نرم افزارحسابداری صدگان

موج پنجم صعودی شاخص شروع ميشود.

0 626

حسابداراپ

شاخص کل بورس در حالی بر موج چهارم اصلاحی سوار است که از تابستان ۹۱ تا زمستان ۹۲ در موج سوم صعودی خود روندی قوی را طی کرد. اما در سه ماهه چهارم سال گذشته ظهور دلایل مؤثر بر وضعیت بنیادی با پایان موج سه همراه شد.

پندار سیستم


بهزادی، تحلیلگر تکنیکالیست و کارشناس بازار سرمایه با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: بالا رفتن نسبت پی بر ای کل بازار و اشباع قیمت ها، افزایش نرخ بهره مالکانه معادن و خوراک پتروشیمی ها در زمستان سال قبل بهانه ای برای شروع موج چهارم شد و این روند حدود شش ماه طول کشید.

وی در بیان حرکت کنونی این نماگر گفت: با توجه به اینکه موج فعلی شاخص مذکور دارای ساختار واضحی نیست، نمی توان انتهای آن را به لحاظ قیمتی و زمانی تعیین کرد. از این رو معامله در این موج چندان توصیه نمی شود.

این تحلیلگر تکنیکالیست با اشاره به اینکه نماگر بازار طی شش ماه اخیر پتانسیل های جدیدی به دست آورده، گفت: نفس گیری شاخص طی این بازه زمانی و در موج اصلاحی آن می تواند رشد تا سقف های قبلی را رقم بزند. افزون بر آنکه نسبت حدود ۶.۴ واحدی قیمت به عایدی سهام نیز این بهانه را به دست شاخص می دهد تا موج پنجم صعودی خود را آغاز کند. ضمن اینکه قیمت سهام نیز در مقطع کنونی بسیار جذاب شده؛ اما مهمترین عاملی که می تواند به موج چهارم اصلاحی پایان بخشد، خبر توافقات هسته ای است.

بهزادی با تأکید بر اینکه تیر ماه می تواند نقطه عطف بورس باشد، اظهار داشت: در صورت توافق با گروه ۱+۵ بازار سهام وارد موج پنجم صعودی خود خواهد شد. اما اگر توافق ژنو تمدید شود، این احتمال وجود دارد که بورس به سیکل پایین تری فرو رود؛ به عبارت بهتر آثار منفی تمدید توافقات قبلی به مراتب بیشتر از نتایج مثبت در آن است. البته به اعتقاد بنده احتمال صعود در پی حصول توافق قدرتمندتر از روند اصلاحی است.

وی از مقاومت های پیش روی شاخص در صورت شروع موج پنج صعودی سخن گفت و اظهار داشت: شیب حرکتی موج پنجم همانند موج سه نخواهد بود و در این مسیر شاخص کل با سطوح مقاومتی بیشتری مواجه خواهد شد. چراکه طی روند اصلاحی کنونی سقف و کف های بسیاری تشکیل شده است. اما به ترتیب محدوده ۷۸ هزار، ۸۱ هزار و نیز ۸۴ هزار واحد سطوحی هستند که شاخص کل نسبت به آنها واکنش نشان خواهد داد. پس از آن نیز این نماگر به مقاومت اصلی خود در کانال ۸۹ هزار واحدی خواهد رسید.

هزادی اولین هدف شاخص کل پس از شکست مقاومت های خود را کانال ۹۹ هزار واحدی دانست و عنوان کرد: براساس سطوح ۱۲۷ و ۱۶۹ درصد فیبوناچی، کانال ۹۹ هزار واحدی هدف بعدی شاخص کل است و حتی پیش بینی می شود با حصول توافق نهایی در مذاکرات هسته ای تا پایان سال جاری به محدوده ۱۲۰ هزار واحدی نیز دست یابیم که تحقق این امر به عوامل بنیادین دیگری بستگی دارد. چراکه هم اکنون بازار سهام در مقابل اخبار مثبت واکسینه شده و برای صعود قابل توجه نیاز به دلایل محکم و تأثیرگذار وجود دارد.

وی تأکید کرد: با توجه به این شرایط، گزارش عملکرد سه ماهه شرکت ها، تقسیم سود در مجامع عادی سالیانه و مواردی از این است نمی تواند تأثیرگذاری زیادی بر روند صعودی شاخص کل اعمال کند. افزون بر آنکه طی سال جاری برای کسب بازده نقدی تغییر محسوسی در مقایسه با سال گذشته پیش بینی نمی شود و بیشتر نگاه ها معطوف به بازده قیمتی سهام خواهد بود.

بهزادی در خاتمه سخنان خود اظهار داشت: در بازار سرمایه و به ویژه بورس عدم قطعیت حرف اول را می زند، اما با خوش بینی به حصول توافق در مذاکرات دور نمای بورس مثبت است و احتمال صعود و افزایش نسبت پی بر ای کل بازار سهام قابل برآورد می باشد.


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.