- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

بورس بي رمق به خاطرچيست؟

پشت پرده نزول چندماهه بورس چیست؟ چرا بورس رمق نمیگیرد؟ سوالات فوق این روزها ذهن تمامی فعالان بازار سرمایه را به خود مشغول کرده است و آنانی که روزی به توصیه مسئولین دولتی اعم از رئیس جمهور محترم و وزیر محترم اقتصاد از بهترین انتخاب سرمایه گذاری در بازار سرمایه خیز بزرگی برداشته و با تمام امکانات مالی وارد این عرصه شدند، نمیدانستند تنها به فاصله کمتر از چند ماه تمام این امیدها به یاس تبدیل خواهد شد و بایستی روز به روز نظاره گر افت سرمایه و از دست رفتن دارایی های خود باشند.
 
در این ایام تحلیل گران مختلفی با ارائه نظرات خود به علل ریزش بازار سرمایه اشاره داشته اند و دلائلی چون افزایش قیمت خوراک پتروشیمی ها توسط مجلس و بهره مالکانه معادن و ابهام در مذاکرات هسته ای و افزایش نرخ سود بانک ها و امثالهم سخن به میان آورده اند اما در این میان کسی زبان به نقد این علل نگشوده و از علل واقعی زبان به میان نیاورده است.
دراین یادداشت ضمن احترام به تمامی نظرات تحلیلگران درصددیم تا تحلیلی متفاوت از آنچه تا کنون شنیده اید ارائه نمائیم که حلال مشکلات و راهگشای سرمایه داران بازار سرمایه باشد.
۱- این روزها شاهد گره زدن مذاکرات هسته ای با رونق بازار سرمایه از سوی تحلیلگران هستیم به نحوی که دستیابی به هرگونه توافق را با توجه به رفع تحریم از صنایع و تسهیل نمودن بازگشت سرمایه  گذاران خارجی به اقتصاد ایران راموج بسیار پرقدرت و مثبتی ارزیابی میکنند.سرمایه گذاری این افراد با ارائه این نوع نگاه سبب شده اند که بازار سرمایه با شنیدن خبری ناامید کننده از این نشت و توافق بصورت کاملا هیجانی اقدام به عرضه سهام نمایند و از سویی با شنیدن اندک خبر مثبتی باز هم بصور ت هیجانی اقدام به خرید نمایند و این سبب گردیده است که فعالان  را در سردرگمی عجیبی فروببرند.
 اگرچه دراین میان نقش حقوقی های بازارسرمایه را نیز نباید نادیده گرفت چراکه با نوسان گیری حداقل ۱۰ درصدی سعی دارند بازار راتحت کنترل خود دربیاورند و متاسفانه با عدم حمایت های جدی از سهام زمینه ریزش زیاد را فراهم میاورند تا خریدارانی خوب باشند و با ارسال اخبار مثبت دراین راستا زمینه فروش سهام به حد سود ۱۰ در صدی را فراهم بیاورند که دراین رابطه نقش مجموعه های نظارتی به ویژه سازمان بورس دراین رابطه قرارگیرد.
اگرچه رفع تحریم ها در گشایش فضای اقتصادی راهگشا خواهد بود اما نه به این اندازه که این دوستان درصدند تمام فضای اقتصادی را به این مهم گره بزنند و از آن به عنوان نوشداروی اقتصاد ایران نام ببرند.
در رد ادعای این گروه از تحلیلگران مبنی بر گره و پیوند خوردن مذاکرات هسته ای با وضعیت بورس آنان را به پاسخ به این سوال فرا میخوانم که در زمانی که هرروز خبرهای مثبتی اعم از سفرهای تجاری کشورهای اروپائی به ایران و شرکت رئیس جمهور در اجلاس داووس و اظهار تمایل کشورها به ورود در عرصه های اقتصادی ایران و اخبار خوش هسته ای و ورود گروه های خودروسازی جهان و امثالهم به گوش میرسید چرا شاهد سقوط هر روزه شاخص بورس بودیم و این همه خبر مثبت کمترین اثری بر شاخص نداشت و اینک اثرگذار شده است؟
۲- حتما پرونده فساد اقتصادی ب.ز که در سال گذشته با اقدام قاطع قوه قضائیه مورد بررسی و بازداشت و زندانی شدن فرد متهم منجر شد را به خاطر دارید. ذکر این نکته بسیار اهمیت دارد که با بازداشت وی و اقدام جهت تصرف اموال وبلوکه کردن دارائی های وی شاهد شروع ریزش بازار سرمایه و شاخص بورس بودیم که برخی از بیرون کشیدن پولهای وی از سهام خریداری شده و این بازار خبر میدادند و فشار عرضه ها انقدر زیاد بود که هیچ گوش شنوایی برای توقف روندعرضه از سوی حقوقی های بازار و بالتبع حقیقی ها پیدا نمی شد.
ازاینروبمنظور مقابله با این نوع علل پشت پرده به ذکر چند پیشنهاد به حقیقی های بازار سرمایه اکتفا کرده تا انشاء اللله در کوتاهترین زمان ممکن شاهد بازگشت رونق به این بازار باشیم اگر « دست در دست هم دهیم به مهر »
۱- به لحاظ سیاسی آنهم در زمانیکه مذاکرات در حال انجام است مقامات دولتی از هرگونه گره زدن و پیوند خوردن شکوفایی اقتصادی به ویژه بازار سرمایه با مذاکرات بشدت پرهیز دارند تا این نگاه ابزار فشار طرف های مقابل برای تضییع حقوق مسلم هسته ای ما نگردد و اگر مشاهده میکنید که برروی اقتصاد مقاومتی برنامه ریزی و سرمایه گذاری دارد انجام می شود به همین منظور است و مسلم راه فرار از رکود اقتصادی تحمیل شده ناشی از تحریم ها و سوء مدیریت ها با اقتصاد مقاومتی هموار می گردد و بس.
لذا آندسته از افرادی که درصددند این نگاه را ترویج کنند عملا در زمین رقیب بازی میکنند و خود از آن غافلند لذا از مسئولین امر چنین درخواستی نکنید که نشدنی است و از ورود به این میدان بدلیل ایجاد امواج هیجانی بشدت پرهیز کنید که حبابی واقعی اینها هستند و بس
۲- همانطور که همه میدانید متاسفانه بازار به ریزش ۳۰تا ۵۵ درصدی دست پیدا کرده است و قیمت ها به پایین ترین حد ذاتی خود رسیده اند و در این میان آنانی موفق و پیروز میدانند که خریداران خوبی باشند و فروشندگان بد.
همه این اصل را بپذیریم که عدم عرضه و فروش هیجانی به رشد قیمت ها کمک میکند و برای فرار از ضرر ۳۰ تا ۵۵ درصدی قرار نیست تمام دارائی های خود در را به معرض فروش بگذاریم ازاین روصبر و تحمل آنهم درمدت کوتاهی به رشد قابل توجهی دست پیدا خواهید کردبشرطی که خریداران خوب و فروشندگان بدی باشید.
 خواهید دید زودتر از اینکه توافق به نتیجه برسد این روش به شما کمک خواهد کرد. روشی فراموش شده که به برکت هیجانی نمودن بازار ناشی از توافقات سال گذشته هسته ای توسط عده ای به حاشیه و فراموشی سپرده شد . امید آنکه عاقلانه عمل کنیم و نه احساسی .هرچه بیشتر عرضه کنیم بیشتر ضرر می کنیم. قبول کنید در یک کشتی نشسته ایم
۳- به امید اینکه مسئولن امر با بازپرداخت مطالبات دولت از طریق فروش اموال ب. ز و تزریق این پولها به صنایع و صندوق های حمایتی و… به رونق بازارهای اقتصادی من جمله سرمایه کمک نمایند . لذا با تشکیل جلسات مکرر اعضای دولت در این رابطه امید است که به زودی شاهد برگشت سرمایه ها بوده باشیم.
رضا سيد شيرازي
منبع:بورس نيوز