- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

بورس بیشتر از این افت نمی‌کند.

حدود یک سال پیش در همین روزها بود که شاخص بورس با قدرت نمایی خود به ارقامی حول وحوش ۴۵۰۰۰ واحد رسید؛ اما بلافاصله و پس از گذشت چند ماه این شاخص با رشد خیره کننده ای به حدود ۹۰۰۰۰واحد رسید تا نشان دهد عزم کرده تا بیش از اینها خودنمایی کند و اما پس از مدتی این خودنمایی کار دست بورس داد و سقوط شاخص هر چند آرام آرام، شروع شد.
 
ریزش شاخص حتی در برخی از روزها به ۳۰۰۰ واحد هم میرسید، اما در هر حال اینک شاخص بورس در ۷۰۰۰۰ واحد در نوسان است و دیگر از آن روزهای اوج در بورس خبری نیست، شاید کسی باور نمی‌کرد بورس در یکسال اینقدر پر فراز و نشیب باشد، از ۴۵۰۰۰ واحد به ۸۹۰۰۰ واحد و حالا حدود ۷۰۰۰۰ واحد.
مدیرعامل سابق شرکت بورس درباره دلایل سقوط شاخص بورس گفت : شاخص بورس به دلایل اعمال برخی سیاستهای اقتصادی در حال ریزش است و اگر این سیاست‌ها ادامه داشته باشد، نباید انتظار داشته باشیم سرمایه گذار به راحتی و مانند گذشته وارد بازار سهام شود.
علی رحمانی در گفتگو با خبرنگار مشرقادامه داد: یکی از این سیاست‌ها، سیاست‌های ضد تورمی دولت است، دولت بنا دارد تورم را تا آنجا که می‌تواند کاهش دهد و همین مسئله باعث حاکم شدن رکود در اقتصاد شده و چون بورس نمادی از اقتصاد کشور است، شاخص نیز با تنزل مواجه شده است.
وی در ادامه افزایش نرخ سود سپرده های بانکی را نیز از عوامل نزولی شدن شاخص بورس عنوان کرد و گفت: علاوه بر این بورس و شاخص های دیگر اقتصادی منتظر نتایج مذاکرات ۱+۵ هستند تا ببینند چه اتفاقی رخ خواهد داد، اگر نتایج مثبت باشد بورس به رشد قبلی بازخواهد گشت و اگر نتایج ابهام آلود و منفی باشد نباید به رشد شاخص امیدوار باشیم.
شاهین شایان آرانی کارشناس و تحلیلگر ارشد بازار سرمایه نیز در گفتگو با خبرنگار مشرقدرباره دلایل سقوط شاخص گفت : مهمترین دلیل افت شاخص ، حبابی بودن در ماههای اخیر بوده است.

بورس هم اکنون در حال اصلاح است و به نظر من نباید برای این تنزل خیلی نگران باشیم. وی با بیان اینکه البته اعمال برخی از سیاست‌های اقتصادی نیز در کاهش شاخص بورس تاثیر گذار بود افزود: به عنوان مثال شورای پول واعتبار نزخ سود بانکی را بالا برد و همین عامل باعث شد تا ریزش شاخص بورس سرعت بگیرد.

وی در ادامه با بیان ممکن است این تنزل ادامه دار باشد به سهامداران توصیه کرد در خرید و فروش های خود در بازار سهام عجله نکنند تا زیان نکنند.

وی گفت : بدون شک بورس به روزهای اوج بازخواهد گشت و دولت نخواهد گذاشت بورس بیشتر از این افت کند؛ بنابراین به سهامداران توصیه میکنم در خرید وفروش عجله نکنند.

منبع:مشرق