- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

امكان كاهش نرخ مالیات بر ارزش افزوده وجود ندارد.

رئیس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه قانون ارزش افزوده تا پایان برنامه پنجم توسعه تمدید شده است، گفت: صنف صوتی و تصویری بیشترین درآمد را در سال ۹۱ و ۹۲ داشتند اما از مالیات‌شان انتقاد می‌کنند.


علی عسکری در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به برخی انتقادات مودیان مالیاتی و صنوف مختلف به شیوه گرفتن مالیات سازمان امور مالیاتی کشور اظهار داشت: مالیات براساس درآمد مودی اخذ می‌شود و اگر کسی مدعی است که بیش از درآمد کسب کرده مالیات از او اخذ شده است، می‌تواند دادرسی مالیاتی انجام دهد.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص اینکه صنف لوازم صوتی و تصویری فروشان نسبت به مالیات انتقاد دارند، تاکید کرد: بیشترین سود و درآمد در سال ۹۱ و ۹۲ را صنف صوتی تصویری فروشان داشتند و هیچ گروهی در اقتصاد مانند آنها سودآور نبوده است.

وی با اشاره به اینکه بخش کوچکی از درآمدهای آنها را توانستیم مالیات بگیریم گفت: واقعیت این است که هنوز به بخشی از اطلاعات این صنف دسترسی نداریم و مالیاتی که اخذ می‌شود خیلی تعیین‌کننده نیست.

عسکری افزود: اگر مودیان این صنف اعتراض به مالیات گرفته شده دارند می‌‌توانند به آن اعتراض کنند تا در دادرسی مالیاتی به آن رسیدگی شود.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص بسته خروج از رکود بیان داشت: بخشی از اطلاعات مربوط به مالیات در بسته وجود دارد و نیز بخشی از آن در قانون اصلاح مالیات‌های مستقیم آورده شده است.

وی ادامه داد: بخشی از مباحث مربوط به بورس و بازارگردانی و نیز مباحث مربوط به آورده سرمایه‌گذاران در بسته خروج از رکود دولت جدید است.

رئیس سازمان امور مالیاتی در پاسخ به اینکه آیا بسته خروج از رکود درآمدهای دولت را کاهش نمی‌دهد، گفت:  هر نوع معافیت مالیاتی ممکن است درآمد مالیاتی دولت را کاهش دهد اما بین مالیات و رونق تولید ممکن است نیاز به انتخاب باشد و تولید را در نظر بگیریم اما در بلندمدت اگر معافیت‌ها به رونق بینجامد افزایش درآمدهای مالیاتی را خواهیم داشت.

عسکری در پاسخ به اینکه برخی از مسئولان نرخ ۸ درصدی قانون مالیات بر ارزش افزوده را خلاف سیاست‌های اقتصادی دولت داشته‌اند،تصریح کرد: هیچ وزیری نگفته که قانون ارزش افزوده مشکل دارد و این موضوع طبق قانون دریافت می‌شود،همچنین امکان ندارد که در اصلاحیه قانون نرخ آن تعدیل به پایین شود.

وی خاطرنشان کرد: ممکن است در مورد افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده در لایحه جدید ملاحظاتی صورت بگیرد اما کمتر از ۸ درصد نخواهد شد و این نرخ جزو حداقل نرخ‌ها است.

این مقام مسئول با بیان اینکه اصلاحیه قانون مالیات بر ارزش افزوده امسال به مجلس ارائه خواهد شد عنوان کرد: کشور تجربه اجرای ۶ سال قانون مالیات بر ارزش افزوده را دارد و هر جا که مشکل اجرایی و خلا‌های قانونی وجود داشته در حال تکمیل شدن است.

عسکری یادآور شد: از نظر ما قانون مالیات بر ارزش افزوده تا پایان برنامه پنجم توسعه تمدید شده زیرا در این قانون آمده است سالی یک درصد به ارزش افزوده افزوده شود و در حال حاضر دو سال براساس قانون تمدید شده است.

وی گفت: سعی می‌کنیم تا پایان سال لایحه ارائه شود و احتمال دارد با توجه به اینکه سال آینده در مسیر قانون قرار گیرد یک سال دیگر این قانون تمدید شود.