نرم افزارحسابداری صدگان

«زمین تمرین» برای حضور در WTO

0 506

حسابداراپ

دکتر یحیی آل‌اسحاق
رئیس اتاق بازرگانی تهران
اساسا استراتژی تجاری هر کشور چه در سطح منطقه و چه در سطح بین‌الملل، نقش کلیدی در توسعه آن کشور و نیز افزایش سطح امنیتی منطقه‌ای خواهد داشت؛ و ایران به‌دلیل وضعیت خاص ژئوپلیتیک و مجموعه‌ای از دیگر ویژگی‌ها، عامل حفظ تعادل امنیتی و اقتصادی در منطقه است.

 

موضوعی که قریب به اتفاق فعالان منطقه‌ای به آن اذعان دارند. دلیل این موقعیت خاص علاوه‌بر سابقه تاریخی، زیربناهای داخلی، روابط و وابستگی‌های فرهنگی تنگاتنگ با کشورهای همسایه، به‌دلیل این است که ایران دروازه طلایی ورود به اروپا برای همسایگان شرقی و نیز پل ارتباطی میان همسایگان غربی با کشورهای آسیای میانه است. همچنین دسترسی به آب‌های آزاد در شمال و جنوب کشور، یکی دیگر از دلایل استراتژیک بودن موقعیت ایران است.
مجموع همه عوامل مذکور، سبب شده تا ایران، به‌عنوان یک نقطه وصل منطقه‌ای، صاحب ویژگی‌های منحصربه‌فردی در خاورمیانه باشد. برای بحث پیرامون تجارت آزاد، لازم است پس از تشریح موقعیت ایران در منطقه، به اختصار، جایگاه و ویژگی‌های منطقه خاورمیانه که ایران در آن واقع شده نیز مورد بررسی قرار گیرد؛ با نگاهی به تحلیل‌ها و تحقیقات علمی، خواهیم دید، خاورمیانه که به قلب زمین معروف است، تقریبا در تمام جنگ‌ها و منازعات درگیر بوده است؛ که این مهم‌ترین گواهی است که بر خاص بودن این منطقه صحه می‌گذارد.

پندار سیستم

پرداختن به دلایلی که این وضعیت را توضیح دهد، البته از حوصله این بحث خارج است؛ اما با این مقدمه و در نظرگرفتن اهمیت اثر رونق گرفتن تجارت آزاد منطقه‌ای در رشد و توسعه کشورها و ایجاد ثبات و امنیت منطقه‌ای، که البته این دو در تعامل دوسویه با یکدیگرند، باید گفت یکی از راه‌های کاهش ناامنی، توسعه و رشد اقتصادی است. توسعه اقتصادی کشورها ارتباط مستقیمی با تعاملات و مبادلات آنها با یکدیگر دارد و این تعاملات از سوی دیگر با مشترک‌المنافع کردن این کشورها، از تنش‌ها و تعارضات منطقه‌ای خواهد کاست و در کنار آن پشتوانه‌ای خواهد بود برای حفظ منافع سیاسی و اقتصادی کشورها در مناسبات بین‌المللی‌شان در سطح جهانی.
بنابراین و با اشاره دوباره به نقش و موقعیت ویژه ایران در منطقه، باید گفت که دستیابی به این مهم جز با حضور فعال ایران در این روابط میسر نخواهد شد.
اولویت نخست ارتباط با کشورهای اسلامی، بعد منطقه‌ای و پس از آن کشورهایی است که با آنها در مسائل بین‌الملل هم‌جهتیم و این دقیقا سیاست وزارت خارجه است.
در ارتباطات تجاری، ایران دو حالت را می‌تواند در پیش بگیرد؛ حالت اول اینکه نفت خام را صادر کند و با پول آن تمام نیازهای مصرفی را وارد کند و حالت دوم که البته منطبق با سیاست‌های مقاومتی است این است که با نگاه بیرونی و جهانی، قیمت و کیفیت تولیدات در داخل تقویت شود و در راستای بهبود و گسترش روابط منطقه‌ای، در بازارهای خارجی حاضر شویم. در واقع با امکانات داخلی و تعامل با جهان خارج و واردات برای تولید در جهت صادرات، اصطلاح درونزای برون‌نگر را تحقق بخشیم.
در این میان باید توجه داشت که پیش از آنکه بخواهیم به‌طور گسترده، وارد بازارهای جهانی شویم و بر اساس قواعد WTO عمل کنیم، بهتر است روابط‌مان را با کشورهای منطقه تقویت کنیم و بهبود بخشیم و قواعد و قراردادها را بر اساس مقتضیات منطقه‌ای تنظیم کنیم؛ که در واقع تمرینی است برای حضور فعال و مستمر در عرصه بازارهای معتبر بین‌المللی.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.