- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

قابل توجه مديران محترم شرکتها و ساير اشخاص حقوقي

• نظر به اين که آخرين مهلت تسليم اظهارنامه، ترازنامه و حساب سود و زيان عملکرد منتهي به ۲۹/۱۲/۱۳۹۲ روز سه شنبه مورخ (۳۱/۰۴/۱۳۹۳) خواهد بود، مديران محترم شرکت ها و ساير اشخاص حقوقي از هم اکنون مي توانند اظهارنامه مالياتي خود را براساس دفاتر و اسناد و مدارک، تکميل و در مهلت مقرر قانوني به اداره امور مالياتي ذيربط تسليم نمايند.


• مؤديان بايد با مراجعه به پايگاه عمليات الکترونيکي سازمان به نشاني WWW.TAX.GOV.IR، نسبت به دريافت نرم افزار الکترونيکي ثبت و ارسال اظهارنامه مالياتي و راهنماي مربوط، اقدام نموده و پس از تکميل فرم اظهارنامه و ارسال اطلاعات به سازمان امور مالياتي کشور، کد رهگيري دريافت نمايند.

• به منظور تکريم مؤديان محترم مالياتي و افزايش سطح رضايتمندي و کاهش ترددهاي غير ضروري آنان، با توجه به تمهيدات در نظر گرفته شده، ارسال الکترونيکي اظهار نامه هاي مالياتي عملکرد سال ۱۳۹۲ با استفاده از شناسه ملي شخص حقوقي (USERNAME) و کد رهگيري پيش ثبت نام (PASSWORD) که در هنگام پيش ثبت نام الکترونيکي تخصيص يافته، کفايت داشته و نيازي به چاپ و ارائه نسخه کاغذي اظهار نامه به واحد مالياتي نمي باشد.

• براساس قوانين و مقررات مصوب، برخورداري از هرگونه معافيت مالياتي، منوط به تسليم اظهارنامه در موعد مقرر مي باشد.

• سازمان امور مالياتي کشور علاقه مند است، اشخاص حقوقي با تسليم اظهارنامه، ترازنامه و حساب سود و زيان در مهلت مقرر قانوني و رعايت ساير مقررات مربوط، ضمن ايجاد زمينه تعامل بيشتر، امکان تعيين درآمد مشمول ماليات از طريق رسيدگي به دفاتر و عدم تعلق ۴۰% جريمه غيرقابل بخشودگي را فراهم آورند. • آن دسته از مؤديان محترم که قبل از پايان تيرماه سال جاري نسبت به تسليم اظهارنامه، ترازنامه و حساب سود و زيان و پرداخت ماليات ابرازي خود اقدام نمايند از تسهيلات مالياتي مقرر در قانون مالياتهاي مستقيم برخوردار خواهند شد.

• علي الحساب پرداختي بابت ماليات عملکرد هر سال مالي قبل از سررسيد مقرر، موجب تعلق جايزه اي معادل يک درصد (۱%) مبلغ پرداختي به ازاي هر ماه تا سررسيد مقرر و پرداخت ماليات پس از آن موعد، موجب تعلق جريمه اي معادل ۵/۲% ماليات به ازاي هر ماه خواهد بود.

• اشخاص حقوقي مکلفند مطابق دستورالعمل موضوع ماده ۱۶۹ مکرر قانون موصوف، ضمن استفاده از صورتحساب فروش کالا و خدمات (مطابق فرم نمونه سازمان) براي معاملات و درج شماره اقتصادي خود و طرف معامله در تمامي صورتحساب ها، فرم ها و اوراق مربوط، فهرست معاملات خود را به صورت فصلي تا يک ماه پس از پايان هر فصل، به صورت الکترونيکي از طريق پورتال سازمان (برخط) يا محيط رايانه توسط نرم افزار قرارداده شده در سايتWWW.TAX.GOV.IR (غير برخط) مطابق ترتيبات تعيين شده، به اداره امور مالياتي ذيربط ارائه نمايند.

• مرکز پاسخگويي فني سامانه هاي مالياتي از طريق شماره تلفن ۳۵۰۸۷ (۰۲۱) آماده پاسخگويي به سؤالات مؤديان در خصوص مراحل ثبت اظهارنامه هاي الکترونيکي در سيستم، مي باشد.

• به منظور جلوگيري از ايجاد ازدحام خطوط اينترنتي در ارسال اظهارنامه مالياتي از طريق سامانه عمليات الکترونيکي مالياتي WWW.TAX.GOV.IR، به مؤديان محترم مالياتي توصيه مي شود از هم اکنون نسبت به ارسال اظهارنامه مالياتي اقدام نموده و تسليم اظهارنامه مالياتي خود را به روزهاي پاياني تير ماه موکول ننمايند.