- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

ریسک سرمایه گذاری در بازار سرمایه افزایش يافته است.

 هفته های متمادی است که شاخص بورس تهران دائم در نوسان بوده و در بیشتر روزها فعالان این عرصه شاهد افت و نزول آن بوده اند.


به گزارش خبرنگار تراز؛ وضعیت آنچنان شده که برخی از سرمایه گذاران به دلیل نوسانات و افت و خیزهای فراوان، عطای سرمایه گذاری در بورس را به لقای آن بخشیده و ترجیح داده اند سرمایه های خود را خارج کنند.
مدیرعامل سابق شرکت بورس اوراق بهادار درباره وضعیت این بازار به «تراز» گفت: عوامل مختلف خارجی و داخلی بر روی وضعیت کنونی بورس موثر بوده اند که می توان به مواردی نظیر کمبود نقدینگی، طرح ها و برنامه های ضد تورمی دولت، سیاست‌های پولی و مشکلات کشورهای همسایه مانند مسایل سیاسی عراق تاثیر فراوانی در بورس داشته و سبب  ریزش قیمت‌ها شده است.
علی رحمانی تاکید کرد:‌ ادامه وضعیت کنونی در بورس بسیار خطرناک بوده و دارای تبعات فراوانی است.
وی افزود:‌ افزایش نرخ خوراک، افزایش مالیات بر ارزش افزوده، وضعیت عوارض و … سبب شده تا نتوان آینده روشنی از سود دهی شرکت‌ها مشخص کرد و این مساله موجب بروز نگرانی در میان سرمایه‌گذاران شده است.
وی تاکید کرد: ‌دولت یازدهم از روزهای آغاز به کار تا کنون بارها بر مهار تورم و کاهش آن تاکیدات فراوانی داشته است بنابراین طبیعی است که برنامه های این چنینی بر روی بازار سرمایه تاثیر گذارد.
این استاد دانشگاه بیان کرد:‌ یکی از عوامل موثر در شرایط کنونی بورس،‌ وضع بعضی از مقررات در قانون بودجه است که به اعتقاد بنده و بسیاری از فعالان بازار سرمایه مرکز پژوهش های مجلس باید نسبت به بررسی در زمینه اثرات مصوبات بودجه ای بر وضعیت واقعی اقتصاد و بازار سرمایه اقدام فوری انجام دهد.
این کارشناس بازار سرمایه خاطر نشان کرد:‌ شرایط اقتصادی و ابهامات موجود سبب شده تا ریسک سرمایه گذاری در بازار سرمایه افزایش یابد.
وی اظهار داشت:‌ یکی از مواردی که نمایندگان باید به آن توجه می کردند این بود که در شرایطی که اقتصاد در رکود قرار داشته و شرکت ها و تولید کنندگان در زمینه فروش محصولات با مشکل مواجه هستند، مجلس نباید به جای یک درصد افزایش پیش بینی شده در قانون مالیات بر ارزش افزوده، این رقم را دو درصد افزایش می داد زیرا این مساله تاثیر منفی برجا گذاشته و می گذارد.
وی درباره سودهای بانکی و ترغیب مرم برای سرمایه گذاری در این بخش و تاثیر آن در بورس به خبرنگار «تراز» توضیح داد: سیاست های پولی را می توان عامل مهمی در وضعیت کنونی بازار بورس به شمار آورد زیرا بررسی ها نشان می دهد افزایش نرخ سود سپرده های بانکی با تاثیرات منفی در بازار سرمایه همراه بوده و از سوی دیگر سیاست های انقباضی پولی سبب شده تا شرکت ها و واحدهای تولیدی برای تامین سرمایه در گردش خود با مشکلات فراوانی مواجه شوند.
رحمانی تاکید کرد:‌ خریدهای کوچکی که در بازار انجام می‌شود، پایین‌تر از ارزش ذاتی سهم بوده و به عبارت دیگر در قیمت‌های منفی صورت می‌گیرد که این مساله را می توان نمادی از وضعیت کلی اقتصاد کشور به حساب آورد.
این استاد دانشگاه گفت: اگر چشم انداز سودآوری مثبت باشد و فضای سرمایه گذاری روشن شود، ریسک های سرمایه گذاری کمتر شده و شرایط از این وضعیت خارج می شود.
مدیرعامل سابق شرکت بورس اوراق بهادار تاکید کرد:‌ برای بهبود اوضاع اقتصادی کشور، باید به بخش واقعی اقتصاد و خروج از رکود فکر کرد و این کار تنها در سایه مدیریت صحیح و رفع موانع امکانپذیر است.
وی در مورد حمایت های مالی دولت از بورس برای خروج از این بن بست توضیح داد:‌ دولت لازم نیست به طور مستقیم از بازار سرمایه حمایت کند، بلکه فقط باید مشکل اختصاص تسهیلات، افزایش هزینه های جاری، ‌قیمت حامل‌های انرژی و… شرکت ها را رفع کند و حتم بداند با سودآوری شرکت‌ها بار دیگر تمایل آنها برای سرمایه گذاری در بورس بیشتر شده و این بازار روزهای طلایی خود را مجدد تجربه خواهد کرد.