نرم افزارحسابداری صدگان

علاقه سرمايه‌گذاران به اطلاعات غيررسمي

0 445

حسابداراپ

 شدت تمايل سرمايه‌گذاران به اين اطلاعات تا آنجاست كه بسياري از سايت‌ها و تحليل‌ها و پست‌هاي مجازي در بورس تهران تنها با اتكا به وجود اين اخبار زنده‌اند و تحليل ارائه مي‌كنند.


 سرمايه‌گذاران در بورس تهران علاقه‌اي خاص به اخبار غير رسمي دارند؛ اخباري كه از مجاري متعددي كه تا زمان قرار گرفتن اطلاعات شركت‌ها در سايت كدال مي‌تواند نشت يابد يا اخبار معاملات افراد و شركت‌ها، از جمله اخباري است كه تحت عنوان شايعه يا اخبار غير‌رسمي مورد نظر سرمايه‌گذاران و فعالان بورسي است.
اما يك سوال وجود دارد: چرا اينهمه اطلاعات غيررسمي در بازار سهام طالب دارد؟ شدت تمايل سرمايه‌گذاران به اين اطلاعات تا آنجاست كه بسياري از سايت‌ها و تحليل‌ها و پست‌هاي مجازي در بورس تهران تنها با اتكا به وجود اين اخبار زنده‌اند و تحليل ارائه مي‌كنند.

پندار سیستم

براي نمونه اخبار غير رسمي معيار در شبكه‌هاي اجتماعي، وايبر و غيره رد و بدل و به اشتراك گذاشته مي‌شود. اما به راستي دليل اين همه علقه چيست؟ پاسخ چندان دشوار نيست؛ اصرار بر انتشار اطلاعات به‌صورت سه ماهه به دليل رويكرد حسابرسي در بورس تهران دليل اصلي اين واقعه است و مابقي معلول اين دليل مهم هستند. در واقع زماني كه يك سرمايه‌گذار براي معامله و حضور فعال در ۲۴۰ روز كاري در سال تنها به شش اطلاعيه (يعني ۴ اطلاعيه و فصلي، ۱ اطلاعيه بودجه و ۱ اطلاعيه مجمع) در شش روز كاري دسترسي دارد؛ بايد براي ۲۳۴ روز كاري بر چه اطلاعاتي تكيه كند؟ در واقع شيوه انتشار اطلاعات كنوني خود باعث ايجاد تمايل سرمايه‌گذاران به اخبار غير رسمي شده است.

از اين‌رو براي توقف اتكا به اين نوع نگاه بازار دو رويكرد وجود دارد: در رويكرد اول كه هميشه مورد اتكا قرار گرفته است؛ پاك كردن صورت مساله مد نظر قرار مي‌گيرد. يعني آنكه از سايت‌ها خواسته مي‌شود اين اطلاعات را نقل نكنند؛ اما در رويكرد دوم بايد علت اصلي و مهم اين موضوع را مرتفع كرد كه اين موضوع تنها به شيوه تغيير انتشار اطلاعات شركت‌ها و افزايش ميزان نشر اطلاعات شركت‌ها باز مي‌گردد. براي مثال اولين تغيير مي‌تواند تغيير نحوه انتشار اطلاعات از گزارش‌هاي سه ماهه شركت‌ها به گزارش‌هاي ماهانه باشد.

منبع:بورس نيوز


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.