امور مالیاتی، محمدرضا عبدی معاون سازمان امور مالیاتی و ابراهیم نقدی مدیر کل حقوقی گمرک جمهوری اسلامی ایران، به اتفاق کارشناسان این حوزه برگزار شد.

رضائی بر ضرورت تشکیل کارگروه مشترک  مجلس و سازمان امور مالیاتی برای تنقیح قوانین در این حوزه تاکید کرد و گفت: مسیر تنقیح قوانین از دستگاههای اجرایی آغاز و در ادامه به مجلس ختم می‌شود.

معاون قوانین مجلس، با تأکید بر همکاری و همراهی دستگاههای اجرایی در کلیه مراحل کار، افزود: چنانچه این همراهی به موازات هم پیش نرود در آن صورت این نگرانی بوجود می‌ آید نتیجه کار به گونه‌ای نباشد که مورد نظر مجلس باشد و درآن صورت نیاز به این خواهد بود که گزارش پایانی مجددا به تنقیح نیاز داشته باشد.

وی با اشاره به مراحل تنقیح قانون، گفت: دو گونه نسخ در جریان کار قابل تفکیک خواهد بود، یک نسخ صریح، شفاف و دقیق و دیگری نسخ ضمنی که در این بخش با توجه به اینکه نظرات متفاوت است ممکن است زمان بیشتری بطلبد.

ضیاء‌الله احمدی نیز با اشاره به گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه مالیات‌های مستقیم، افزود: در پایان این لایحه  آمده است از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون، کلیه قوانین و مقررات عام و خاص مغایر به استثنای ماده ۱۳ قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری- صنعتی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۷۲ و استفساریه مصوب ۱۳۷۴ قانون مذکور لغو می‌شود و تا هنگامی که در قوانین، نسخ و یا اصلاح مواد و مقررات قانون مالیاتهای مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده صریحاً و با ذکر نام مواد آن قید نشده باشد معتبر خواهد بود.

وی ادامه داد: این حکم شامل قوانین و مقررات مغایری که شمول قوانین و مقررات به آنها مستلزم ذکر نام یا عنوان و عبارت‌های مشابه است.

در ادامه علی عسگری معاون وزیر و رئیس سازمان امور مالیاتی ضمن استقبال از حرکت مجلس در پیشبرد امر تنقیح قوانین با بیان اینکه حال که اصلاح قانون مالیاتها در مجلس در جریان است، گفت: ما می‌توانیم تنقیح قوانین در این حوزه را بصورت همزمان یعنی در بخش قوانین قبلی و در بخش اصلاحیه اخیر، انجام دهیم.

وی افزود: در گزارش کمیسیون در خصوص لایحه اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم که حدود ۲۴ بند است که ۶ بند از آن نسخ و ۱۸ بند آن معتبر است.

علی اصغر یوسف نژاد معاون امور مجلس وزیر اقتصاد نیز بر تنقیح همزمان در مجلس و دولت بصورت همسو و موازی تاکید کرد و گفت: تمام تلاش ما باید بر این امر قرار گیرد تا یک مجموعه قانون در یک حوزه بطور مثال مالیاتها صورت پذیرد و در ادامه این کار بعنوان مدل یا الگو برای دیگر دستگاهها مورد استفاده قرار گیرد.

محمد رضا عبدی نیز با بیان اینکه هم‌اکنون حدود ۱۴۳۶ قانوندر حوزه قوانین مالیاتی در کشور وجود دارد، تصریح کرد: ۸۴ مورد از قوانین در این حوزه تاکنون نسخ صریح شده است، اما آنچه که در حال حاضر ملاک سازمان است اصلاحیه قانون مالیاتهاست که در سال ۸۱ مصوب شده است چراکه در همین اصلاحیه اشاره دارد که تمام مصوبات تا پیش از این اصلاحیه مغایر شناخته شده است.

لازم به ذکر است که نشست بعدی معاونت قوانین با سازمان امور مالیاتی شهریور ماه برگزار می‌شود.