نرم افزارحسابداری صدگان

پرسش و پاسخ به سوالات رايج عمليات الكترونيكي ماليات – بخش اول

20 1,817

حسابداراپ

۱– عدم ثبت نام مجدد موديان: فرآيند ثبت نام الکترونيکي موديان مالياتي (به صورت دو مرحله‌اي) براي هر مودي فقط و فقط يک نوبت انجام مي‌پذيرد. بنابراين آن دسته از موديان گرامي که در دو سال اخير اقدام به ثبت نام الکترونيکي نموده‌اند، به هيچ وجه نبايستي اقدام به ثبت نام مجدد براي همان بنگاه اقتصادي نمايند و مي‌توانند با استفاده از اطلاعات ثبت نام قبلي نسبت به انجام امور مالياتي الکترونيکي خود اقدام نمايند.


۲- روش اخذ مجدد کد رهگيري مفقود شده: آن دسته از موديان که کد رهگيري ثبت نام الکترونيکي ايشان مفقود گرديده است، مي‌توانند با مراجعه به بخش “ثبت نام و صدور شماره اقتصادي” سامانه عمليات الکترونيکي موديان مالياتي به نشاني www.TAX.gov.ir  و با استفاده از امکان “يادآوري کد رهگيري و اطلاعات ثبت نام” نسبت به دريافت مجدد اين کد اقدام بعمل آورند.

۳- عدم پيش ثبت نام ساير شرکاي واحدهاي شغلي مشارکتي: آن دسته از واحدهاي شغلي (کسبي) اشخاص حقيقي که مالکيت آن به صورت مشارکتي مي‌باشد، در مرحله پيش ثبت نام صرفاً يکي از شرکا (شريک اصلي) به عنوان نماينده واحد شغلي نسبت به پيش ثبت نام اقدام مي‌نمايد.
در مرحله دوم ثبت نام الکترونيکي و پس از دريافت پاکت نام کاربري و رمز عبور، اطلاعات ساير شرکا دريافت و در سامانه ثبت مي‌گردد. کليه شرکاي واحد کسبي، پس از ثبت اطلاعات ايشان در مرحله ثبت نام، بايستي با استفاده از کد رهگيري مرحله پيش ثبت نام شريک اصلي نسبت به ارائه اظهارنامه انفرادي اقدام نمايند.
شايان ذکر است در صورت وجود اطلاعات شرکا در سامانه ثبت‌نام موديان و يا سامانه مديريت عمليات مالياتي مشاغل امکان تسليم اظهارنامه براي کليه شرکاي واحد شغلي فراهم خواهد بود.

۴-کد پستي ثبت‌نام، مربوطه به محل فعاليت: در فرآيند ثبت نام الکترونيکي کد پستي که موديان، به ويژه صاحبان محترم مشاغل، در بخش نشاني محل فعاليت ارائه مي‌نمايند، بايستي مربوط به محل فعاليت شغلي ايشان بوده و به هيچ وجه کد پستي محل سکونت مودي در اين بخش قابل قبول نمي‌باشد.

۵- نحوه آگاهي موديان از آخرين وضعيت ثبت‌نام: موديان گرامي مي‌توانند با مراجعه به گزينه “پيگيري سريع وضعيت ثبت‌نام شماره اقتصادي” در بخش “ثبت‌نام و صدور شماره اقتصادي”، سامانه عمليات الکترونيکي موديان مالياتي به نشاني www.TAX.gov.ir  نسبت به استعلام آخرين وضعيت خود در فرآيند ثبت‌نام الکترونيکي اقدام نمايند. اين امکان براي واحدهاي پاسخگوئي ادارات کل امور مالياتي نيز پيش‌بيني گرديده است.
۶- ثبت‌نام الکترونيکي موديان، شرط بهره‌مندي از مزاياي اظهارنامه الکترونيکي: انجام ثبت نام الکترونيکي موديان، شرط بهره مندي از خدمات تسليم الکترونيکي و غير حضوري اظهارنامه مي‌باشد. در اين ارتباط تکاليف موديان حقوقي (شرکت‌ها) و اشخاص حقيقي (صاحبان واحدهاي کسبي شغلي) به قرار زير مي‌باشد:
الف) اشخاص حقوقي: اين دسته از موديان بايستي پس از پيش ثبت نام و انجام اعتبارسنجي مربوطه، نسبت به تکميل مرحله دوم ثبت نام الکترونيکي اقدام نموده باشند.
ب ) اشخاص حقيقي: اين دسته از موديان بايستي پس از پيش ثبت نام، اطلاعات پيش ثبت نام ايشان در مرحله اعتبارسنجي مورد تأييد قرار گرفته و يا نسبت به رفع ايرادات اطلاعات پيش ثبت نام خود اقدام نمايند تا اطلاعات مرحله پيش ثبت نام ايشان تأييد گردد.

پندار سیستم

۷- عدم نياز به تحويل نسخه کاغذ اظهارنامه:  بنا بر تصميم سازمان امور مالياتي کشور، موديان محترم مالياتي در سال جاري پس از تکميل و ارسال نهايي اظهارنامه خود به صورت الکترونيکي نيازي به تسليم نسخه کاغذي اظهارنامه به ادارات امور مالياتي نخواهند داشت و اظهارنامه ارسال الکترونيکي نهايي شده، تسليم قانوني شده تلقي مي‌گردد.

۸- چگونگي بهره مندي از مزاياي پرداخت الکترونيکي (غير حضوري) ماليات: آن دسته از موديان گرامي که پيش ثبت نام الکترونيکي خود را به انجام رسانيده‌اند و اطلاعات مرحله پيش ثبت نام ايشان تأييد گرديده است، پس از دريافت پاکت حاوي نام کاربري و رمز عبور ثبت نام مرحله دوم، و با استفاده از نام کاربري و رمز عبور مذکور، مي‌توانند از مزاياي دريافت قبض و پرداخت اينترنتي ماليات بدون نياز به حضور در ادارات امور مالياتي و يا شعب بانک بهره‌مند گردند.

براي استفاده از اين خدمات الکترونيک، موديان مي‌توانند به بخش “پرداخت الکترونيکي ماليات” در سامانه عمليات الکترونيکي موديان مالياتي به نشاني www.TAX.gov.ir مراجعه فرمايند.

  (نسخه ۱ – تير ماه ۱۳۹۳)

منبع:مرکز پاسخگويي فني سامانه هاي مالياتي

 

بخش دوم


محل تبلیغ شما

20 نظرات
  1. میلاد می گوید

    سلام.کسانی که شریک دارن و پاکت رمز آنها هنوز به دستشون نرسیده و فرصتی هم ندارند باید برای دادن اظهارنامه شریک چه کاری انجام دهند؟

  2. علي می گوید

    سلام
    برای ارسال اظهارنامه اشخاص حقیقی لزومی به پاکت حاوی نام کاربری و رمز عبور نمی باشد ، همینکه شریک اصلی ثبت نام کد اقتصادی را انجام ( با ذکر میزان سهم خود در ثبت نام ) و در اظهارنامه خود ، مشخصات شریک و میزان سهم او را ( مجموعا” ۱۰۰ ) درج کند ، شریک می تواند با کد رهگیری ثبت نام شریک اصلی اظهارنامه را ارسال نماید .

  3. وحید می گوید

    سلام
    ما یک شرکت فنی مهندسی هستیم که فعالیت های مختلف انجام می دهیم که برای انعقاد قرارداد نیازمند یک سری اطلاعات و راهنمایی هستیم.
    قراردادهای فروش خدمات مهندسی، به طور کلی فروش خدمات، خدمات مهندس مشاور، خرید خدمت (از دیگر شرکت ها) مشمول چه قوانین بیمه ای و مالیاتی می شود؟
    چند درصد مالیات تعلق می گیرد؟ به عهده کدام طرف معامله است؟
    حق بیمه چه میزان و به چه شکل محاسبه می شود؟
    لطفا راهنمایی بفرمایید. با تشکر

  4. علي می گوید

    سلام
    در رابطه با مالیات عرض می کنم :
    مشمول قانون مالیاتهای مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده . توصیه می شود به قوانین مربوطه مراجعه و مواد مرتبط مطالعه گردد.
    از هر دریافتی ۳% مالیات علی الحساب از ناحیه پرداخت کننده ، از دریافت کننده کسر می شود که بابت مالیات عملکرد دریافت کننده وجه در پرونده مالیاتی وی منظور می شود .
    میزان مالیات و عوارض ارزش افزوده برای هرسال فعلا متغیر می باشد که برابر ضوابط مقرر اعمال می گردد .

  5. AG می گوید

    چرا من وقتي كه سعى ميكنم إظهار نامه مالياتى اصلاحى را ارسال كنم اين خطا را دريافت ميكنم

    (اطلاعات پيش ثبت شما تاكنون معتبر شناخته نشده است لطفا نسبت به اصلاح اطلاعات پيش ثبت نام خود اقدام نماييد

  6. سارا عباسی می گوید

    من دوماه است که در شرکتی کار میکنم (به صورت ساعتی و تمام وقت ) و هنوز قراردادی امضا نکرده ام ولی هرماه ۳% از حقوقم بابت مالیات تکلیفی کسر می شود. آیا این کار قانونیه ؟

  7. مدیر سایت می گوید

    باسلام و احترام
    موارد مشمول ۳% در ماده ۱۰۴ قانون مالياتها و الحاقيه آن آمده.لطفا مطالعه ووضعيتتان را تطبيق دهيد.

  8. كريم می گوید

    با سلام ساكن آذربايجان شرقى هستم نظام مهندسى تبريز فعاليت ميكنم تا آخر سال ٩٢ كارشناس رسمى دادگسترى اروميه بودم ثبت نامم به چه صورت است

  9. مجید می گوید

    با سلام بنده دو بار با یک کد ملی اما دو کد پستی پیش ثبت نام داشته ام یکی از کد پستی ها اشتباه و مال شخص دیگری است حالا سیستم اجازه تصحیح کد پشتی اشتباه را نمیدهد ان ثبت نام درست را هم که میفرستم تایید نمیشود و درخواست تصحیح کد پستی میکند چکار بهید کنم در ضمن برای من اس ام اس مبلغ درامد و مالیات امده اما هنوز پاکتی نیامده

  10. ooooo می گوید

    برای مغازه من به اشتباه دوبار ثبت نام شده و یک کد رهگیری تا مرحله کد اقتصادی پیش رفته ولی کد دیگه هنوز پیام تکمیل فرایند ثبت نام برای موبایلم می یاد برای حذف کد رهگیری اضافی چیکار کنم ؟

  11. مهسا می گوید

    سلام من برای شرکت اظهارنامه را کامل کرده وارسال را انجام داده ام ولی صدور قبض انجام نمیشود.ایا مشکل از سایت دارایی است یا خیر؟

  12. پیمان چشمی می گوید

    سلام،شما حتما می دانید در اکثر کشورهایی که بصورت الکترونیکی عملیات مالیاتی را انجام می دهند نود و پنج درصد عملیات را دستگاههای مربوطه انجام می دهند فقط طبق اظهارات افراد و تحقیقات خودشان انواع مالیاتها برآورد میشود و یک یا چند برگ برای پرداخت مالیات تسلیم می شود!اما شما از همان اول همه کارها رو انداختید گردن مردم بد بخت که در قبال این مالیاتی که دریافت می کنید هیچ کاری برایشان انجام نمیدهید،اگر کاری یا خدماتی انجام می دهید فقط یک نمونه را برای من ایمیل کنید ممنون می شوم!اول این وقتی که برای این کار در نظر گرفتید با این همه اشکالی که شما و مردم در مورد ثبت اظهار نامه دارند بسیار کم است،دوم یک اظهار نامه می خواهی ارسال کنی باید هفت خوان رو رد کنی،نرم افزار بگیر و نصب کن و… تازه آخر سر سیستم یا قبول نمی کند یا اشتباه ثبت می شود،مردم ما از لحاظ سواد الکترونیکی پایین هستند شما برای اول کار باید از روشی ساده تر استفاده می کردید تنها کاری که شما کردی برای بعضی سود جویان یه کار و کا سبی راه انداختید،البته در آخر از زحمات شما هم باید تشکر کرد.در پناه خدا باشید. مرسی

  13. علی می گوید

    چگونه نام کاربری و کلمه عبور ارزش افزوده شرکت رو تغییر دهیم؟

  14. شهبازی می گوید

    سلام
    من اضهارنامه ارزش افزوده تابستان را در ۱۵ مهرماه رد کردم متأسفانه یکی از فاکتورهای فروش فردای آن روز برگشت خورد
    آیا من می توانستم اظهارنامه اصلاحی تسلیم کنم ؟ آیا عدم ثبت آن فاکتور در مکرر ۱۶۹ برای من اشکالی ایجاد میکند؟ و بعنوان سوال آخر مهلت تسلیم اضهارنامه اصلاحی چه زمانی است؟ با تشکر

  15. مدیر سایت می گوید

    باسلام و احترام
    اینجا کلیک کنید.

  16. علی می گوید

    با سلام ;موقع پر کردن قسمت سود و زیان اظهارنامه ۹۴ به اشتباه هزینه مالی را در قسمت سایر درآمدها و هزینه های غیر عملیاتی نوشته ام با توجه به این که من سایر درآمدها هم داشتم و مبلغ آن را از هزینه های مالی کم کرده و مبلغ به دست آمده را باهم در قسمت سایر درآمدها و هزینه های غیر عملیاتی نوشته ;آیا لازم است اظهارنامه اصلاحی را نوشته ???????
    خیلی خیلی ممنون میشم به سوالم پاسخ دهید

  17. مدیر سایت می گوید

    باسلام و احترام
    خیر به نظر بنده نیازی به اصلاح نیست چراکه تاثیری در محاسبات مالیاتی شما هم ندارد.

  18. قاسمی می گوید

    سلام من میخواستم بدونم امکان پر کردن اظهارنامه عملکرد سال ۹۵ در نرم افزار ویرایش یک سال قبل هم وجود دارد یا نه ؟ باید دوباره نرم افزار با ویرایش جدید را دانلود کنیم؟

  19. مدیر سایت می گوید

    باسلام و احترام
    نرم افزارجدید دانلود کنید.

  20. ابراهیم اله دادی می گوید

    سلام
    چرا پس از ثبت اطلاعات فصل بهار وقتی تایید نهایی را می زنم کد رهگیری دریافت نمی کنم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.