- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

افزایش سقف معافیت مالیاتی شرکت ها، درصورت تصویب سود نقدی کمتر

پرسش: منظور از بند ۲۵.۱ سیاست های اقتصادی پیشنهادی دولت برای خروج غیر تورمی از رکورد درخصوص تعیین مالیات بر سود تقسیمی شرکت ها چیست؟ این بند چه تاثیری بر شرکت های فعال در بازار سرمایه دارد؟


پاسخ: روز گذشته متن کامل سیاست های اقتصادی دولت برای خروج غیر تورمی از رکود منتشر شد که در بخش تامین منابع مالی، تکالیف بازار سرمایه تشریح شده است.

در بخش سیاست ها، بند ۲۵.۱ یکی از مواردی است که تاثیر مستقیمی بر شرکت های بورسی دارد. وضع مالیات بر سود تقسیم شده بین سهام داران با هدف تقویت اصلاح ساختار سرمایه شرکت ها، این بند را شامل می شود.

این موضوع با توجه به حساسیت موضوع، از مراجع ذیصلاح پیگیری و مشخص شد که منظور از این بند این است که به هر میزان که شرکتهای بورسی، سود نقدی (DPS) کمتری به نسبت (EPS) سالیانه خود بین سهامداران توزیع کنند، از معافیت مالیاتی بیشتری، نسبت به شرایط فعلی برخوردار خواهند شد.

بنابراین، در صورت تصویب نهایی این بند، نه تنها به هیچ وجه موجب افزایش مالیات پرداختی شرکتهای بورسی در مقایسه با شرایط کنونی نمی شود، بلکه میزان مالیات شرکتهایی را که سود نقدی کمتری توزیع می کنند، نیز کاهش خواهد داد که این موضوع، اثر مثبت بر سودآوری شرکتهای مذکور دارد. در واقع هدف اصلی دولت از این موضوع، تسهیل تامین مالی شرکتها از محل سود سالیانه است.