نرم افزارحسابداری صدگان

چه عواملي برافت قابل توجه شاخص تاثيرگذارند؟

0 446

حسابداراپ

چشم انداز وضعیت سیاسی کشور و نتیجه مذاکرات ژنو یکی از مهمترین معیارهای مورد توجه فعالان بازار سرمایه جهت سرمایه گذاری در بورس است. به گونه ای که در حال حاضر ابهامات موجود در زمینه نتایج احتمالی این امر موجب عدم تمایل معامله گران جهت سرمایه گذاری در این بازار شده است.


یک کارشناس بازار سرمایه با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: وضعیت اقتصادی کشور و بودجه فعلی دولت در حالی نیازمند ورود سرمایه گذاران خارجی و برداشته شدن محدویت های موجود بر سر راه واردات مواد اولیه مورد نیاز و صادرات محصولات تولیدی است که به نظر می رسد از نگاه فعالان بازار سرمایه حصول نتایج مثبت از مذاکرات هسته ای ایران با گروه ۱+۵ یکی از مهمترین راه های تأمین نقدینگی مورد نیاز است.

برهمین اساس، عدم مشخص بودن نتایج این امر موجب تعلل سرمایه گذاران جهت تزریق نقدینگی به این بازار و شکل گیری روند منفی قیمتی در آن شده است.

فریبرز پرنا به عدم اجرای تعهدات صندوق توسعه بازار سرمایه مبنی بر تزریق نقدینگی پنج هزار میلیارد تومانی به بازار سرمایه اشاره کرد و ابراز داشت: اظهارات و تعهدات متولیان بازار سرمایه تاکنون در بازار سهام اجرایی نشده، به گونه ای که می توان گفت نه تنها یک درصد از مبلغ مذکور از سوی سهامداران حقوقی به بازار سهام تزریق نگردیده بلکه در شرایط حاکمیت روند مثبت در بورس شاهد افزایش عرضه سهام از سوی سهامداران عمده مجموعه های بورسی هستیم.

وی در ادامه با اشاره به عامل دیگر تأثیرگذار در شکل گیری روند منفی، در این خصوص افزود: گروه های مطرح بورس همچون پتروشیمی، پالایشی و فولادی در حالی بیشترین وزن سرمایه گذاری ها را به خود اختصاص می دهند و در افزایش میزان ارزش بازار و معاملات مؤثرند که در حال حاضر به دلیل برخی عوامل و وضع محدودیت ها چندان مورد توجه سرمایه گذاران قرار نگرفته اند. از این رو شاهد اعمال تأثیر منفی قابل توجه کاهش قیمت سهام این مجموعه ها بر کلیت بازار سرمایه و شاخص کل هستیم. چراکه چگونگی رشد یا افت قیمت سهام آنها به دلیل اختصاص دادن وزن بیشتری از حجم معاملات به خود، کلیت بازار سهام را دستخوش تغییر می کنند. اتفاقی که طی روز گذشته رخ داد و شاخص کل تحت تأثیر کاهش حائز اهمیت قیمت سهام این مجموعه ها وارد کانال ۷۴ هزار واحدی شد.

این کارشناس بازار سرمایه به نگاه و نگرش سرمایه گذاران اشاره کرد و گفت: اگرچه برخی شرکت های بورسی از وضعیت مناسب سودآوری برخوردارند، اما به دلیل عدم توجه سرمایه گذاران به این مجموعه ها و نگرش آنها مبنی بر چشم انداز نامناسب صنایع مذکور، شاهد روند قیمتی نامناسب سهام این شرکت ها هستیم.

پندار سیستم

این در حالی است که در حال حاضر برخی صنایع همچون خودرو با وجود زیان ده بودن و نسبت بالای پی بر ای آنها توجه بسیاری از سهامداران را به خود معطوف کرده چراکه به نظر می رسد بسیاری از سهامداران نسبت به آینده این صنعت امیدوارند. برهمین اساس می توان گفت سوق یافتن نگاه ها و نگرش بخش عمده ای از معامله گران از صنایع مطرح بورسی به گروه هایی همچون خودرو موجب کاهش ارزش معاملات و بازار شده است.

پرنا افزود: همه عوامل عنوان شده در کنار افزایش سفته بازی در معاملات روزانه بورس دست به دست هم داده اند تا روند نزولی این چنینی در بازار سهام شکل گیرد.

وی در خصوص وضعیت آتی بورس بیان کرد: می توان از شرایط کنونی حاکم بر بازار سرمایه به عنوان دوران گذار بورس یاد کرد، چراکه به نظر می رسد پس از گذر از دوره کوتاه مدت شاهد شکل گیری روندی متعادل در آن باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه صنایعی همچون خودرو و بانک که بیشترین تأثیر منفی را از اعمال تحریم های بین المللی پذیرفته اند به عنوان گروه هایی برشمرد که بهبود وضعیت سیاسی کشور موجب رشد سودآوری آنها می شود و در این خصوص اظهار داشت: مجموعه های خودروساز در حالی از پتانسیل افزایش ظرفیت تولید برخوردارند که در حال حاضر جهت دستیابی به این امر نیازمند تأمین نقدینگی مورد نیاز و واردات قطعات اولیه هستند، فرآیندی که به نظر می رسد گشایش ارتباطات بین المللی موجب تحقق این امر شود.

پرنا در خصوص گروه بانکی نیز بیان کرد: سیستم بانکی کشور هدف اصلی تحریم های اعمالی بوده و وضعیت سودآوری این گروه تحت تأثیر این امر بسیار نامناسب شده است. برهمین اساس، لغو محدودیت های موجود در نقل و انتقالات بانکی به طور قطع آثار مثبتی بر وضعیت کنونی سودآوری بانکی ها در پی خواهد داشت.

وی در خاتمه خاطر نشان کرد: شرکت های فعال پیمانکاری و تجهیزاتی نیز از جمله مجموعه های بورسی هستند که از پتانسیل رشد سودآوری و افزایش ارزش سهام برخوردارند.


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.