نرم افزارحسابداری صدگان

نظارت، حسابرس، انگیزه

0 810

حسابداراپ

مهدی ایرج زاد
کارشناس ارشد حسابداری
از وظايف پنجگانه عمده مديريت‌، برنامه‌ريزي، هماهنگي، سازماندهي، بودجه‌ريزي و نظارت است. نظارت به معني كنترل، مراقبت، بازديد و در اصطلاح انگليسي مترادفMonitoring يا Controling نيز گفته مي‌شود. نظارت داراي درجات مختلف است از نظارت انسان بر خود تا نظارت خداوند بر انسان. البته نظارت دولت بر امور هم از انواع نظارت است. امروزه نظارت حلقه تكميلي فرآيند برنامه‌ريزي و تداوم‌دهنده و تصحيح‌كننده آن به شمار مي‌آيد. 

پندار سیستم


اين ابزار يكي از وظايف عمده و اصلي مديريت امروز است كه براي حسن اداره امور در هر سازماني مورد استفاده قرار مي‌گيرد و بي‌شك بدون آن ميان تصميمات راهبردي و سياست‌هاي ميان مدت و كوتاه مدت هماهنگي و سازگاري ايجاد نمي‌شود و تصميمات اتخاذ شده در جهت رسيدن به هدف‌هاي برنامه محقق نمي‌شود. يكي از مشكلات و نارسايي‌هايي كه معمولا در اجراي برنامه‌هاي توسعه به‌وجود مي‌آيد، عدم وجود نظام نظارتي مناسب براي ارزيابي فعاليت‌هاي اجرايي برنامه و در نتيجه عدم نظارت كافي بر عملكرد برنامه‌هاي مذكور بوده است.  نظارت فرآیندی است که عملکردها را اندازه‌گیری می‏کند و هنگامی‏که درست انجام شود کارکنان، سرپرستان و مدیران از آن بهره‌مند خواهند شد. ویژگی‌های اصلی روش‌های بهبود نظارت عبارت است از:
۱) کنار هم قرار دادن کارکنان و مدیریت برای افزایش کارآیی
۲) حمایت سازمانی از کارکنان توسط مدیر در مراحل مختلف تصمیم‌گیری، هدف‌گذاری، اجرا و نظارت
۳) ایجاد فضای مشارکت کار توأم با فرهنگ مشورت در کلیه سطوح سازمانی از سوی مدیر
۴) بهبود و تسهیل در جریان اطلاعات در سازمان با جایگزینی افراد شایسته
۵) تعیین هزینه‌هایی که در نظارت ارزشی افزوده ایجاد می‏کند و آنها که ارزش افزوده‏ای ندارند. یکی از راهکارهای تقویت نظارت ایجاد انگیزه در بین ناظرین بوده و سازمان‌های نظارت‌کننده باید به آن توجه داشته باشند که در صورت فقدان چنین راهکارهایی، نرخ آسیب‏های اداری بالا خواهد بود و هر قدر سیستم نظارت پیشرفته باشد به نتایج مطلوب نخواهد رسید.
همان‌طور که در بخش حسابداری، قسمت مافوقی به نام حسابرسی وجود دارد و بر اعمال حسابداران نظارت قانونی و کامل انجام می‏دهددر اینجا این سوال مطرح می‌شود که آیا در بین حسابرسان انگیزه وجود دارد؟
حسابرسان جزو معدود افرادی هستند که با توجه به شرایط سخت کاری اقدام به اخذ مدارک معتبر داخلی و حتی بین‌المللی كرده و سعی در به‌روز نگه داشتن خود کرده و در این راستا سعی در انجام وظیفه خود به بهترین نحو ممکن كرده‌اند، اما آیا با توجه به شرایط سخت کاری از جمله ساعت کاری بالا، ماموریت‌های طولانی مدت، به تبع آن دوری از خانواده و مشکلات پس از آن آیا شرایط مناسب برای این قشر زحمتکش جامعه فراهم شده است؟
با توجه به اینکه عمده شرکت‌ها اعم از دولتی و خصوصی توسط سازمان حسابرسی و موسسات عضو جامعه حسابرسی می‌شوند این خود نشان‌دهنده وظیفه خطیر این حرفه بوده، پس امید است در دولت تدبیر و امید با دیدی بازتر به افراد شاغل در این حرفه نگریسته که این خود به مرور زمان باعث بهبود وضعیت شرکت‌ها و جامعه خواهد شد.
انگیزش: به مجموعه عامل‌هایی که مردم را وا می‌دارد به روش خاص رفتار و تلاش کنند تا به هدف‌های موردنظر دست یابند.


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.